Echte literatuur kent geen prijs
Onder dit motto voerde Uitgeverij Nadorst maandagavond 29 oktober op ludieke wijze actie tijdens de uitreiking van de AKO-Literatuurprijs. Nadorst-auteur Ruben van Luijk deelde 120 exemplaren van zijn roman Het lelijke meisje uit aan bibliotheekbezoekers en genodigden. Met de actie wil Nadorst stelling nemen tegen de toenemende spektakelisering van de Nederlandse literatuur.
Literatuur is heden ten dage steeds meer een product dat in de markt gezet moet worden door reclamecampagnes en talkshowoptredens van auteurs. Met een opeenvolging van prijzenshows, boeken-top-tiens en pseudomichelinsterren lijkt de Nederlandse literatuur meer en meer op een langgerekte aflevering van RTL Boulevard. Met de ludieke manifestatie tijdens de AKO-literatuurprijs afgelopen maandag hoopt Nadorst de aandacht vestigen op de (niet zelden veel interessantere) literatuur in de marge en de weg terug te wijzen naar waar het allemaal om draait: de tekst, de inhoud, de stijl, de boodschap, en het echte leven.
De onherbergzame weersomstandigheden transformeerden de actie in een ware frontoperatie. Desalniettemin was het Nadorstteam onverveerd ter plaatse bij de Haagse Centrale Bibliotheek. Omdat kunst & literatuur naar het volk moeten (althans dat vinden wij) werd eerst een aantal exemplaren van Het lelijke meisje uitgedeeld aan 'gewone' bibliotheekbezoekers. Na afloop van de prijsuitreiking overhandigden Ruben van Luijk en Nadorst-secretaris Joris Schreurs bij de rode loper gratis boeken aan de vertrekkende genodigden. De roman werd over het algemeen gretig aangenomen. Celebritywatchers zagen onder andere presentatrice Lucille Werner, Audaxbaas Jacques de Leeuw en historicus Bart van der Boom met Het lelijke meisje weglopen.
Geheel in stijl leek de pers zich overigens vooral met het spektakel binnen bezig te houden en weinig belangstelling te hebben voor wat er (net) buiten de schijnwerpers gebeurde. Kijk op http://www.uitgeverijnadorst.nl voor ietwat wazige doch unieke Iphone-beelden van deze actie!
Bron: persbericht
ludieke Nadorstactie tijdens uitreiking AKO-literatuurprijs
Re: ludieke Nadorstactie tijdens uitreiking AKO-literatuurpr
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
Re: ludieke Nadorstactie tijdens uitreiking AKO-literatuurpr
Nou dit is wel goed vind ik
"Literatuur is heden ten dage steeds meer een product dat in de markt gezet moet worden door reclamecampagnes en talkshowoptredens van auteurs. Met een opeenvolging van prijzenshows, boeken-top-tiens en pseudomichelinsterren lijkt de Nederlandse literatuur meer en meer op een langgerekte aflevering van RTL Boulevard. Met de ludieke manifestatie tijdens de AKO-literatuurprijs afgelopen maandag hoopt Nadorst de aandacht vestigen op de (niet zelden veel interessantere) literatuur in de marge en de weg terug te wijzen naar waar het allemaal om draait: de tekst, de inhoud, de stijl, de boodschap, en het echte leven."
Dettie
"Literatuur is heden ten dage steeds meer een product dat in de markt gezet moet worden door reclamecampagnes en talkshowoptredens van auteurs. Met een opeenvolging van prijzenshows, boeken-top-tiens en pseudomichelinsterren lijkt de Nederlandse literatuur meer en meer op een langgerekte aflevering van RTL Boulevard. Met de ludieke manifestatie tijdens de AKO-literatuurprijs afgelopen maandag hoopt Nadorst de aandacht vestigen op de (niet zelden veel interessantere) literatuur in de marge en de weg terug te wijzen naar waar het allemaal om draait: de tekst, de inhoud, de stijl, de boodschap, en het echte leven."
Dettie
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten