Majgull Axelsson in Breda

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor berdine » 16 Mar 2012, 16:00

Alvast een vooraankondiging, want dit zal ook wel op Dettie's "Schrijvers op bezoek" komen te staan.

Op dinsdag 3 april is Majgull Axelsson te gast bij boekhandel Van Kemenade in Breda ( http://www.kemhol.nl/ ).

Er wordt bar weinig reclame voor gemaakt en ik hoop dat het niet net zo'n gênante vertoning wordt als bij het bezoek van Stefan Brijs (6 gasten, waarvan 3 familieleden en 1 persoon van de uitgeverij.....). Misschien dat er nog Leestafelaars interesse hebben? :roll:

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2012, 17:00

Als ze geen reclame maken is dat dus eigen schuld! Voor mij is dit te onhandig, dus helaas kon ik niet naar Brijs. Axelsson boeit me niet echt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor berdine » 16 Mar 2012, 20:45

Voor een heleboel mensen is een weekdag veel te onhandig. Het is ook nog eens geen gemakkelijk bereikbare plek. En natuurlijk is het hun eigen schuld als ze een week van tevoren (misschien) hier of daar een berichtje gaan plaatsen. Ook haar uitgeverij, De Geus -notabene gevestigd in Breda - is nog niet van plan om er in zijn nieuwsbrief melding van te maken. Ze mikken dus op mensen, die niks te doen hebben en dan op het laatste moment denken: och laten we daar maar toe gaan. Aaarrrggghhh, hoeveel mensen zijn er niet die een volle agenda hebben of hun afspraken een beetje willen doseren!

Ik plaats dit bericht niet alleen voor de vaste Leestafelaars, die voor zover ik weet over het algemeen ver weg wonen, maar ook voor de "losse" bezoekers van het forum. Wie weet.... ;)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor berdine » 04 Apr 2012, 15:12

Gisteren naar de avond met Majgull Axelsson geweest. Het begon om half 9. Om kwart over 8 stonden er een stuk of 6 mensen voor de gesloten deur, inclusief Mevr. Axelsson. De eigenaar van de boekwinkel was blijkbaar nog even bezig met koffie zetten. Gelukkig was het goed weer. In totaal waren er 12 toehoorders, waaronder ook een paar van de uitgeverij?/pers?.
Het interview, afgenomen door haar vaste vertaalster was heel boeiend. Zij schrijft ongeveer een jaar of 3 aan een boek en in de laatste fase kondigt het volgende boek zich al aan in haar hoofd. Ze heeft niet helemaal de zeggenschap over de personages, zodat er in haar nieuwe boek "Moederpassie" een engel voorkomt, die zij er uit alle macht uit heeft proberen te werken, maar die steeds weer terug kwam, totdat ze besefte wat zijn functie was.
Het was ook grappig te horen, dat de hoofdpersoon in eerste instantie Nina heette. Maar het schrijven wilde niet vlotten. Het eerste hoofdstuk had ze al 14 keer herschreven. Toen ontmoette ze iemand die Minna heette en dat bleek de juiste naam voor haar hoofdpersoon. Minna lijkt een beetje op het Zweedse woord voor herinneren en dat past beter bij deze vrouw.
De meesten van de toehoorders waren het er wel over eens dat de kaft van het Zweedse boek http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173372889 véél mooier is dan de Nederlandse http://boekvandeweek.blogspot.com/2012/ ... lsson.html. Persoonlijk vind ik de Nederlandse kaft zelfs erg lelijk. De uitgeverij vond de Zweedse kaft echter te somber.
Ik heb het boek toch maar gekocht :black: en ze heeft het natuurlijk gesigneerd!
Het is jammer dat de publiciteit rond haar komst allemaal zo knullig was. Een klein berichtje in de Nieuwbrief van De Geus Uitgeverij, 5 dagen van tevoren, en een klein berichtje in de krant, 1 dag van tevoren. Dat de ver van het centrum gelegen boekwinkel vol posters hing zal niet zo veel zoden aan de dijk gezet hebben.

Marjo
Berichten: 25861
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor Marjo » 04 Apr 2012, 16:38

Je hoort dat wel vaker dat personages het schrijven overnemen. De schrijvers klinken dan heel serieus, maar ik heb toch twijfels. Het is gewoon hun andere ik die schrijft..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 16:07

Gevonden :)

Klinkt erg boeiend.
Renate Dorrestein zegt dat ook altijd, dat het boek zichzelf verteld en richting geeft.
Lijkt mij gewoon inspiratie, maar ik ben dan ook geen schrijver.

Wat knullig dat de publiciteit zo slecht geregeld was zeg!

Willeke

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor berdine » 10 Apr 2012, 16:27

Ja en wat dacht je dan van die gesloten voordeur! Maar goed, zo gaat dat hier in het zuiden vaak.

Ja misschien kun je het ook inspiratie noemen. In "Winterzusters" omschrijft ze het heel mooi: Een van de hoofdpersonen is schrijfster en die beseft op een bepaald moment dat er "personages in haar hoofd bewegen. Ze ziet hen. Ze kan hen tegen elkaar horen praten [....] Ze moet aan het werk."

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Majgull Axelsson in Breda

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2012, 16:59

Het lijkt mij geweldig trouwens, sprak zij jalours, zo'n verhaal en van die karakters die zich bijna los van jezelf zich in je hoofd ontwikkelen.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten