Kees van Kooten schrijft boekenweekgeschenk 2013

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kees van Kooten schrijft boekenweekgeschenk 2013

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2012, 09:22

„Een eerbiedwaardig dingetje.” Dat vindt Kees van Kooten ervan, dat hij komend jaar het Boekenweekgeschenk schrijft. „Al die geschenken stonden bij mijn ouders in de kast. Daar hoor ik nu bij.”

Van Kooten had „een staande uitnodiging” het Boekenweekgeschenk een keer te schrijven, zegt hij „Maar ik had nooit eerder tijd. Nu is het goede moment.”

Kees van Kooten (1941) is een geliefd en veel gelezen auteur van autobiografische evergreens als Koot droomt zich af (1977), Koot graaft zich autobio(1979), drie bundels Modermismen en het in 2000 verschenen veelgeprezen portret van zijn overleden moeder, Annie.

Thema van de Boekenweek 2013 is Gouden Tijden, Zwarte Bladzijden, ofwel de donkere kanten van onze geschiedenis. Ook in 2005 was het thema al eens geschiedenis, toen onder het motto Spiegel van de Lage Landen. „We recyclen wel vaker een thema”, zegt Maud Aarsen van het organiserende CPNB. „Met bestsellers als de boeken van Geert Mak en Het Pauperparadijs van Suzanna Janssen is dit thema heel geschikt.”

Geschenkauteur Kees van Kooten denkt dat hij op het thema zal aansluiten. „Helemaal autobiografisch zal het geschenk in elk geval niet zijn. Ik ben nu op een leeftijd dat ik ook wel eens iets durf te verzinnen.”

De Boekenweek duurt volgend jaar een week in plaats van de gebruikelijke tien dagen. Aartsen: „Consumenten bleken vaak niet te weten dat het tien dagen duurde, waardoor de verkoop in het tweede weekend afnam. Nu beginnen we op zaterdag en duurt de Boekenweek ook echt een week. Dat is logischer.”

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Dinsdag 29 mei 2012, pagina 2 – 3.

Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten