Libris Literatuurprijs voor A.F.Th. van der Heijden

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Libris Literatuurprijs voor A.F.Th. van der Heijden

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2012, 08:54

De prijs voor de beste Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar gaat naar Tonio van A.F.Th. van der Heijden. Robbert Dijkgraaf maakte dit vanavond, vanuit het Amstel Hotel, live in Nieuwsuur bekend. Met de prijs is een geldbedrag van in totaal € 65.000 gemoeid (€ 2.500 voor de zes genomineerde auteurs en € 50.000 voor de winnaar).


Met de keuze voor 'Tonio', een requiem voor zijn door een noodlottig ongeluk overleden zoon, bekroonde de vakjury onder leiding van Robbert Dijkgraaf een boek dat vooraf reeds tot de grote favoriet was bestempeld. Van de roman zijn inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht. De jury roemt de ongeëvenaarde veelstemmigheid ervan: 'Alle registers die bij dood en rouw horen worden op superieure wijze bespeeld: van aankondiging en verzoening tot ontkenning; van woede en verzet tot aanvaarding. In het slotkoor van deze symfonie van de dood klinkt zelfs hoop, hoe genadeloos dat in het licht van de voorafgaande gebeurtenissen ook lijkt' aldus het juryrapport.

Alle juryrapporten
http://www.libris.nl/?literatuurprijs#j ... nominaties

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Libris Literatuurprijs voor A.F.Th. van der Heijden

Berichtdoor Lezer100 » 08 Mei 2012, 09:46

Ligt momenteel nog ergens onderaan de stapel ongelezen boeken. Misschien moest ik het toch maar eens van de volgorde van deze stapel afwijken.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Libris Literatuurprijs voor A.F.Th. van der Heijden

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2012, 13:15

Dan denk ik ook te weten wie volgend jaar de Inktaap (prijs toegekend door middelbare scholieren) gaat krijgen.
Ik denk dat als je een boek als dit leest, je gewoon niet meer kunt kiezen voor een ander boek.
Dat is dus ook de reden dat ik het niet ga lezen. Het zal je ongetwijfeld diep raken, met zo'n verhaal en zo'n schrijver kan dat niet anders. Maar ik wil dat niet, op deze manier geraakt worden.
Laatst gewijzigd door Marjo op 08 Mei 2012, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Libris Literatuurprijs voor A.F.Th. van der Heijden

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2012, 14:13

Jij zegt het goed, niet op deze manier geraakt willen worden. Dat heb ik nou ook!
Ik vind zo'n verhaal ook erg privé. Ik voel me daar ongemakkelijk bij.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten