Sesam Wereldgeschiedenis

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Sesam Wereldgeschiedenis

Berichtdoor Roel » 25 Jan 2005, 12:46

Dit is nog een werk waar ik met smart op zit te wachten, waar je de hele geschiedenis overzichtelijk bij elkaar hebt staan. Hebben jullie dat ook niet, dat je een naam of een plaats of zo tegenkomt en je weet niet in welke tijd je het precies moet plaatsen. Ik hoop dat dit overzicht erin gaat voorzien.
Tirion kondigt het aan voor het voorjaar. Het omvat 6 delen (compact formaat) telt 3000 bladzijden en gaat € 49,50 kosten. Dat vind ik een mooie prijs voor 6 delen en 3000 bladzijden. De uitgever schrijft dat het zowel diepgravend als compact is. Ik hoop echt dat dit een goeie wordt, want ik zit echt op zo'n werk te wachten. Ik heb van Sesam een compacte encyclopedie van de Bouwkunst en die is schitterend (2 delen). Verder heb ik ook nog een atlas van de wereldgeschiedenis, die meer gericht is op kaarten. Wie zit er nog meer op dit nieuwe overzicht te wachten?

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Jan 2005, 14:30

Ik ken de reeks helemaal niet, maar zoals jij het voorstelt, lijkt het me heel wat. De prijs is inderdaad zeer redelijk.

Groetjes. Tiba

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Jan 2005, 12:47

Ik kreeg hier op het werk de vooraankondiging met de post.
Hoe erg ben jij in wereldgeschiedenis geinteresseerd, Tiba?
Ik was al sinds ik het vak geschiedenis op de lagere school onderwezen kreeg, mateloos er door geboeid!

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Mar 2005, 15:15

Nog voor de boekenweek van start gaat, heb ik al toegeslagen. Vorige week donderdag naar de boekhandel getogen. Misschien hadden ze de reeks van Sesam al binnen. En wat denk je, jawel hoor. Net gearriveerd, ze zaten nog in de plastic onuitgepakt in de doos op de wagen! In alle delen gebladerd en ik werd steeds positiever. Dit zag er fantastisch uit. De diepgang wat wilde hebben was ruimschoots aanwezig. Thuisgekomen bleek dat het een zeer uitgebreid register bevat, waar je echt wat mee kunt als je alleen een enkel woord als ingang hebt.
Zo heb ik al weer wat bijgeleerd over "De vrede van Munster" (1648) waar Nederland voor het eerst in haar geschiedenis vrij en onafhankelijk werd.

Iedereen die geinteresseerd is in wereldgeschiedenis zal hier grote vreugde aan beleven. Heel mooi is dat de invloed van kunst, wetenschap en filosofie op de geschiedenis achterwege is gelaten. Ik kwam al een romeins gedicht erin tegen.
Dus aanrader!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mar 2005, 15:19

He bedankt voor de tip! Ik ga eens kijken in de boekwinkel.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Mar 2005, 15:28

Dag Rotor

Ik zie dat ik je hier nog een antwoordje schuldig ben.
Interesse in geschiedenis, vooral in wereldgeschiedenis wordt bij mij groter met ouder te worden. Op school was ik helemaal niet geboeid in geschiedenis, zeker niet in vaderlandse geschiedenis. En ik had er een hartsgrondige hekel aan het te studeren. Al die feiten en oorlogen, die verdragen en verdelingen van grondgebied, brr!
Kunstgeschiedenis en hoe de maatschappij evolueerde, heeft me daarentegen altijd al geïnteresseerd.
Wat ik uitermate boeiend vind, is de evolutie in Zuid-Amerika en hoe de mensen zich daar losgemaakt hebben of proberen los te maken van de dictatuur. Vandaar dat ook de Zuid-Amerikaanse poëzie me boeit.

Leuk dat het boek je zo meevalt. Overigens denk ik dat in je laatste zin de negatie ontbreekt en dat je bedoelt "NIET achterwege gelaten".

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 09 Mar 2005, 10:19

Hallo Tiba,
Nee, zoals ik al schreef zat het vak geschiedenis mij in het bloed. Ik heb er zelfs op de lagere school een keer een tien voor gehaald (bloos, bloos).

Ik ben er al in begonnen. Geen droge feiten die worden opgesomd, maar alles in verhalende trant geschreven en leest als een roman. Het blijkt trouwens een levenswerk van een Zweeds leraar te zijn geweest. Hij is gestorven in 1941 en een ander, die samen met hem er zijn leven lang aan meegewerkt had, heeft het toen het laaste vanaf 1751 afgeschreven in de trant van deze leraar. Het is toegankelijk geschreven en zorgt dat je als lezer geboeid doorleest. Ook is het moderne taal, geen archismen tegengekomen tot nog toe. Ik heb de prehistorie en de geschiedenis van de egyptische farao's gehad, nu komen nog enige tientallen bladzijden over de cultuur, dagelijkse leven, tradities en wetenschappen van de egyptenaren. Ik heb al weer heel wat nieuws opgestoken.
Bv dat Toetanchamon onterecht zo bekend is geworden. Deze is maar heel kort farao geweest en heeft geen enkele verdienste gehad. Het enige waar hij zo bekend om is geworden, is zijn graf dat ongeschonden is gevonden!

Dank Tiba, daar moest natuurlijk "niet" staan, inderdaad!

Marjo
Berichten: 25865
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Mar 2005, 15:37

Luister je naar OVT Roel? Een heerlijk programma voor de geschiedenisliefhebber!
Ik weet niet of ik die Sesam wil, ik val toch meer voor de Vaderlandse geschiedenis. 49 euro is niet veel, maar je kan er ook wat anders mee doen..
Ik zie nog wel!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2005, 18:32

OVT???? vertel, vertel Marjo. Wat is dat? Op welke zender, wanneer?
Verklaar u nader ;)

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Mar 2005, 15:36

Hallo Marjo, dat OVT ken ik niet. Maar ik luister tegenwoordig alleen nog naar de radio op het werk (3FM of Radio 2 Hans Schiffers). Dus dit programma ken ik zeker niet.
Nou over Vaderlandse geschiedenis is momenteel genoeg te krijgen. Zaak is alleen om het kaf van het koren te scheiden. Ik was afgelopen vrijdag in de pauze hier in Roermond naar Plantage boekhandel Willems gegaan en daar zag ik bijvoorbeeld een uitgave van de bekende Waanders uitgeverij. Maar ik vond dat er veel te veel de nadruk werd gelegd op de 20ste eeuw. De eeuwen ervoor kwamen er behoorlijk bekaaid vanaf! Ik heb trouwens Herststij der Middeleeuwen van Huizinga gekocht. Daar veel mijn oog opeens op en ik dacht, o ja, die wil ik ook nog hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2005, 15:46

Kijk je wel eens op onze Leestafel-site Roel?
http://www.leestafel.info

Daarop is het thema deze maand De geschiedenis van de lage landen. Elke dag plaats ik een nieuw geschiedenisboek.
Misschien doe je daar wat tips op.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Mar 2005, 15:55

Hallo Bernadet,
Ik kijk er altijd in een flits naar als ik op weg ben naar het forum. Soms stop ik ook wat langer. Het onderwerp was me zeker opgevallen.
Ik zit momenteel al dik een week zonder computer. Alles wat ik hier plaats doe ik momenteel vanaf het werk. Hopelijk dat ik eind van deze week een telefoontje van de winkel krijg.
Er wordt een complete controle uitgevoerd, want ik had een slechte buitenventilator en er was ook iets met de voeding. Mijn pc is twee weekenden geleden gecrasht. Ik hoop dat de oude harde schijf in orde is, want dat staat al mijn bestanden op. Ik heb nu een nieuwe harde schijf van 80 gigabyte gekocht. Een een dvd rewriter om in de toekomst ook buiten de pc reserve te hebben! Het is een hele rare gewaarwording om nu al meer dan een week, geen mail, geen internet en geen bestanden te hebben!! Ja, mailen toe ik af en toe via het werk online bij mijn provider.
Dus ik zit behoorlijk in spanning over mijn harde schijf.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2005, 16:00

Ik zal voor je duimen rotor dat alles goed gaat!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Mar 2005, 16:32

Dank je wel. Eerst leek het goed te gaan, toen ik de eerste keer de pc ben gaan brengen. Thuis op de nieuwe harde schijf xp home opnieuw geinstalleerd en ook internet. Maar de volgende avond toen ik wilde opstartte kreeg ik een alarmsignaal: de ventilator van de cpu draait niet, wilt u doorgaan met opstarten of niet? Nou, ik weet hoe belangrijk koeling is voor een pc, dat er zelfs korsluiting kan ontstaan als je toch doorgaat.
Toen ik die avond terug naar de winkel ging, bleek de jonge medewerker de vorige avond vergeten de kabels weer te bundelen en was er eentje in de ventilator terecht gekomen. Maa dat was toch niet de reden dat de ventilator niet goed werkte; hij bleek toch aan het einde van zijn latijn.
Hoe begon alles. Twee zondagen geleden brak mij pc naar 4 a 5 seconden af met opstarten en vroeg om een bootable disk in a: te stoppen.

Marjo
Berichten: 25865
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2005, 17:13

OVT is een van de weinige programma's waarvoor ik thuis wil blijven. (liefst in bed, ha ha).
Op zondagmorgen van tien tot twaalf, radio 1. Ze behandelen er altijd actuele thema's, gebeurtenissen en duiken in het verleden. Met interessante reportages en interviews, een heerlijk programma!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2005, 17:18

Bedankt voor de tip!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 15 Mar 2005, 18:37

Wat een narigheid met je pc, rotor. Balen!

Gelukkig kun je nog de pc op je werk gebruiken.
Ik duim dat het goed afloopt.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 17 Mar 2005, 18:18

Hallo allemaal,

De harde schijf van de pc heeft definitief de geest gegeven. Alle gegevens die daarop stonden zijn verloren gegaan. Ik heb nu een nieuwe harde schijf van 80 gigabyte, het dubbele wat ik had. Ik ben allerlei definitief kwijt, andere heb ik wel nog kopieen van.
Ik ben nu weer online en de mail werkt volgens mij ook weer (adresboek moet helemaal weer ingevuld worden!)
Ik heb al moed verzameld om het verlies te dragen en ook om sommige verloren gegane zaken weer opnieuw te maken.
Ik heb me nu zeer goed ingedekt voor de toekomst (een vriend van mij met gouden handjes, nooit te smaden zulke hulp! Ik zelf ben geen expert op dat gebied

Dettie
Site Admin
Berichten: 44128
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2005, 22:37

Wat een ramp rotor. Mij is het één keer gebeurd, het lastigste vond ik dat ik alle favorieten kwijt was die ik in de loop der tijd voor leestafel verzameld had. De mails was ik gelukkig niet kwijt.

Heb je mijn mail gehad?

Bernadet


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten