Foto's en Debutantendag 6 september 2009 in Castricum

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 20:40

librije schreef:Mira schreef:

Een bekende naam als introductie (beschermheer-, vrouw van de debutanten) zou inderdaad misschien meer bezoekers aantrekken.


Vind ik een hele goeie suggestie! Misschien zo iemand als Gerbrand Bakker? Hij woont in de buurt en kan vast meevoelen met debutanten?

En misschien kun je de uitgevers van de debutanten die willen komen benaderen? Als die dan iets over jouw debutantendag op hun website zetten?

Een "affiche" maken en bij de regionale boekhandels, bibliotheken etc. ophangen heb je waarschijnlijk al geprobeerd?


Dit vind ik een moeilijke... Het gaat om de debutanten, als je een bekende schrijver aantrekt erbij (en ik heb geen leuk budget achter de hand om dat te kunnen realiseren) dan heb je kans dat mensen alleen voor die schrijver komen en weggaan als de 'onbekende'schrijver er is.

Het affiche was gemaakt en hing bij de bibliotheek, de boekwinkels (tot in de plaats Bergen aan toe), de camping, de drukke restaurants enz. Ik had ook overal folders neergelegd.
Verder heb ik alle bibliotheken van Zaandam tot bijna Den Helder gemaild en geen enkele bibliotheek heeft het gemeld bij activiteiten of nieuws. . Ik heb alle regionale kranten die ik bedenken kon geschreven, één krant meldde dat zij alleen nieuws voor Alkmaar deden maar het wel enorm leuk vonden.
Geen krant vond het kennelijk de moeite waard om te melden, alleen in het plaatselijke krantje stond een piepklein berichtje.
Het heeft op Castricum-tv gestaan. Ik heb het gemaild naar Parool, NRC, Volkskrant enz. Niets gezien... in die kranten. Ik heb een poster en folders afgegeven bij van alles en nog wat maar merkte later dat het niet opgehangen of neergelegd was terwijl het wel belooft was. Het leek bijna een boycot.
Het aantal mensen dat komt valt of staat bij een goede publiciteit maar... als niemand het plaatst of ophangt dan wordt het wel erg moeilijk.

De uitgevers kondigen het wel aan als je er om vraagt. Maar ik heb ook wel een beetje het idee dat Leestafel niet echt voor vol wordt aangezien. Wij zijn lezers, geen beroepsrecensenten of mensen die Nederlands of literatuur hebben gestudeerd (denken ze). Recensies in de grote kranten worden altijd genoemd op sites van uitgevers, Leestafel zelden tot nooit.
Recensieweb wordt gemaakt door literatuurstudenten en dus wordt dat wel genoemd. Ik bedoel dit niet als hatelijkheid of zieligdoenerij, maar het is gewoon een feit.
Bovendien heb ik de (geld)middelen niet om uitgebreid te promoten.
Er komt dus veel meer bij kijken... maar ik vraag me dus af waarom er zo weinig belangstelling is van de lezers zelf, waarom zo weinig mensen geïnteresseerd zijn. (buiten de af te leggen afstand).
De nu bekende schrijvers zijn toch ooit ook eens begonnen. Ik vind juist zo leuk dat je helemaal niet weet of iemand verder komt of niet. Het gaat om dát moment, om dát boek, om die schrijver die je op dát moment waardeert. Hoe hij of zij het verder zal doen doet er eigenlijk niet toe, toch?

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 20:45

jeannette schreef:
Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?



Deze vraag heb je nog niet beantwoord...

Zou jij de moeite nemen om naar een Debutantendag van de Leestafel te gaan, Bep?

En hoe zit het met de andere Leestafellezers?

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 20:45

Marjo schreef:Het gaat er gewoon om nu dat er aanwezigen zijn, mensen die de ruimte vullen en graag luisteren. Meer hoeft niet. Je zit ook niet in een ronde kring als bij Thijssen, zodat alles voor iedereen zichtbaar is. Het is veel ongedwongener.


"De ruimte vullen" dat is nou niet bepaald een goed reclamepraatje ;). Ik denk dat als mensen gaan, dat ze dan toch verwachten dat ze met literatuurliefhebbers in aanraking komen. Ze zullen benieuwd zijn naar de vragen die anderen stellen, iets willen leren over literatuur. Misschien kun je zelfs een bepaald college over literatuur houden, kortingsbonnen uitdelen, wees creatief! :mrgreen:

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 20:49

Bep schreef:[ Misschien kun je zelfs een bepaald college over literatuur houden


He bah!!!

Gewoon onze interesse in literatuur delen in een ongedwongen sfeer.

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 20:50

jeannette schreef:
jeannette schreef:
Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?



Deze vraag heb je nog niet beantwoord...

Zou jij de moeite nemen om naar een Debutantendag van de Leestafel te gaan, Bep?

En hoe zit het met de andere Leestafellezers?

Jeannette


BEWERKT:

Ik zou zeker de moeite nemen. Ik zou het wel een reisje vanuit Groningen waard vinden. Zou ik ergens in de buurt een hotelkamer nemen en er een dagje aan toevoegen. Heb ik een reden om ergens naar toe te gaan. Ik wil de anderen ook niet teleur stellen, je moet er samen iets van willen maken en dan kan het ook wat worden als Dettie en Marjo de kar blijven trekken.
Laatst gewijzigd door Bep op 08 Sep 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 20:51

jeannette schreef:
Bep schreef:[ Misschien kun je zelfs een bepaald college over literatuur houden


He bah!!!

Gewoon onze interesse in literatuur delen in een ongedwongen sfeer.

Jeannette


:)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 20:53

Bep schreef:
Marjo schreef:Het gaat er gewoon om nu dat er aanwezigen zijn, mensen die de ruimte vullen en graag luisteren. Meer hoeft niet. Je zit ook niet in een ronde kring als bij Thijssen, zodat alles voor iedereen zichtbaar is. Het is veel ongedwongener.


"De ruimte vullen" dat is nou niet bepaald een goed reclamepraatje ;). Ik denk dat als mensen gaan, dat ze dan toch verwachten dat ze met literatuurliefhebbers in aanraking komen. Ze zullen benieuwd zijn naar de vragen die anderen stellen, iets willen leren over literatuur. Misschien kun je zelfs een bepaald college over literatuur houden, kortingsbonnen uitdelen, wees creatief! :mrgreen:


Hoo bep, wat er op de debutantendag gebeurt is juist de ontmoeting met mensen die van literatuur houden. Bovendien heb je daarnaast nog eens de ontmoeting met de schrijvers en nogmaals ik heb dus geen financiële middelen om kortingsbonnen e.d. uit te delen. Ik ben al blij als de plaatselijke boekwinkel gratis posters wil maken en dat de schrijvers willen komen. Ik ben zo creatief als wat, maar als je geen geld hebt wordt het wel lastig.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 20:57

Bep schreef:
jeannette schreef:
jeannette schreef:
Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?



Deze vraag heb je nog niet beantwoord...

Zou jij de moeite nemen om naar een Debutantendag van de Leestafel te gaan, Bep?

En hoe zit het met de andere Leestafellezers?

Jeannette


Ik zou zeker de moeite nemen. Ik zou het wel een reisje vanuit Groningen waard vinden. Ik wil de anderen ook niet teleur stellen, je moet er samen iets van willen maken en dan kan het ook wat worden als Dettie en Marjo de kar blijven trekken.


Mag ik dan vragen waarom je deze keer niet kwam? Ik heb het luid en duidelijk op de site aangekondigd, op het forum gezet en er een nieuwsbrief over gestuurd naar alle leden.
Maar het gaat niet alleen om jou hoor Bep. Ik vraag me gewoon af waarom er zo weinig mensen op af komen terwijl ze allemaal van lezen houden.

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:04

Dettie schreef:
Hoo bep, wat er op de debutantendag gebeurt is juist de ontmoeting met mensen die van literatuur houden. Bovendien heb je daarnaast nog eens de ontmoeting met de schrijvers en nogmaals ik heb dus geen financiële middelen om kortingsbonnen e.d. uit te delen. Ik ben al blij als de plaatselijke boekwinkel gratis posters wil maken en dat de schrijvers willen komen. Ik ben zo creatief als wat, maar als je geen geld hebt wordt het wel lastig.

Dettie


Ok, sorry, wilde geen verwijten maakt, ik reageerde slechts op Marjo's tekst.

De uitgevers verdienen grof geld aan boekenverslinders als op dit forum. Bovendien enthousiasmeert dit forum mensen te lezen. Een financiële prikkel vanuit uitgevers zou dus op zijn plek zijn. Voor verder succes van Leestafel is dat noodzakelijk, stilstand is achteruitgang. Dat kun je uitleggen aan uitgevers of andere literaire instanties. Maak een soort plan, wat je allemaal gedaan hebt, wat je naar toe wil met Leestafel, hoeveel bezoekers je hebt etc. en dien dat in bij instanties die je kunnen steunen. Als je een goed plan hebt en die steun krijgt, wordt je ook serieus genomen.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:09

Dettie schreef:
Mag ik dan vragen waarom je deze keer niet kwam? Ik heb het luid en duidelijk op de site aangekondigd, op het forum gezet en er een nieuwsbrief over gestuurd naar alle leden.
Maar het gaat niet alleen om jou hoor Bep. Ik vraag me gewoon af waarom er zo weinig mensen op af komen terwijl ze allemaal van lezen houden.

Dettie


Oh, vergeten te melden. Ik had geen van de boeken gelezen. Ik wil toch wel tenminste een boek hebben gelezen dat me boeit. Ik wil het liefst de vragen van lezers wel kunnen volgen. Dat is misschien ook een tip, dat vraag-en-antwoord wel begrijpelijk moet zijn, ook voor mensen die het niet hebben gelezen.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Sep 2009, 21:20

Hier schiet je natuurlijk ook niet echt iets mee op.maar de dingen zijn heel grillig , ik denk dat er niet echt een succesformule bestaat. Niet bij schrijvers"niet bij "evenementen" van sommige boeken of cd's die toppers worden denk je , is dit nou verdiend en andersom.
Met andere woorden ik heb geen advies.
Over 'gedwongen" samen komen van leestafelaars, dat kan volgens mij wel gewoonn, voor alles is toch een eerste keer, je school , je club, je werk.
Ja dan heb je niet van tevoren "gemaild" zo wat. Het is toch geen must dat er een vriendschap uit ontstaat en tja misschien vond je iemand op leestafel leuk en valt je dat tegen of iemand stond je tegen en je ontmoet hem of haar en het is enig. Je kunt het ook zien naar een feestje gaan waar je alleen de gastheer/vrouw kent , dan hoeft dan echt geen verkrampt samen zijn te gaan.

Manja, ik voel me tekort schieten.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 21:20

Bep schreef: Dat is misschien ook een tip, dat vraag-en-antwoord wel begrijpelijk moet zijn, ook voor mensen die het niet hebben gelezen.


De schrijvers hadden meer gespreksstof dat het half uur dat ieder van hen toegewezen was. Alles verliep heel ongedwongen.

Als je wou, kon je een vraag stellen. Maar er was geen vraag-en-antwoord over de inhoud van het boek... De schijvers vertelden meer in het algemeen hoe het boek tot stand gekomen was; over het schrijfproces. Maar dat heeft Dettie al uitvoerig in haar verslag vermeld.

Ik bezoek wel eens literaire lezingen van schrijvers, maar zo'n bijeenkomst verloopt heel anders!

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:26

Manja Cr. schreef:
Manja, ik voel me tekort schieten.


Daar is geen reden toe, Manja. Je hoeft niet te komen, als je niet wilt, je niet goed voelt of om een andere reden.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Sep 2009, 21:26

Zomaar een ideetje, Wat dachten jullie van de 21e juni en dan 's avonds een combinatie van de langste dag vieren?

Manja

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:31

Het is goed om langzaam te groeien, maar dat wel weloverwogen te doen en een idee te hebben waar je naar toe met Leestafel, weten wat je krachten zijn.

Als Leestafel nou de volgende keer kortingsbonnen kan uitdelen, bijvoorbeeld bij Bol.com, dat heb je weer wat meer te bieden. Dat betekent meer bezoekers op de Debutantendag, meer (vaste) bezoekers op het forum en een sterkere uitgangspositie voor verdere ontwikkelingen voor Leestafel.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Sep 2009, 21:34

En wie betaalt dat dan, Bep?

MC

Ps en verder denk ik, dat je ( dettie),het nu even moet laten rusten allemaal bezinken. Je valt niet in een gat, we zijn er op leestafel.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:37

jeannette schreef:
Bep schreef: Dat is misschien ook een tip, dat vraag-en-antwoord wel begrijpelijk moet zijn, ook voor mensen die het niet hebben gelezen.


De schrijvers hadden meer gespreksstof dat het half uur dat ieder van hen toegewezen was. Alles verliep heel ongedwongen.

Als je wou, kon je een vraag stellen. Maar er was geen vraag-en-antwoord over de inhoud van het boek... De schijvers vertelden meer in het algemeen hoe het boek tot stand gekomen was; over het schrijfproces. Maar dat heeft Dettie al uitvoerig in haar verslag vermeld.

Ik bezoek wel eens literaire lezingen van schrijvers, maar zo'n bijeenkomst verloopt heel anders!

Jeannette


Misschien wel leuk om een vraag-antwoord-sessie te houden. Kan van alles als onderwerp hebben houd het zo breed mogelijk om het zou onvoorspelbaar en productief mogelijk te maken, een soort brain-storm sessie dus, waarbij alle aanwezige schrijvers in betrokken kunnen worden. Misschien leuk. Je zou ook aan schrijvers kunnen vragen wat zij leuk vinden.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 21:38

Marjo schreef: het blijft in hoofdzaak gaan om de boeken en de schrijvers.
Hoe zou je dat denken Jeanette? De hele middag gaat op aan vier schrijvers, en dat zou ik graag zo willen houden. Wij waren er al wel eerder, dus dat zouden anderen ook kunnen doen, maar ik weet het niet. Zou dat werken??


Zou het een idee zijn om voorafgaand aan de middag met de vier schrijvers iets voor de bezoekers te organiseren?

Bijvoorbeeld:
- een boekenruilbeurs
- een literaire quiz
- een loterij

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 21:39

Manja Cr. schreef:En wie betaalt dat dan, Bep?

MC



Bol.com uiteraard.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 22:32

Bep schreef:Het is goed om langzaam te groeien, maar dat wel weloverwogen te doen en een idee te hebben waar je naar toe met Leestafel, weten wat je krachten zijn.

Als Leestafel nou de volgende keer kortingsbonnen kan uitdelen, bijvoorbeeld bij Bol.com, dat heb je weer wat meer te bieden. Dat betekent meer bezoekers op de Debutantendag, meer (vaste) bezoekers op het forum en een sterkere uitgangspositie voor verdere ontwikkelingen voor Leestafel.


Ik kan niet commercieel worden Bep. Zo gauw Leestafel commercieel wordt dan moet de poëzie er af. Ik mag de poëzie alleen plaatsen zo lang Leestafel niet commercieel is.
Kortingsbonnen van Bol uitdelen is commercieel, zoals enorm veel commercieel is of als commercieel gezien wordt.

Bovendien denk ik niet dat mensen voor kortingsbonnen naar een schrijversmiddag komen of blijven zitten. Ik ben bang dat ze dan de bon aannemen en vertrekken...

Maar ik ben wel blij met al jullie opmerkingen, ik denk wel dat ik sommige dingen wel kan gebruiken voor de volgende keer.
Bedankt!

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 22:45

Dettie schreef:
Ik kan niet commercieel worden Bep. Zo gauw Leestafel commercieel wordt dan moet de poëzie er af. Ik mag de poëzie alleen plaatsen zo lang Leestafel niet commercieel is.
Kortingsbonnen van Bol uitdelen is commercieel, zoals enorm veel commercieel is of als commercieel gezien wordt.

Bovendien denk ik niet dat mensen voor kortingsbonnen naar een schrijversmiddag komen of blijven zitten. Ik ben bang dat ze dan de bon aannemen en vertrekken...

Maar ik ben wel blij met al jullie opmerkingen, ik denk wel dat ik sommige dingen wel kan gebruiken voor de volgende keer.
Bedankt!

Dettie


Er is volgens mij niks commercieels aan het uitdelen van een paar kortingsbonnen. Voor Bol.com is het commercieel, niet voor Leestafel toch? Je gaat toch verder geen verplichtingen aan? Je blijft onafhankelijk. Zolang Bol niks terugvraagt is er geen probleem lijkt me. Bol sponsort jullie, zo kun je het zien.

Ik denk dat het een extra prikkel kan zijn voor mensen om te komen. Ze weten vooraf al dat ze iets krijgen, en zijn daardoor in een betere stemming en je kunt het zien als compensatie voor de reiskosten. Je kunt er reclame mee maken en na afloop of in een pauze de kortingsbonnen uitdelen.

Misschien kun je uitzoeken of je poezie mag blijven plaatsen als je wat kortingsbonnen uitdeelt. Ik kan me moeilijk voorstellen als mensen daar bedenkingen bij krijgen.
Laatst gewijzigd door Bep op 08 Sep 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 22:49

Dettie schreef: ik denk wel dat ik sommige dingen wel kan gebruiken voor de volgende keer.
Bedankt!

Dettie


Welke dingen denk je aan, Dettie? Wat is voor verbetering vatbaar, denk je? We denken graag met je mee.
Laatst gewijzigd door Bep op 08 Sep 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 22:51

Voor Bol.com is het commercieel, niet voor Leestafel toch?


Jazeker is dat commercieel, ik promoot Bol dan, ik maak dan reclame voor Bol. Vroeger had ik ook prijsvragen waar je een boek mee kon winnen, maar daar kwam ook commentaar op, omdat ik dan reclame maakte voor een bepaalde uitgever. Als ik dat bleef doen moest ik heel veel gedichten weghalen en daar zat nou net teveel tijd en werk in om dat zomaar weg te doen.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Sep 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 22:54

Dettie schreef:
Voor Bol.com is het commercieel, niet voor Leestafel toch?


Jazeker is dat commercieel, ik promoot Bol dan, ik maak dan reclame voor Bol. Vroeger had ik ook prijsvragen waar je een boek mee kon winnen, maar daar kwam ook commentaar op, omdat ik dan reclame maakte voor een bepaalde uitgever.

Dettie


En waarom zou je dan geen gedichten meer mogen plaatsen?

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Sep 2009, 22:55

Ik denk dat we heel ver afdrijven van de essentie van de bijeenkomst.
Dit verzandt. ( ja dat hebje aan het strand :P

Ik krijg al weer een topic binnen. ik weet dus nog wat daar in staat.
Ik blijf mijn advies, laat even los en ga slapen.

Manja


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten