Foto's en Debutantendag 6 september 2009 in Castricum

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 07 Sep 2009, 21:56

Marjo schreef:Er waren bekende namen!! Maar ja, geen Mulisch, geen A F Th..
Die willen we niet eens, het is voor debutanten!!


Niet bekend genoeg wellicht. Tussen Mulisch en Natter zitten qua bekendheid nog veel andere schrijvers.

Jullie onderscheiden je al in genoeg dingen. Bijv. dat het een hele dag is, dat het aan het strand is, dat meerdere schrijvers bij elkaar komen, dat je als lezers dichtbij de schrijvers kunt komen. Prachtig allemaal. Alleen het is, denk ik, niet nodig een debutantenprijs in te stellen (die zijn er immers en met prijzengeld), dan geef je daar wellicht te veel de nadruk aan, wat deze onderscheidende dingen naar de achtergrond doet verdwijnen.
Laatst gewijzigd door Bep op 07 Sep 2009, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 07 Sep 2009, 21:56

Misschien kunnen de schrijvers het zelf ook nog aankondigen op hun website of zo?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 07 Sep 2009, 22:07

Dettie schreef:Nou... Bert Natter gefeliciteerd met zijn succes! Hij heeft het boek geschreven niet ik.
Het is leuk dat uitgerekend hij er gisteren was en ik vind het leuk dat tot twee keer toe iemand op de debutantenmiddag was die naderhand een mooie prijs wint. Dan vraag ik toch wel de betere schrijver denk ik dan.

Ik heb overigens wel een vraag.
Die heb ik ook bij de bookcrossers gesteld. Het is géén verwijt, ik ben er écht, oprecht benieuwd naar.

Leestafel heeft best veel leden, en ik heb ook het idee dat we gisteren goede schrijvers hadden. Van buitenaf (grote literaire sites) kreeg ik ook veel complimenten wat betreft de schrijvers die kwamen.
Afgezien van de afstand zou ik graag willen weten waarom er in verhouding zo weinig belangstelling is voor de debutantenmiddag. Als er heel bekende schrijvers zouden komen zoals Geert Mak of Thomas Rosenboom of Kluun of Heleen van Rooyen zouden jullie dan wél komen? (Het gaat om de bekendheid niet of jullie een voor- of afkeur hebben voor een schrijver, dus daarover geen discussie graag)
Mijn vraag is: Is het feit dat de schrijvers 'onbekend' zijn iets wat jullie weerhoudt te komen? Bied ik de middag niet aantrekkelijk genoeg aan? Of hebben jullie sowieso weinig belangstelling in schrijversmiddagen? Vinden jullie alleen bekende schrijvers interessant?
Dat vroeg ik me af. Het gaat me er om dat ik er van leer. Ik hoef geen redenen of excuses waarom iemand niet kwam, daar gaat het niet om. Het gaat me erom waarom er in feite zo weinig belangstelling voor is, niet alleen hier op Leestafel maar ook bijv. bij bookcrossing. Ik snap dat niet echt, vandaar m'n vraag.

Dettie


Ik had van geen van de schrijvers boeken gelezen. De afstand of de kosten is het probleem niet. Ik begrijp ook niet als dat voor anderen wel het probleem is. Wel zal de eerste keer wel een beetje een drempel zijn omdat je elkaar in het echte leven niet eerder gezien hebt, maar daar moet je niet te bang voor zijn.
Laatst gewijzigd door Bep op 07 Sep 2009, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 07 Sep 2009, 22:07

Het kan volgens mij niet aan de keuze van de schrijvers gelegen hebben!

Debutanten zijn natuurlijk relatief onbekend, maar het is de verdienste van Dettie dat zij "succesvolle" debutanten uitgenodigd heeft. Het leuke was ook dat de vier romans van deze schrijvers totaal verschillend zijn.
Voor iedere smaak was er wat bij!

Potentiele bezoekers moeten eigenlijk wel bereid zijn om de debuten van deze schrijvers van te voren te willen lezen.

Ik heb alle boeken in de bibliotheek kunnen lenen.

(Robert Vuijsje heeft al genoeg publiciteit! Maar niet alle lezers waren negatief over zijn boek, Dettie!!!)

Jeannette

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 07 Sep 2009, 22:13

jeannette schreef:Het kan volgens mij niet aan de keuze van de schrijvers gelegen hebben!
Jeannette


Wel als je dus publiciteit van lokale media wil hebben en meer bezoekers wilt. Dan moet je bijna wel een publiekstrekker hebben.

Maar er valt ook wat voor te zeggen om er een knusse dag van te maken met bekenden van dit forum. Maar dan zou je ook bekendere schrijvers kunnen uitnodigen, maar juist publiciteit buiten Leestafel mijden :D. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling :roll:.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2009, 22:26

Nee Jeannette het klopt dat niet iedereen negatief was over Vuijsje. Maar wat inderdaad meespeelde is dat Vuijsje al genoeg aandacht kreeg en wij als Leestafel juist aandacht besteden aan debutanten omdat ze zo weinig aandacht krijgen (uitzonderingen dus daargelaten)

bep schreef:Jullie onderscheiden je al in genoeg dingen. Bijv. dat het een hele dag is, dat het aan het strand is, dat meerdere schrijvers bij elkaar komen, dat je als lezers dichtbij de schrijvers kunt komen. Prachtig allemaal. Alleen het is, denk ik, niet nodig een debutantenprijs in te stellen (die zijn er immers en met prijzengeld), dan geef je daar wellicht te veel de nadruk aan, wat deze onderscheidende dingen naar de achtergrond doet verdwijnen.

Leestafel stelt geen debutantenprijs in bep. Wij lezen debutanten. We volgen de inzendingen voor de Academia Debutantenprijs maar hebben daar voor de rest niets mee te maken. Die lijst is voor ons alleen handig omdat we dan kunnen zien welke debuten er zijn uitgegeven omdat dat vaak niet duidelijk is. We hebben wel de shortlist meegelezen van de Academiaprijs en gezegd wat wij het beste boek vonden maar hier zit geen Leestafelprijs aan verbonden of zoiets, dat doen we gewoon voor ons plezier.

Vorig jaar hadden we wel een soort Leestafelprijs omdat er een duidelijke voorkeur voor een boek was, dit jaar was die voorkeur er niet, dus dan ook geen prijs.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Sep 2009, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 07 Sep 2009, 22:30

jeannette schreef:Het kan volgens mij niet aan de keuze van de schrijvers gelegen hebben!

Debutanten zijn natuurlijk relatief onbekend, maar het is de verdienste van Dettie dat zij "succesvolle" debutanten uitgenodigd heeft. Het leuke was ook dat de vier romans van deze schrijvers totaal verschillend zijn.
Voor iedere smaak was er wat bij!

Potentiele bezoekers moeten eigenlijk wel bereid zijn om de debuten van deze schrijvers van te voren te willen lezen.

Ik heb alle boeken in de bibliotheek kunnen lenen.

(Robert Vuijsje heeft al genoeg publiciteit! Maar niet alle lezers waren negatief over zijn boek, Dettie!!!)

Jeannette


Misschien moet er op het forum meer aandacht komen voor de boeken, zodat we weten waar ze over gaan en het onze interesse kan wekken. Al is er maar een boek dat je aansprak, kan het al waard zijn om te komen. Maar het moet m.i. niet alleen om de boeken gaan, ook het persoonlijke contact met "geestverwanten" kan waardevol zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Sep 2009, 22:37

Oei Bep, van de boeken van deze debutanten staat een (of meerdere) verslag op dit forum en hebben we er al dan niet uitgebreid over gepraat. Ook zijn deze boeken aangeboden en rondgegaan onder de leden.

Dettie

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 07 Sep 2009, 22:54

Marjo zegt
Ach Mira, inside info, ik denk dat dat wel mee valt. Maar Dettie vertelt het niet, dus doe ik het maar: Manja was 'aanwezig' in de vorm van een bos prachtige rode rozen


Wel, Marjo en Dettie, ik probeerde het hele gebeuren te volgen, dacht even aan een uitdrukking van het noorden die ik niet kende (haha).
Ik vind het een prachtige attentie.
De commentaren moet ik nog een paar malen herlezen, oa. wat Marjo zei over het onderbewuste.

Even nog aan Dettie over 'debutanten'dag, debutanten zijn per definitie toch vrij onbekend, de lezerskern van LT is er uiteraard mee vertrouwd.
Wat met de rest van het lezerspubliek?
Een 'publiekstrekker' zou inderdaad meer publiek trekken, maar dan gaat het niet zuiver meer over debutanten.
Is een mengformule mogelijk en wenselijk? (open vraag)

Een bekende naam als introductie (beschermheer-, vrouw van de debutanten) zou inderdaad misschien meer bezoekers aantrekken.

Zo maar wat bedenkingen.

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2009, 17:02

Ik vind de suggestie van Berdine wel leuk: een aantal pagina's uit een boek plaatsen. Je wou het natuurlijk wel even moeten vragen aan de betreffende schrijver.

Verder is er inderdaad in september heel veel te doen, als ik alleen al naar het aanbod in mijn eigen stad kijk, dan weet je gewoon niet wat je kiezen moet. Maar we zitten wel vast aan de opening van de strandtent (of de bibliotheek zou bereid moeten zijn mee te werken) en eventueel dus ook met het al of niet rijden van de bus (zou ook niet hoeven als de bieb inspringt)
Dus wanneer moet je dit EVENEMENT dan houden?? In het voorseizoen?? Of juist in de winter?

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 17:15

Marjo schreef:Ik vind de suggestie van Berdine wel leuk: een aantal pagina's uit een boek plaatsen. Je wou het natuurlijk wel even moeten vragen aan de betreffende schrijver.

Verder is er inderdaad in september heel veel te doen, als ik alleen al naar het aanbod in mijn eigen stad kijk, dan weet je gewoon niet wat je kiezen moet. Maar we zitten wel vast aan de opening van de strandtent (of de bibliotheek zou bereid moeten zijn mee te werken) en eventueel dus ook met het al of niet rijden van de bus (zou ook niet hoeven als de bieb inspringt)
Dus wanneer moet je dit EVENEMENT dan houden?? In het voorseizoen?? Of juist in de winter?


Voorseizoen, zelfs beter dan september (vakantieperiode), niet winter. 8)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2009, 17:16

Ik denk dat de charme juist is dat het aan het strand gehouden wordt.
Dat zeiden alle schrijvers zondag ook. Nu eens geen zaaltje of bibliotheek maar aan het strand, dat gaf ook iets ongedwongens.
Maar we kunnen het ook eens vóór de schoolvakanties proberen ipv daarna of eind augustus meteen na afloop van de schoolvakanties. In september gaat inderdaad alles weer van start en dan wordt het moeilijker kiezen.

Inderdaad een leuk idee van Berdine, maar zou het helpen? Bep wist al niet dat we de boekverslagen hadden staan. En die komt nog regelmatig op het forum. Misschien op de site die bladzijden plaatsen als het mag van de schrijvers/uitgevers.

Dettie

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 17:17

Dettie schreef:Oei Bep, van de boeken van deze debutanten staat een (of meerdere) verslag op dit forum en hebben we er al dan niet uitgebreid over gepraat. Ook zijn deze boeken aangeboden en rondgegaan onder de leden.

Dettie


Ok :mrgreen:

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 17:19

Dettie schreef:Ik denk dat de charme juist is dat het aan het strand gehouden wordt.
Dat zeiden alle schrijvers zondag ook. Nu eens geen zaaltje of bibliotheek maar aan het strand, dat gaf ook iets ongedwongens.
Maar we kunnen het ook eens vóór de schoolvakanties proberen ipv daarna of eind augustus meteen na afloop van de schoolvakanties. In september gaat inderdaad alles weer van start en dan wordt het moeilijker kiezen.

Inderdaad een leuk idee van Berdine, maar zou het helpen? Bep wist al niet dat we de boekverslagen hadden staan. En die komt nog regelmatig op het forum. Misschien op de site die bladzijden plaatsen als het mag van de schrijvers/uitgevers.

Dettie


Linkjes naar de boekverslagen was ook goed geweest.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 18:18

Volgens mij is het voorjaar ook een periode waarin mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie gaan....

Misschien is het een idee om de Debutantendag te combineren met een ontmoetingsdag voor Leestafellezers?

Zijn er lezers die interesse hebben in zo'n dag?

Jeannette

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 08 Sep 2009, 18:54

Het klinkt dan meteen een stuk vrijblijvender.
Misschien is dat ook een punt dat meespeelt. Dat sommige mensen denken: Er komt zo weinig publiek en dan voel ik me verplicht het boek van die schrijver te kopen, (verkopen zij hun boeken op de debutantendag, Dettie?) of al in zijn bezit te hebben.
Ik herinner me een middag me Jeroen Thijssen - dat was geen debutantendag - maar toen zat vrijwel iedereen met diens boek in zijn handen. Misschien hebben potentiële bezoekers het idee, dat dat ook van hen verwacht wordt?

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 19:00

jeannette schreef:Volgens mij is het voorjaar ook een periode waarin mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie gaan....

Misschien is het een idee om de Debutantendag te combineren met een ontmoetingsdag voor Leestafellezers?

Zijn er lezers die interesse hebben in zo'n dag?

Jeannette


Het lijkt me heel normaal om op zo'n dag ook een beetje met elkaar te keuvelen. Als je dat gaat ontwijken dan kan het imo ook geen succes worden. Maar ik begrijp wel dat je ook aandacht moet hebben voor de schrijvers.
Ik denk eigenlijk toch dat mensen met wie je op internet contact heb, niet de mensen zijn met wie je bevriend bent. Je hebt elkaar op andere wijze ontmoet en leren kennen en als je dan plotseling van het internet-domein overschakelt op het gewone leven domein of andersom dan klopt er iets niet meer. Dan blijkt dat je eigenlijk helemaal geen behoefte hebt aan contact met degene die je alleen via internet kent. Contact tussen individuen is denk ik wel mogelijk, maar met een groep bij elkaar komen, dat heeft iets sneus, alsof je helemaal geen contacten hebt, een soort onnatuurlijkheid, een collectieve afhankelijkheid van een medium als internet.

Ik denk wel dat het een forum als deze goed doet als individuen onderling contact hebben in het echte leven, zoals Marjo en Dettie (waar is Tiba?). Dan voegt een bepaalde natuurlijkheid toe. Verder is dit natuurlijk een heel beschaafd forum.

Dus Debutantendag ja, maar ontmoetingsdag nee. Je moet het praten over boeken denk ik zien als een aanleiding om ook contact met anderen te hebben. Maar het belangrijkste is te realiseren dat je elkaar eigenlijk nog helemaal niet kent. Contact zal op natuurlijke wijze ontwikkelt moeten worden. 8)

Henk

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 08 Sep 2009, 19:55

Mira schreef:

Een bekende naam als introductie (beschermheer-, vrouw van de debutanten) zou inderdaad misschien meer bezoekers aantrekken.


Vind ik een hele goeie suggestie! Misschien zo iemand als Gerbrand Bakker? Hij woont in de buurt en kan vast meevoelen met debutanten?

En misschien kun je de uitgevers van de debutanten die willen komen benaderen? Als die dan iets over jouw debutantendag op hun website zetten?

Een "affiche" maken en bij de regionale boekhandels, bibliotheken etc. ophangen heb je waarschijnlijk al geprobeerd?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 19:56

Het tegennatuurlijke van internet-contact zit er hem natuurlijk in dat je elkaar niet ziet, niet hoort, lichaamstaal niet kunt zien, terwijl je wel van allerlei informatie over die persoon krijgt. Op natuurlijke wijze. op de "goede" wijze zou het echter andersom zijn.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 20:09

Bep schreef:Contact tussen individuen is denk ik wel mogelijk, maar met een groep bij elkaar komen, dat heeft iets sneus, alsof je helemaal geen contacten hebt, een soort onnatuurlijkheid, een collectieve afhankelijkheid van een medium als internet.



Sorry hoor! Maar wat belachelijk!

Leestafellezers hebben hun belangstelling voor literatuur gemeen. Veel lezers vinden het leuk om met anderen over hun hobby, literatuur, te praten. Daar is niets SNEUS aan.

Jij leest weing of geen debuten Bep, heb ik begrepen. Op de Leestafel is er trouwens het afgelopen jaar heel veel aandacht voor debuten geweest! Dat kan niemand ontgaan zijn!

Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?

Jeannette
Laatst gewijzigd door jeanette op 08 Sep 2009, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 08 Sep 2009, 20:13

berdine schreef:verkopen zij hun boeken op de debutantendag, Dettie?. Misschien hebben potentiële bezoekers het idee, dat dat ook van hen verwacht wordt?


Er werden geen boeken verkocht door de schrijvers op de Debutantendag, Berdine.

Het was ook niet nodig om de besproken boeken bij je te hebben!

Jeannette

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 08 Sep 2009, 20:23

Nee, dat dacht ik wel, maar misschien bestaat dat idee bij de mensen? Duidelijke voorlichting kan ook schelen.
Maar waarschijnlijk is het vaak èn èn. Teveel aanbod van verschillende soorten amusement, onbekendheid van de schrijvers, te ver weg misschien en noem maar op. Alles wat wij kunnen bedenken kan voor Dettie een hulp zijn om meer publiek aan te trekken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2009, 20:31

Je kan heel goed als boekenliefhebbers bij elkaar komen zonder dat er sprake is van enige vorm van vriendschap, van te voren of er uit voortkomend. Met de een klikt het makkelijker dan met de ander, maar als het oppervlakkig blijft is het ook best, het blijft in hoofdzaak gaan om de boeken en de schrijvers.
Hoe zou je dat denken Jeanette? De hele middag gaat op aan vier schrijvers, en dat zou ik graag zo willen houden. Wij waren er al wel eerder, dus dat zouden anderen ook kunnen doen, maar ik weet het niet. Zou dat werken??


Ik vraag me af of een Gerbrand Bakker meer mensen zou trekken! Ik denk eigenlijk van niet, als men zou weten dat het niet om hemzelf of een boek van hem gaat!

Dit jaar en ik meen ook volgend jaar valt voor het zuiden het einde van augustus samen met het het eind van de vakantie, en dat zal voor een deel van Nederland altijd gelden. Maar ik denk wel dat er in dit geval vooral gekeken moet worden naar de vakantieperiode in het noorden.

Natuurlijk heeft het strand een extra charme. Als er nu ook buiten het seizoen een plek zou zijn en een bus die rijdt, ja dan...

Dettie en ik hebben de boeken altijd wel, en wij willen ook graag een krabbel erin...maar het is geen enkel probleem om er zonder boek te zitten, en zelfs hoef je het niet gelezen te hebben! Het gaat er gewoon om nu dat er aanwezigen zijn, mensen die de ruimte vullen en graag luisteren. Meer hoeft niet. Je zit ook niet in een ronde kring als bij Thijssen, zodat alles voor iedereen zichtbaar is. Het is veel ongedwongener.

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Berichtdoor Bep » 08 Sep 2009, 20:33

jeannette schreef:
Bep schreef:
jeannette schreef: Contact tussen individuen is denk ik wel mogelijk, maar met een groep bij elkaar komen, dat heeft iets sneus, alsof je helemaal geen contacten hebt, een soort onnatuurlijkheid, een collectieve afhankelijkheid van een medium als internet.



Sorry hoor! Maar wat belachelijk!

Leestafellezers hebben hun belangstelling voor literatuur gemeen. Veel lezers vinden het leuk om met anderen over hun hobby, literatuur, te praten. Daar is niets SNEUS aan.

Jij leest weing of geen debuten Bep, heb ik begrepen. Op de Leestafel is er trouwens het afgelopen jaar heel veel aandacht voor debuten geweest! Dat kan niemand ontgaan zijn!

Maar wat zou voor jou dan een reden zijn om naar de Debutantendag te gaan?

Jeannette


Jeanette, zo bedoelde ik het niet. Ik wil zeggen dat je niet de illusie moet hebben dat je elkaar op natuurlijke wijze leert kennen op een internetforum en dat een ontmoetingsdag niet goed zou zijn, want dan verkeer je kennelijk wel in de illusie. De gezamenlijke belangstelling, literatuur, zoals jij ook zegt, moet centraal staan. Natuurlijk contact is er niet, maar kan op die dag ontstaan, wat Leestafel sterker kan maken, meer geworteld in de aarde.

De aandacht voor de debuten is langs mij heengegaan, mijn interesse werd niet gewekt. Kan aan mij liggen.
Laatst gewijzigd door Bep op 08 Sep 2009, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Sep 2009, 20:33

Wat ik zei...


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten