Boekenbon Literatuurprijs voor Oek de Jong

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Boekenbon Literatuurprijs voor Oek de Jong

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2020, 15:33

Schrijver Oek de Jong heeft de Boekenbon Literatuurprijs 2020 gekregen voor zijn boek Zwarte Schuur. De prijs bedraagt 50.000 euro en moet de winnaar in staat stellen om ongestoord te werken aan zijn volgende boek.

Volgens de jury mag Zwarte Schuur "beschouwd worden als een toonbeeld van de rijkdom en reikwijdte van de literaire roman". De roman gaat over een schilder die, terwijl er een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk georganiseerd wordt, geconfronteerd wordt met een misdaad uit zijn verleden. Het verhaal gaat daarmee over leven met een trauma en de verwerking ervan.
"De lezer opeisen"

"Met zijn geconcentreerde, sterk psychologische aanpak heeft Oek de Jong een mens en een decor neergezet die de lezer moeiteloos opeisen en hij dwingt hem daarmee om na te denken over de dunne lijn tussen seksualiteit en agressie, mannelijke identiteit en de al dan niet genezende kracht van kunst", aldus de jury.

De Jong ontving de prijs uit handen van Winnie Sorgdrager, voorzitter van de Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs. De jury bestaat uit onafhankelijke recensenten en boekverkopers uit Nederland en Vlaanderen.

De Boekenbon Literatuurprijs heeft in het verleden verschillende andere namen gehad, waaronder de AKO Literatuurprijs. Het geld wordt beschikbaar gesteld door de Nederlandse Boekenbon B.V.

Bron: NOS

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Boekenbon Literatuurprijs voor Oek de Jong

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2020, 21:03

Staat nog steeds te wachten, dus of ik het er mee eens ben weet ik niet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Boekenbon Literatuurprijs voor Oek de Jong

Berichtdoor berdine » 13 Nov 2020, 23:07

Voor mij had Pastorale moeten winnen. Zoveel mooier! En Waagstukken vond ik ook beter.


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten