Genomineerden De Hebban Debuutprijs 2023

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Genomineerden De Hebban Debuutprijs 2023

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2023, 11:44

Debutanten Forugh Karimi, Ilse Ceulemans, Barbara van der Kruk, Mark H. Stokmans en Gijs Wilbrink zijn de kanshebbers voor de Hebban Debuutprijs 2023. De vijf boeken werden uit een longlist van vijftien titels gekozen door een lezersjury van ruim honderd lezers. De shortlist wordt gelezen door een vakjury bestaande uit recensenten, boekverkopers, bibliotheekmedewerkers en Hebban redacteuren. De Hebban Debuutprijs is de enige literaire juryprijs van Nederland en Vlaanderen met een grote invloed van lezers. Vorig jaar won Koen Caris met zijn debuutroman Stenen eten.

De genomineerden voor de Hebban Debuutprijs 2023 zijn:

De beesten van Gijs Wilbrink (Thomas Rap)
De moeders van Mahipar van Forugh Karimi (Meridiaan Uitgevers)
De tijdontkenner van Ilse Ceulemans (Manteau)
Het wit tussen de regels van Barbara van der Kruk (Prometheus)
Land van echo's van Mark H. Stokmans (Ambo|Anthos)

De vakjury
De vakjury van de Hebban Debuutprijs 2023 bestaat uit Anouk van der Zee (Hebban redacteur), Arno Koek (Boekhandel Blokker), Debbie van der Zande (Hebban redacteur), Ingrid Sibum (Van der Velde Boeken Groningen), Maarten Kooijman (sponsor Looplabb), Marieke Uiterwaal (Hebban recensent), Marjolein Hordijk (Bibliotheek Nijmegen), Martijn Lindeboom (Hebban redacteur), Mirjam Mulder (hoofdredacteur Boekenkrant) en Suzette Eikelenboom (Hebban redacteur).

De Hebban Debuutprijs is een aanmoedigingsprijs voor debutanten georganiseerd door lezerscommunity Hebban.nl en werd in 2016 voor het eerst uitgereikt. De Hebban Debuutprijs richt zich uitsluitend op literaire fictie en is de enige juryprijs van Nederland en Vlaanderen met een grote invloed van lezers. Een lezersjury bestaande uit meer dan 100 lezers bepaalt de shortlist. Een professionele vakjury kiest vervolgens het beste debuut. Eerdere winnaars waren Lize Spit met Het smelt (2016), Roxane van Iperen met Schuim der aarde (2017), Antoinette Beumer met Mijn vader is een vliegtuig (2018), Thomas Rueb met Laura H. (2019), Judith Fanto met Viktor (2020), Simone Atangana Bekono met Confrontaties (2021) en Koen Caris met Stenen eten (2022).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Genomineerden De Hebban Debuutprijs 2023

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2023, 12:26

Gek ik denk altijd bij Hebban dat het over thrillers gaat, maar niet dus.

Dettie
die onze debutantentijd mist.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Genomineerden De Hebban Debuutprijs 2023

Berichtdoor Marjo » 25 Jun 2023, 18:14

Ja, daar dacht ik ook aan. Dat was echt een fijne tijd!
Ik zou ook best in deze Hebbanjury willen zitten...


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten