De mooiste zin van 2011

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De mooiste zin van 2011

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2012, 11:16

Het literaire tijdschrift Tzum kent ieder jaar een prijs toe aan de mooiste zin uit een roman van het afgelopen jaar. De prijs bestaat uit een beker en evenveel euro's als er woorden in de zin staan. In dit geval zijn het er 99, en is de prijs voor de schrijver L.H. Wiener, die in zijn roman Shanghai Massage schreef:

"Ik zou mijn moeder nog wel eens in die dikke Velsense vissersneus van haar willen knijpen, een neus die van geen ophouden wist, in tegenstelling tot mijn moeders nieren, die het begaven onder de druk van alle medicijnen – nu ja, niet echt knijpen, want een beetje zoon die knijpt zijn moeder niet, die eert het wijf dat moeder heet, maar die dikke kokkerd van een gok van haar, dus, tussen mijn wijs- en middelvinger en duim pakken, zoals ik vroeger vaak deed, om te plagen, als een soortement van liefkneuzing, dat zou ik graag nog eens een keertje doen."

Voor het weblog Neder-L schreef de taalkundige en Taalpost-redacteur Marc van Oostendorp een analyse van deze zin.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: De mooiste zin van 2011

Berichtdoor Lezer100 » 19 Sep 2012, 14:38

Is zijn prijs wel waard.
Lezer100

dbeuker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 Aug 2012, 11:53
Locatie: Schagerbrug

Re: De mooiste zin van 2011

Berichtdoor dbeuker » 19 Sep 2012, 14:48

tja, een mannelijke primaat, was er hoe dan ook best aan toe, hij ging op jacht, en hij vocht voor de buit, thuisgekomen wachten hem drie a vier vrouwen, arme primaat, toch??
Door ons schijnbaar verleden worden we dus altijd bij de neus genomen, door het eigen brein!!, sprak
de derde patriarch tijdens het chanten van Bajans tijdens de ZEN meditatie..
De gezegende sprak: Ook dit gaat voorbij...

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De mooiste zin van 2011

Berichtdoor Marjo » 19 Sep 2012, 15:34

Ben het met je eens Lezer100: het is een prachtzin!!


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten