Winnaar debutantenprijs 2009 is...

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Winnaar debutantenprijs 2009 is...

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2009, 20:32


Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 20:39

Jaaaa je meent het!!

Oooo toch goed voor hem, ik heb op hem gestemd maar wist echt niet of hij het zou worden zoals je weet.

Ik heb expres nergens gekeken omdat ik de uitslag van jou wilde lezen maar spannend was het wel.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 20:50

heb je wel een leuke dag gehad?

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 27 Sep 2009, 20:55

Jammer, jammer. Ik heb nog getwijfeld of ik zou gaan, Marjo, maar ja, ook weer andere dingen zoals het filmfestival hier in Utrecht..Misschien volgend jaar weer.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2009, 20:57

Je weet dat mijn favoriete boek dat van Simone Lenaerts was, en Jeanette, die er ook was vanmiddag had voorkeur voor Tania Heimans, maar inderdaad zoals ik al voorspeld had is het jouw keuze geworden!

Het was een heel leuke middag, maar er waren niet zo veel mensen in de zaal als vorig jaar. Jammer..
De organisatie wil het graag laten uitgroeien tot iets veel groters, een kernjury van 400 mensen en een nog grotere gewone jury (denk aan de Publieksprijs), maar voorlopig is het nog wel eens een probleem, zei de heer Markesteijn, om er voor te zorgen dat alle bibliotheken in ieder geval de vijf genomineerde boeken in bezit hebben. Hij gooide een balletje uit voor een tweede sponsor zodat ook zij mensen zouden kunnen voorzien van een gratis vijftal boeken.
Als iemand hier zich geroepen voelt??
Iets wat gratis is trekt absoluut meer mensen...

Er was eerst een interview met de organisator, de sponsor en de wethouder, daarna had Brigitte Raskin op haar geheel eigen wijze een vraaggesprek met de vijf schrijvers.
Na de pauze ging ze daarmee verder.

O ik vergeet helemaal te melden dat Kader Abdolah een lezinkje vooraf gaf. Heel humoristisch: de koran en de bijbel zijn ook debuten...

En tegen vijf uur kwam Marieke van de Pol, die ook even geïnterviewd was over 'het jaar nadat..'de prijs bekendmaken en uitreiken. En wij, de zaal, gaven een Vlaams applaus weg..
Na een borrel met hapjes mocht de kernjury ook nog blijven eten.. Mmmm.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2009, 21:06

O wat was ik er graag bij geweest! het lijkt me zo leuk.
Maar ja helaas. Maar wie weet, ooit moet het toch eens lukken hè.
Het lijkt me echt geweldig om mee te maken, zeker als je er zo intensief mee bezig bent geweest zoals wij.

Geniet ze lekker na Jeannette en Marjo.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 27 Sep 2009, 22:25

Nou, Dettie, Dan ben je kennelijk toch de echte connaisseur.

Manja

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 27 Sep 2009, 22:26

Dettie schreef:O wat was ik er graag bij geweest! het lijkt me zo leuk.


Het was een hele leuke middag!

Met een aantal leuke anekdotes: Het manuscript van Willem Jardin's boek Monografie van de mond bestond toen de schrijver het de uitgever aanbood slechts uit een deel; maar de uitgever vond de roman niet dik genoeg. Jardin heeft zijn manuscript uitgebreid en het tweede deel erbij geschreven...

Tania Heimans heeft haar eerste versie van de roman Hemelsleutels voorgelegd aan een manuscripenbeoordelaar, die haar adviseerde om de roman te herschrijven vanuit het perspectief van het kind.


Gezien de samenstelling van de jury: een vakjury, kernjuryleden die de 5 genomineerde debuten gelezen hebben en wiens stem twee keer telt en lezers die gestemd hebben op èèn boek, maar die niet alle 5 genomineerde boeken gelezen hebben, is het voor mij heel begrijpelijk dat het meest toegankelijke boek gewonnen heeft.

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 28 Sep 2009, 09:02

Wat leuk dat jullie daar zo bij waren zeg!
Inderdaad, vooral als je ze zoals wij alle vijf gelezen hebt, en meegeleefd.

Met de winnaar kan ik trouwens prima leven. Leuk!

Wil

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2009, 14:01

Altijd leuk een medestander te vinden:

http://www.recensieweb.nl/opinie/2980/S ... prijs.html

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2009, 14:10

Ha Marjo, toch je gram aan het halen :D

Ik vond eigenlijk alle boeken van de shortlist niet goed voor de Debutantenprijs. Maar ja, wie ben ik om daar iets over te zeggen. Tegen studenten Literaire kritiek kan ik niet op. (Wat zou ik graag zo'n studie doen! bestond er maar een schriftelijke versie van)

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Okt 2009, 14:22

Hebben jullie iets over de uitreiking van de Debutantenprijs in de landelijke pers gelezen?

Ik ben niets tegen gekomen, en dat is eigenlijk wel een gemiste kans!


Jeannette

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2009, 14:30

Daar hoef je niet op te rekenen dat het in de krant komt..hoogstens een vermelding in de boekenbijlage van vandaag of morgen??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2009, 14:31


Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2009, 14:39

Maar, dat weet ik dan niet, heeft het ook echt op papier gestaan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2009, 14:41

Marjo schreef:Maar, dat weet ik dan niet, heeft het ook echt op papier gestaan?


Ja als het op de site staat (met naam verslaggever en zo) dan heeft het ook in de krant gestaan. Ik heb zelf geen papieren krant (te duur) maar soms zo'n goedkoop abonnementje voor een paar weken, vandaar dat ik het weet.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 02 Okt 2009, 15:39

Dettie schreef:
Marjo schreef:Maar, dat weet ik dan niet, heeft het ook echt op papier gestaan?


Ja als het op de site staat (met naam verslaggever en zo) dan heeft het ook in de krant gestaan. Ik heb zelf geen papieren krant (te duur) maar soms zo'n goedkoop abonnementje voor een paar weken, vandaar dat ik het weet.
Dettie


Wij hebben zowel de Volkskrant als de NRC en ik was het in de krant niet tegengekomen.

Ik heb de NRC van maandag nog even opgevist uit de papierbak, maar er staat niets in over de Debutantenprijs!

In de krant van maandag staat wel een artikel over de prijs voor het beste literaire stripalbum en het festival 'Dichter aan Huis', waar 25 dichters twee dagen lang gedichten voorlezen in Haagse woonkamers.

Ik denk dat de PR van de Academica Debutanten niet optimaal is...

Waarschijnlijk is de online site van de NRC toch niet hetzelfde als de gedrukte versie. Ik ga er eens op letten.

Jeannette
Laatst gewijzigd door jeanette op 02 Okt 2009, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 02 Okt 2009, 15:43

Marjo schreef:Altijd leuk een medestander te vinden:

http://www.recensieweb.nl/opinie/2980/S ... prijs.html


Helemaal mee eens, met dit stuk. Dat boek was ook mijn nummer 1, al heb ik Monografie van de mond nog niet gelezen (alleen een paar bladzijden, intrigeerde me toch wel, maar het is geen boek waar je 's avonds watertandend naar grijpt, heb ik gemerkt.)
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2009, 17:04

Hè, wat zal meneer Jardin dat jammer vinden...


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten