De literatuurprijs van de Europese Unie

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2021, 19:55

Sinds 2009 bekroont de Europese Commissie iedere drie jaar uit elk van de 41 deelnemende landen een literair talent. Dat gebeurt bij toerbeurt: elk jaar wordt in ongeveer eenderde van de landen een winnaar verkozen. Winnaars kunnen rekenen op een bedrag van vijfduizend euro en krijgen hulp om ook in andere landen in het boekenschap te belanden.
Schrijfster Gerda Blees is een van de winnaars van de literatuurprijs van de Europese Unie dit jaar. De 36-jarige Blees won met haar debuutroman Wij zijn licht.

In maart werd Wij zijn licht bekroond met de Boekhandelsprijs van de Nederlandse boekverkopers. Het debuut was ook genomineerd voor de Libris Literatuurprijs, die vorige week gewonnen werd door Jeroen Brouwers. Eerder verschenen van Blees’ hand gedichten en korte verhalen.
‘Boeken zijn essentieel’

Naast Blees werden nog twaalf literaire talenten uit verscheidene Europese landen, waaronder Tsjechië, Portugal en Zweden, bekroond. EU-commissaris Mariya Gabriel voor Cultuur feliciteerde alle winnaars: ‘De enorme waarde van literatuur is duidelijker dan ooit. Na meer dan een jaar in de schaduw van het coronavirus te hebben geleefd, zijn boeken ‘essentieel’. Proficiat aan de laureaten!’

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2021, 09:43

Hee.ik lees het net en wilde het ook plaatsen.
Ik word steeds nieuwsgieriger naar dit boek!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2021, 11:54

Misschien vind jij het wel wat. Ik niet. Ik heb het weer ingeleverd, het is niet mijn soort boek. De stijl niet en het verhaal niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2021, 13:27

Het lijkt me zo naargeestig, dat houdt me een beetje tegen. Maar ja ik heb geen idee hoe het geschreven is natuurlijk.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor berdine » 19 Mei 2021, 13:55

Ik heb het begin gelezen. Het sprak me wel aan. Maar ja, 25 reserveringen bij de bieb... Misschien moet ik toch maar in de rij aansluiten.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: De literatuurprijs van de Europese Unie

Berichtdoor berdine » 24 Jul 2021, 10:18

Ik ben er net in begonnen. In het e-book. De vormgeving van het e-book is heel bijzonder. Vanaf de cover een of twee pagina's met lichteffecten! Ik wist niet dat mijn (oude) e-reader zoiets aan kon. Op die manier maak je een e-book een stuk interessanter.
De stijl is ook bijzonder. Het eerste hoofdstuk wordt verteld door de "nacht". Het tweede door de "plaats delict".


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten