Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2012, 11:45

Antwerpse provinciale prijs voor letterkunde voor Michael De Cock en Kristien Dieltiens

3 januari 2012

De Antwerpse provincale prijs voor letterkunde gaat dit jaar naar naar Michael De Cock voor zijn kinderboek "Rosie en Moussa" (2010, uitg. Querido). De prijs voor het mooiste jeugdboek gaat naar Kristien Dieltiens voor "Papinette" (2009, uitg. Clavis).

"Rosie en Moussa" gaat over Rosie die met haar moeder verhuist naar een flat aan de andere kant van de stad, waar ze vast nooit vrienden zal maken. Maar ze zet nog geen stap buiten haar deur en daar is Moussa, met wie het meteen klikt. Deze maand nog verschijnt het tweede deel: "Rosie en Moussa: de brief van papa".

Papinette speelt zich af in Antwerpen in de periode vlak voor de Beeldenstorm. Papinettes moeder is de kokkin van heer Arnoldus en vrouwe Anna. Papinette groeit op met de heerlijkste geuren en smaken uit de keuken. Ze is gulzig, vrolijk en knap, ze wordt gegeerd door de mannen en vervloekt door de vrouwen. Vooral Anna, de diepgelovige vrouw van heer Arnoldus, heeft een hekel aan het meisje dat de aandacht trekt van haar man én haar zoon. Als het verhaal begint, is Papinette 15 jaar en moeder van een tweeling. Zij wordt beschuldigd van hekserij en wacht op haar berechting. Ze vertelt haar levensverhaal aan haar kinderen.

De Antwerpse provincale prijs wordt elk jaar uitgereikt, in een driejaarlijkse cyclus voor telkens andere genres. Dit jaar was de prijs bestemd voor een kinderboek, jeugdboek, toneelwerk, tv- of radiospel. De winnaars ontvangen elk € 2.480.

In 2008 ging de prijs naar Gerda de Preter voor haar kinderboek "Anna was hier". Aline Sax kreeg dat jaar de prijs voor het mooiste jeugdboek voor "Wij, twee jongens".

Bron: Bibliotheek Kortrijk

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2012, 13:17

Dieltjens kennen we al, dit boek klinkt ook goed...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2012, 13:44

Heb jij papinette al gelezen? Je staat namelijk op de ringboekenlijst als laatste voor dat boek.

Ik heb het ook op de nieuwspagina gezet, kun je de plaatjes en linken erbij bekijken.

http://www.leestafel.info/nieuws

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2012, 15:24

Ah, daarom kwam het mij zo bekend voor! Nee, ik heb het nog niet hier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2012, 19:45

Misschien komt Papinette je gewoon bekend voor omdat er een recensie op leestafel staat (ooooh :D :D :D )

http://www.leestafel.info/kristien-dieltiens

Ik vond het jammer als dit boek 'ongezien' zou blijven dus heb ik het als Ray aangeboden bij bookcrossing.
Jij had je niet opgegeven voor de Ray maar ik heb je er op gezet (aan het eind) omdat je Dieltiens heel goed vindt en ik bijna zeker wist dat je het wilde lezen en denkelijk wilt houden nadat je het gelezen hebt.
Je redenering klopt dus niet *grijnzzz* Vervelend ben ik hè.



Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Papinette en Rosie en Moussa winnen Antwerpse prijs

Berichtdoor Marjo » 08 Jan 2012, 13:37

Maar jij weet niet wat ik allemaal uitspook (!!Ha!): ik had dat gezien van die ray, bij een van de zeldzame keren dat ik kijk bij crossing.. (heel lief van je!! Waarom vervelend?) dus ik wist dat. En jouw verslag, tja, als ik weet dat ik zelf een boek ga lezen, dan lees ik dat niet van tevoren.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten