Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2011, 15:20

Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

De vijf genomineerden zijn bekend. Eén van hen zal rond september 2011 de Academica Literatuurprijs overhandigd krijgen. De nominatiejury heeft uit 70 ingezonden Nederlandse en Vlaamse fictiedebuten vijf kanshebbers geselecteerd. De hoofdprijs bestaat uit een award en 10.000 euro. De Academica Literatuurprijs wordt dit jaar voor de zestiende keer uitgereikt en is een voortzetting van de Academica Debutantenprijs.

Alle door de uitgeverijen ingezonden boeken in de categorie oorspronkelijk Nederlandstalig fictiedebuut, zijn uitgegeven tussen 1 oktober 2009 en 30 september 2010. De jury heeft na een voorselectie - een longlist van 14 titels - de onderstaande vijf debuten geselecteerd. Enkele eerdere winnaars van de prijs waren Anna Enquist (1994), Erwin Mortier (2000), Gerbrand Bakker (2006) en Marieke van der Pol (2007). Vorig jaar won Ellen Heijmerikx met haar boek ‘Blinde Wereld’.

De nominaties voor 2011 zijn:

Peter Buwalda - Bonita Avenue (Uitgeverij De Bezige Bij)
Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man (Uitgeverij Contact)
Menno Lievers - De val van Hippocrates (Uitgeverij De Bezige Bij)
David Pefko - Levi Andreas (Uitgeverij Van Oorschot)
Bart Vercauteren - Het graf van de voddenraper (Uitgeverij Houtekiet)


Publieksprijs

Vanaf heden tot en met augustus 2011 brengen lezers hun stem uit op wat volgens hen het beste debuut van Nederland en Vlaanderen is. De winnaar wordt in september 2011 bekend gemaakt. Deze werkwijze, waarin een vakjury de voorselectie doet en louter de lezers de winnaar bepalen, is uniek voor een literaire prijs.


NB De naam Academia Debutantenprijs is nu veranderd in Academia Literatuurprijs

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 14 Feb 2011, 15:42

Nou, dat wordt lekker doorlezen dan. Drie van de vijf zijn als ebook verkrijgbaar (Buwalda, Hondius en Lievers). Ik heb de omschrijvingen gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat er niet een boek bij zit dat ik nou uit mezelf zou gaan pakken.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Feb 2011, 15:46

Ik vond het boek David Pefko - Levi Andreas erg mooi en vond het gelijk wel een boek voor de shortlist.
Het boek Gerrie Hondius - Ik ontmoette een man bestaat uit, soms heel korte, verhalen en elk verhaal begint met de zin "Ik ontmoette een man". Ik vind het wel een originieel idee maar de verhalen blijven niet hangen bij mij. Wie weet vind jij het wel heel leuk.

De rest heb ik niet gelezen en weet ook niet of ik het ga doen. het trekt me ook helemaal niet.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Feb 2011, 16:20

Wat is dat nou Dettie!!!
Buwalda's Bonita Avenue vond ik een mooi boek!
En Pefko trok mij helemaal niet, maar dus: het is een prachtboek. Ik lees langzaam...
Ik heb moeite om te kiezen dit jaar. Want ook Vercauterens boek was voor mij genieten.

Het enige 'probleem' is dat het vrij dikke boeken zijn, die eerste twee.

'Ik ontmoette een man' deed mij erg denken aan dat busreisje van een paar jaar geleden. Wie daar van genoot, vindt dit ook vast leuk.
En 'de val van Hippokrates' ligt meer in de sfeer van de 'Monografie van de mond'. Veel beschouwing tussen het verhaal door, maar wel meer verhaal dan dat van Jardin.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2011, 20:19

Ha..wat me nu pas opvalt is dat de prijs anders heet!! Niet meer de debutantenprijs, maar de literatuurprijs. Zou dat nu toch het begin van het einde inluiden?

Ik heb overigens al een paar keer gemerkt dat de naam academica mensen afschrikt..'oh, academica, dat is vast veel te moeilijk voor mij..' zeggen ze dan.
Jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2011, 20:22

Ja dat zat ik ook al te denken Marjo. Waarom dat woord debuut eruit halen?

Zal het zo langzamerhand overgaan in een 'gewone' literatuurprijs?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2011, 20:51

Ik hoop toch heel hard van niet!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2011, 20:54

Nee ik hoop het ook niet, maar ik krijg dus vaak te horen bij bijv. het regelen van de debutantendag dat mensen niet willen komen omdat de schrijvers niet bekend zijn...
Misschien is dat ook wel het probleem bij acedemia, dat het moeilijk is om interesse op te wekken omdat de schrijvers (op een enkele uitzondering na zoals Franca Treur of Vuijsje) niet bekend zijn.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2011, 20:16

Nu staan al mijn verslagen op de site. Ik weet niet of er hier nog mensen zijn die mee willen lezen?
Ik heb alle vijf de boeken hier. Maar als ze rond moeten reizen: Pefko en Buwalda passen niet door de brievenbus.

De einddatum om te stemmen is 4 september.

Ik hoop dat er veel mensen mee-stemmen! Als je geen lid bent van de kernjury, hoef je daarvoor niet alle boeken gelezen te hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2011, 11:26

Bonita Avenue is onderweg naar mij en ik wil die andere twee niet lezen. Het onderwerp van beide boeken is niet iets waar ik een heel boek over wil lezen, ook de recensies trekken me niet over de streep.
Dat betekent dat ik ook niet als kernjury mag stemmen dit jaar. Jammer maar helaas.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2011, 13:19

Maar je kan wel 'gewoon' stemmen!!
Doen hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2011, 13:40

ja natuurlijk ga ik gewoon stemmen, wat dacht jij dan!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2011, 14:29

Ik mag vanavond in Den Haag de prijsuitreiking bijwonen. Zoals iedereen die zich aangemeld heeft.

Ik ben benieuwd. De spanning stijgt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2011, 15:52

O wat spannend! Ik ben zo benieuwd! Heel veel plezier Marjo!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Vijf genomineerden Academica Literatuurprijs bekend

Berichtdoor Marjo » 23 Sep 2011, 00:31

Ik verwachtte het al: Buwalda heeft gewonnen! Toch een nominatie verzilverd dus.
Jammer voor Vercauteren, het was, zo zei men, een nek-aan-nekrace!


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten