Dinsdagavond 3 juli 2018 is op een feestelijke bijeenkomst in EYE Amsterdam uit de shortlist van tien genomineerden Etchica Voorn met haar prozadebuut ‘Dubbelbloed’ als winnaar van de OPZIJ Literatuurprijs 2018 bekendgemaakt.
De OPZIJ Literatuurprijs is een stimulering die jaarlijks wordt uitgereikt. In aanmerking komen titels die bijdragen aan de bewustwording, emancipatie en ontplooiing van vrouwen. Daarnaast moet de winnende titel Opzij hebben gegrepen vanwege de literaire kwaliteit en de impact op onze maatschappij. De prijs wordt sinds 1979 uitgereikt. Grote namen als Hella S. Haasse, Doeschka Meijsing en Manon Uphoff ontvingen eerder de prijs als erkenning voor hun literaire werk. De prijs bestaat uit een halve bitcoin, met een waarde van ruim 2.500 euro. De tien genomineerde boeken voor de shortlist van de OPZIJ Literatuurlijst 2018 – in alfabetische volgorde van de auteur – zijn: Griet op de Beeck met ‘Het beste wat we hebben’, Renate Dorrestein met ‘Dagelijks werk’, Laura van der Haar met ‘Het Wolfgetal’, Hella de Jonge met ‘Hartschade’, Charlotte Mutsaers met ‘Harnas van Hansaplast’, Nina Polak met ‘Gebrek is een groot woord’, Marieke Lucas Rijneveld met ‘De Avond is ongemak’, Aya Sabi met ‘Verkruimeld land’, Etchica Voorn met ‘Dubbelbloed’ en Jolande Withuis met ‘Raadselvader’.
OPZIJ Literatuurprijs 2018: Dubbelbloed van Etchica Voorn
Re: OPZIJ Literatuurprijs 2018: Dubbelbloed van Etchica Voorn
haha ik plaats net hetzelfde bij het boek. Wel goed dat ze het heeft gewonnen!
Ik ben natuurlijk vóór zo'n literaire emancipatie- en ontplooiingsprijs!
Dettie
Ik ben natuurlijk vóór zo'n literaire emancipatie- en ontplooiingsprijs!
Dettie
Ik vroeg het me al af: is dit dubbel, of gekopieerd! Dubbel is wel veel leuker...
Heb jij dit boek eigenlijk gelezen?
Heb jij dit boek eigenlijk gelezen?
Nee, ik heb het niet gelezen, Willeke wel.
Dettie
Dettie