Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2022, 11:47

In een paar clicks naar jouw YA-boek

De interactieve tentoonstelling Back Street laat zien dat jongeren warm lopen voor boeken. Helaas weten ze vaak alleen niet wát ze moeten lezen. Om jongeren te inspireren en leestips te geven, heeft het Literatuurmuseum een nieuw online platform gelanceerd: de Boekenvinder. Daarmee vinden ze in een paar clicks Young Adult-boeken die aansluiten bij hun belevingswereld, leesniveau en interesses.

Voor iedereen een passend boek


Literatuur ontroert, vermaakt, geeft hoop. Zet je aan het denken. Het laat je zorgen of angsten vergeten. Het prikkelt je fantasie of toont juist verschillende gezichtspunten op actuele onderwerpen. “En zo zijn er nog veel meer redenen waarom lezen ongelooflijk belangrijk is. Het vergroot de sociale mobiliteit: hoe meer je leest, hoe meer kansen je hebt in het leven” zegt Aad Meinderts, directeur van het Literatuurmuseum. Volgens hem haken jongeren zonder de juiste tips al snel af. “Veel jongeren wíllen wel lezen, maar ze weten niet goed welke boeken interessant zijn. Met de Boekenvinder kunnen we daar verandering in brengen, want ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een passend boek is te vinden”. 

Herkenbare thema’s en personages

Het genre Young Adult-boeken is breed, divers, hoogwaardig van kwaliteit en groeit hard. Het zijn boeken die speciaal voor jongeren zijn geschreven, vaak makkelijk leesbaar zijn, gekenmerkt worden door direct taalgebruik en voor de doelgroep herkenbare thema’s en personages bevatten. Een groot aantal van deze boeken is als bron gebruikt voor de ontwikkeling van Back Street, de tentoonstelling waar 14-20-jarigen in tien uitdagende games kunnen rappen, dichten, gokken en verleiden met taal Na een bezoek aan de tentoonstelling krijgt iedereen per e-mail persoonlijke boekentips, gebaseerd op de spelervaring, en een link naar de Boekenvinder voor aanvullende leestips.

Onderdeel van Literatuurmuseum.nl 

Met de Boekenvinder - onderdeel van Literatuurmuseum.nl - krijgen jongeren, docenten en andere geïnteresseerden, ook zonder een bezoek aan Back Street, op elk gewenst moment een passend leesadvies. Dat gebeurt op een aansprekende manier: op het platform beantwoord je vragen op een Tinder-achtige manier, door te swipen, en de resultaten worden gepresenteerd in een omgeving die doet denken aan bekende streamingsdiensten als Netflix. Op een speelse manier vinden de bezoekers eenvoudig hun weg in een database van circa 200.000 boeken. Van een waardeoordeel is geen sprake, er wordt een selectie gemaakt uit het brede aanbod binnen dit genre.

Zie https://literatuurmuseum.nl/nl/ontdek-e ... jouwyaboek

-

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Marjo » 14 Dec 2022, 12:27

Heb je het uitgeprobeerd Dettie?
Ik kreeg vijftien boeken voorgeschoteld, waarvan ik er eentje gelezen heb...
Een aantal waar ik nog nooit iets over gehoord of gelezen heb, maar ook een aantal dat ik niet ga kiezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2022, 13:59

Ja ik heb het uitgeprobeerd en had een flink aantal boeken die ik gelezen had! Idioot want jij leest veel meer Young Adult.
Maar ja er zitten ook boeken voor volwassenen bij (geloof ik).
Maar ik vind het wel een superidee!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Marjo » 14 Dec 2022, 14:09

20+ aangegeven denk ik?
Het is maar net welke zoektermen je opgeeft. 'Liefde en vriendschap', tja, zeg ja dan ja of nee? Nee tegen het eerste (krijg je meer zoetsappige boektitels?) en ja tegen Vriendschap...
Alleen bij 'sport' zeg ik absoluut nee.

Maar zeker is het een leuk idee om de jeugd zo naar boeken te laten zoeken!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2022, 14:23

Nee 15+
Ik had ook een nee bij sport en humor, terug in de tijd, feelgood, misdaad en mysterie, toekomst enz.
En daarna ook best wel goede vragen eigenlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Marjo » 14 Dec 2022, 20:50

Niet terug in de tijd? Het was je zo goed bevallen laatst...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Literatuurmuseum lanceert platform de Boekenvinder

Berichtdoor Dettie » 15 Dec 2022, 12:18

Ja maar echt fan ben ik er niet van.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten