De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2019, 18:39

De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

De leden van het Jonge Jury Boekgenootschap hebben de tien leukste, grappigste, spannendste en mooiste boeken van de groslijst geselecteerd. Op 25 november maken we ook de winnaar van de Jonge Jury Wildcard Wedstrijd bekend en dan zijn de Leestips van de Jonge Jury 2020 compleet. Wij hebben alvast de eerste tien Leestips voor je op een rijtje gezet.

De executie – Daniëlle Bakhuis

2048. Het Collectief is aan de macht. Vijf jongeren, onder wie Charlotte, Nathan, Hailey en Frankie, hebben de wet overtreden en worden ter dood veroordeeld. Tijdens een liveshow op tv worden ze terechtgesteld. Een van de vijf krijgt de kans zichzelf vrij te pleiten.

De geur van groen – Pamela Sharon

Raven (16) is blind en leert van haar beste vriendin May-Lin hoe kleuren ruiken en voelen. Op een dag gebeurt er iets wat haar leven op zijn kop zet. Raven vindt steun bij Roan, totdat een vreselijk geheim bekend wordt.

Door jou ben ik mij – Hinke van Abbema

Niemand weet dat Jonathan op jongens valt. Maar als hij verliefd wordt op Marouan en Marouan ook op hem, kan Jonathan het niet langer verborgen houden. Maar wat zal zijn vader ervan vinden, en de dominee?

Het geheim van de goudenregen – Chris Houtman

Amerika, 1712. Prudence wil het levensverhaal van haar oma schrijven, voordat ze vergeetachtig wordt. Hoe is oma Elizabeth Blossom eigenlijk vanuit Leiden in New Jersey terechtgekomen? Dan horen ze over ontsnapte slaven en blijkt dat oma geheimen verbergt. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

IJzerkop – Jean-Claude van Rijckeghem

Gent, 1808. Als de familie van Stans (18) in financiële problemen komt, wordt ze uitgehuwelijkt aan een rijke handelaar. Stans vlucht en treedt in het geheim, verkleed als man, toe tot het leger van Napoleon. Haar broer Pier wil haar terughalen.

Mijn held de huurmoordenaar – Coen de Kort

Roos is weggelopen bij haar pleegouders en op de vlucht voor haar ex-vriend Dennis. Ze ontmoet Leo, een oude man die uit de gevangenis is ontsnapt, en tussen hen ontstaat een bijzondere vriendschap. Als Leo ontdekt wat Roos heeft meegemaakt, komt de ex-crimineel nog een keer in actie.


Room service – Maren Stoffels


Vier vrienden vieren een verjaardag in een luxe hotel. Maar wat begint als een leuk weekend slaat al snel om in een regelrechte nachtmerrie. Ze ontvangen berichten aan de deur van hun kamer, die steeds meer onthullen over wat er een jaar geleden precies is gebeurd. Wat de boodschapper wil is duidelijk: wraak. Eén van de vier zal zich moeten opofferen. En als dat niet gebeurt, zal hij zelf iemand kiezen…

Schoolfeest – Simone Kortsmit

De zestienjarige Yrsa Bellami wordt dood gevonden op het schoolplein. Alles wijst op zelfmoord. Haar beste vriendin Chelsea is lamgeslagen: waarom koos Yrsa voor de dood? Om haar te herdenken, nodigt Chelsea hun vriendengroep uit voor een weekend aan de kust. Maar het mooie lenteweer slaat om. En er is geen elektriciteit, geen wifi. Ondertussen lopen de irritaties in het vakantiehuisje op. Was Yrsa wel zo geliefd? Of bevindt zich in hun midden een moordenaar?

Stief – Marion Pauw

Eindelijk gaat het thuis bij Kiki (15) weer wat beter, sinds de scheiding van haar ouders en de nieuwe baby van haar vader. Haar moeder heeft een nieuwe vriend en lijkt eindelijk weer gelukkig. De rijke Johan verwent haar moeder enorm, maar Kiki vertrouwt hem niet.

Wanhoop – Eva Burgers

Olivia (17) wordt bedreigd. Zelfs als ze een tijdje naar Parijs gaat, houden de berichtjes niet op. Heeft haar ex Roan iets met deze dreigementen te maken?

Dit zijn de eerste tien Leestips van de Jonge Jury 2020!
Op 25 november wordt de winnaar van de Jonge Jury Wildcard Wedstrijd bekend gemaakt en dan zijn de Leestips van de Jonge Jury 2020 compleet.

Bron Persbericht

zie ook https://jongejury.nl/lezen/het-boekgenootschap/
https://jongejury.nl/lezen/wedstrijden/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2019, 18:43

Jij hebt er al een stel van gelezen Marjo!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2019, 09:20

En de overige komen op mijn lijst(je).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2019, 11:51

Ik vind het eigenlijk nogal gewelddadig allemaal.

De enige boeken die me aantrekken zijn:
IJzerkop - Jean-Claude van Rijckeghem
Stief - Marion Pauw (twijfel ik nog over)
Het geheim van de goudenregen – Chris Houtman
De geur van groen – Pamela Sharon

Door jou ben ik mij – Hinke van Abbema heb ik gelezen, mooi en fijn verhaal.

Ik denk erover om weer lid te worden van de bieb. Dus misschien dat ik deze ga lezen, heb nog tijd genoeg...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2019, 19:40

Zeg, ik blijk er maar twee gelezen te hebben!!! Valt toch tegen!

Lid worden van de bieb? Doen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2019, 14:35

Och, ik dacht veel meer, zoals o.a. IJzerkop. Hè, dat valt tegen dus...
Ja ik ga lid worden van de bieb. Volgende maand (nu geen geld)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 01 Dec 2019, 21:19

Gelezen: IJzerkop van Jean-Claude van Rijckegem.
Het verhaal van Stans zelf is boeiend, maar doordat er die afwisseling is met een vertelperspectief van haar broer is het geheel niet echt een lekker leesboek. Pier interesseert me niet zo. Behalve als hij over zijn zus vertelt. Misschien wordt hij gebruikt om te laten zien wat men in die tijd vond van zo’n meisje.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2019, 09:10

Gelezen: Schoolfeest – Simone Kortsmit
Je vliegt er door heen, het is een spannend verhaal met hele korte hoofdstukken en wisselend vertelperspectief, wisselend van persoon en tijd. Je leest automatisch door. Het verhaal is niet origineel, maar dat hoeft ook niet als het om een thriller gaat. En dat is het zeker: hoe zit het nu? Is Ysra vermoord of niet? Maar als het antwoord ja is, wie had dan een motief? En als het antwoord nee is, waarom zou Ysra een eind aan haar leven maken?
Dat ze niet zomaar een lieve tiener is, dat ontdekken we al gauw, maar hoe het zit?
Smullen voor jonge thrillerliefhebbers denk ik zo.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2019, 17:40

Marion Pauw - Stief
Nou ja, voor beginnende thrillerlezers is dit prima. Heeft niet veel om het lijf. Voorspelbaar.
De vijftienjarige Kiki worstelt met de scheiding van haar ouders. Haar vader heeft al een nieuwe vriendin, Naomi, en samen hebben ze een zoontje, Finn. Haar moeder heeft de breuk nog altijd niet kunnen verwerken. Kiki probeert om haar moeder op te vrolijken, maar dat lukt niet altijd. Haar moeder heeft liever niet dat Kiki haar vader en baby Finn ziet. Op een dag ontmoet haar moeder de knappe Johan, in de bloemen winkel waar ze werkt. Alles ziet er een stuk zonniger uit, haar moeder is weer vrolijk. Johan verwent de dames met nieuwe kleren, uitstapjes en veel luxe.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 15 Dec 2019, 19:48

Wanhoop – Eva Burgers
Olivia (17) wordt bedreigd. Zelfs als ze een tijdje naar Parijs gaat, houden de berichtjes niet op. Heeft haar ex Roan iets met deze dreigementen te maken?
Het is inderdaad wel veel van hetzelfde. Ik vind dit boek wel beter geschreven, maar de insteek is weer een flauwe afspiegeling van een thriller voor volwassenen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2019, 15:25

Vol goede moed had ik Het geheim van de goudenregen van Chris Houtman uit de bibliotheek gehaald.

Op zich is het een mooi boek, schitterende verzorgd met mooie foto's van personen, kaarten, documenten, schilderijen etc.
Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis maar... ik kom er niet doorheen. Hoe graag ik het ook wil want het onderwerp (slavenhandel) gaat me zeer aan het hart maar er zit geen vaart in. Waarschijnlijk ligt het aan mij, ben ik momenteel te ongeduldig om dit te lezen maar voor mijn gevoel wordt alles té uitgebreid besproken.

Het gaat terug naar de bibliotheek want het is gereserveerd en ik hoop dat de volgende lezer het wel kan waarderen want de schrijver heeft enorm veel tijd en speurwerk in dit boek gestoken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 23 Dec 2019, 21:36

Ik zal het allicht ook nog proberen. Maar even niet.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2020, 17:23

Ik denk dat ik begrijp wat je stoorde. Het is inderdaad een prima verhaal en vooral de historische stukjes zijn goed in vorm gegoten. Maar er zit geen sfeer in. Het lijkt een eigentijds verhaal. Natuurlijk is er wel sprake van koetsen en maanden reizen om in Amerika te komen, maar toch, het zal de woordkeuze zijn. En jij bent daar nog gevoeliger voor dan ik, dus...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2020, 11:55

Kun je nagaan ik weet amper meer waar het over ging...

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De tien leestips van de Jonge Jury 2020 zijn bekend!

Berichtdoor Dettie » 23 Jan 2020, 11:55

Ik ben nog steeds aan het wachten op IJzerkop, dat heb ik al tijden gereserveerd staan bij de bieb, maar helaas... het komt maar niet.

Dettie


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten