Beste Boek voor Jongeren 2022

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2022, 13:11

Vijf Nederlandstalige auteurs en vijf vertaalde auteurs doen nog meer in de race om de titel Beste Boek voor Jongeren 2022. De winnaars in beide categorieën kunnen 2.500 euro in de wacht slepen. Welke twee boeken winnen, wordt bekendgemaakt bij de start van de Boekenweek van Jongeren in september. Een jury van zes jongeren gaat de aankomende tijd de tien genomineerde boeken lezen. Zo bepalen zij samen de winnaars.
De shortlist is samengesteld door een jury van volwassenen: Mieke van Eijsden (voorzitter), Jacky Hitzert, John Schrijnemakers, Esther Heurter en Mark Bakker.

Dit zijn de genomineerde boeken:

In de categorie Oorspronkelijk Nederlandstalig zijn genomineerd:
* Centaur – Chris Polanen (Lebowski)
* De afwijking – Dries Muus (Ambo Anthos)
* Lily – Tom de Cock (Pelckmans)
* Stenen eten – Koen Caris (Atlas Contact)
* Zonder titel – Erna Sassen (Leopold)

In de categorie Vertaald zijn genomineerd:
* De Godden broers – Meg Rosoff, vertaald door Jenny de Jonge (Luitingh-Sijthoff)
* De overlevenden – Alex Schulman, vertaald door Angélique de Kroon (De Bezige Bij)
* Het meisje met de luidende stem – Abi Daré, vertaald door Arjaan en Thijs van Nimwegen (Signatuur)
* Het onzichtbare leven van Addie LaRue – V.E. Schwab, vertaald door Merel Leene (Boekerij)
* Zeis – Neal Shusterman, vertaald door Lydia Meeder (Pelckmans / Blossom Books)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2022, 13:12

Wow, Centaur staat hier op de lijst!
Daar ga ik voor, al heb ik niet alles gelezen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2022, 09:35

Ik lees toch de verkeerde boeken haha.
Weer niets daarvan gelezen... Grrrr

Overigens niet echt vrolijke boeken in dat eerste rijtje... eerder vrij heftig. Is dat waar jongeren van houden?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2022, 12:28

Centaur heftig? Valt wel mee! En Stenen Eten is wel een enigszins zwaar onderwerp, maar het verhaal is niet echt zwaar.
(Al weet ik dat jij anders reageert dan ik)
De andere weet ik (nog) niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2022, 12:29

Overigens: niet alleen jongeren smullen van drama...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Dettie » 27 Mei 2022, 10:53

Ja ik reageer inderdaad anders. Als ik lees over Stenen eten waarin veel kinderen zelfmoord plegen en er een soort vreemde hype aan de gang blijkt te zijn dan raakt me dat zeker.
In al deze boeken zijn vrij serieuze onderwerpen aanwezig vind ik. Ik sta dus een beetje verbaasd dat dit de beste boeken voor jongeren zijn.

"De shortlist is samengesteld door een jury van volwassenen" en dat vind ik eigenlijk best wel kwalijk. Na het samenstellen van de shortlist mogen kinderen de 10 boeken lezen. Dat heeft dan toch niets meer met beste boek voor jongeren te maken als ze in eerste instantie niet zelf mogen kiezen.
Zouden ze bang zijn dat er teveel Loserboeken en dergelijke gekozen zullen worden, vraag ik me dan af.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Beste Boek voor Jongeren 2022

Berichtdoor Marjo » 27 Mei 2022, 11:57

Jongeren is 15 plus. Of die nog boomhut en loserboeken kiezen betwijfel ik. Maar ze gaan waarschijnlijk meer voor fantasy en lezen veel in het Engels heb ik begrepen. Dan komen nu gelukkig de Nederlandse schrijvers wel aan bod.
Ik denk dat het wel goed is dat volwassenen kiezen. Als je naar de Jonge Jury kijkt, leeftijd 12- 15, die boeken kiezen kinderen zelf, en nou ja, veel 'pulp' dus.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten