Libris Literatuurprijs 2012

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Lezer100 » 30 Jan 2012, 12:32

Vier Belgen op longlist Libris Literatuur Prijs 2012
Er prijken vier Belgen op de longlist van de Libris Literatuur Prijs 2012. De kanshebbers zijn Stefan Brijs ('Post voor mevrouw Bromley'), Jan van Loy ("'Ik, Hollywood'), Ivo Victoria ('Gelukkig zijn we machteloos') en Erik Vlaminck ('Brandlucht'). De jury van de prijs voor de beste Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar heeft de namen maandagochtend bekendgemaakt.

Onze vier landgenoten zijn samen met veertien Nederlandse schrijvers in de running voor de literaire erkenning. De concurrentie is met Jeroen Brouwers ('Bittere bloemen'), A.F.Th. van der Heijden ('Tonio') en Herman Koch ('Zomerhuis met zwembad') niet min.

Maken ook kans: Thomas van Aalten ('De schuldigen'), Miquel Bulnes ('Het bloed in onze aderen'), Stephan Enter ('Grip'), Anna Enquist ('De verdovers'), Anne-Gine Goemans ('Glijvlucht'), Vonne van der Meer ('De vrouw met de sleutel'), Jan van Mersbergen ('Naar de overkant van de nacht'), Marcel Möring ('Louteringsberg'), Chris Rippen ('Hier gebeurt niets'), Henk van Straten ('Salvador') en Gerwin van der Werf ('Wild').

Juryvoorzitter Robbert Dijkgraaf maakt op maandag 12 maart de zes nominaties bekend in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. De feestelijke uitreiking van de Libris Literatuur Prijs vindt plaats op maandag 7 mei in het Amstel Hotel in Amsterdam en wordt live uitgezonden in Nieuwsuur op Nederland 2. Aan een nominatie is een bedrag van 2.500 euro verbonden. De winnaar ontvangt 50.000 euro.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2012, 13:08

Nou dat mag ook wel eens dat er vier Belgen op staan. Maar de concurrentie is zwaar zo te lezen.
Ik heb zomaar het idee dat Tonio van A.F.Th van der Heijden gaat winnen.

Robbert Dijkgraaf is juryvoorzitter lees ik. Toch vreemd een wis- en natuurkundige die voorzitter is van een literatuurprijs. Alhoewel hij columnist is bij NRC Handelsblad waar hij schrijft voor een breed publiek over wetenschap, kunst en andere zaken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2012, 14:08

En hij is niet meer woonachtig in Nederland toch?
Goh, die Ivo...ook al vind ik zijn boek mooi, dit had ik toch niet verwacht!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2012, 17:36

Deze heb ik net horen noemen, als zijnde deel van de toplijst.

Ivo Victoria ('Gelukkig zijn we machteloos')
A.F.Th. van der Heijden ('Tonio')
Jan van Mersbergen ('Naar de overkant van de nacht')
Jeroen Brouwers ('Bittere bloemen')



Goh, wie was nu ook al weer de vijfde??
Ik ben al heel blij met van Mersbergen en Victoria!!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Dettie » 12 Mar 2012, 17:49

A.F.Th. van der Heijden en Jeroen Brouwers behoren tot de zes schrijvers die nog kans maken op de Libris Literatuur Prijs 2012 en de bijbehehorende 50.000 euro. Jan van Mersbergen, Miquel Bulnes, Jan Van Loy en Ivo Victoria completeren de shortlist van deze prestigieuze prijs voor de beste Nederlandstalige roman van het afgelopen jaar. De winnaar wordt op 7 mei bekendgemaakt tijdens het traditioneel galadiner voor genodigden in een rechtstreekse uitzending van Nieuwsuur vanuit het Amstel hotel te Amsterdam.

- Bittere bloemen, Jeroen Brouwers – Atlas
- Het bloed in onze aderen, Miquel Bulnes - Prometheus
- Tonio, A.F.Th. van der Heijden – De Bezige Bij
- Ik, Hollywood, Jan Van Loy – Nieuw Amsterdam
- Naar de overkant van de nacht, Jan van Mersbergen – Cossee
- Gelukkig zijn we machteloos, Ivo Victoria – Anthos

http://www.librisliteratuurprijs.nl/node/497

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Libris Literatuurprijs 2012

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2012, 20:08

Ha ha waren we tegelijk bezig???


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten