Dirk Bracke

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Dirk Bracke

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2021, 21:25

Ik krijg net bericht van de uitgever dat Dirk Bracke overleden is. Daar schrik ik toch even van.
Hij was al een tijdje ziek.

Jeugdauteur Dirk Bracke is op 15 juni overleden. Hij kampte al een jaar met gezondheidsproblemen.

In 1993 debuteerde hij met Steen. Een jaar later verscheen Blauw is bitter, waarin hij allerlei maatschappelijke thema’s aanraakte. De toon voor zijn volgende jeugdboeken was gezet. Dirk Bracke koos vaak voor maatschappelijk heikele onderwerpen (denk maar aan drugs, prostitutie, straatbendes, afpersing, instellingen, aids, oorlog, incest …) en zorgde zo soms voor controverse. Hij werd daarom weleens de bad boy van de Vlaamse jeugdliteratuur genoemd. Maar Dirk ging nooit ondoordacht te werk. Aan zijn onverbloemd schrijfwerk ging een degelijke journalistieke research vooraf.
Heel wat van zijn boeken werden bekroond in binnen- en buitenland en enkele zijn vertaald naar het Deens, Duits, Spaans, Pools, ... Zijn laatste boek Watervrees verscheen in 2019. Een jaar later zou Chicago verschijnen, maar die jeugdroman blijft onafgewerkt.

Enkele van zijn boeken werden met succes verfilmd, zoals Het engelenhuis, verfilmd als Bo door Hans Herbots en kaskraker Black van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Begin 2021 kondigde dit duo de verfilming van Straks doet het geen pijn meer aan (het eerste boek dat Adil ooit uitlas). De opnames staan gepland voor 2022.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Dirk Bracke

Berichtdoor Marjo » 16 Jun 2021, 18:34

Ach. Ik wist het nog niet. Wat jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dirk Bracke

Berichtdoor Dettie » 16 Jun 2021, 22:11

Ja ik schrok er ook van. Inderdaad jammer.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten