Hebban maakte vandaag zes genomineerden bekend die kans maken op de Hebban Thriller Debuutprijs 2016. Op zondag 23 oktober wordt de prijs uitgereikt op het Nederlands Thriller Festival in Zoetermeer door juryvoorzitter Ilse Ruijters.
De jury van de Hebban Thriller Debuutprijs bestaat, evenals de voorgaande drie edities, uit de tien leden van de Thriller Club van 10, die ook te volgen zijn op hun Hebban page We love Crime. Zij beoordeelden de 22 inzendingen.
Ilse Ruijters, winnaar van de Hebban Thriller Debuutprijs 2015, is dit jaar de juryvoorzitter. 'Wat een eer om de voorzitter van de Hebban Thriller Debuutprijs te zijn. Ik verheug me er enorm op! Ik heb net mijn nieuwe boek afgerond, dus heb alle tijd en rust om heerlijk (en kritisch) te gaan lezen,' aldus Ruijters die voor het beoordelen van de shortlist wordt toegevoegd aan de tienkoppige jury om de winnaar te bepalen.
Dit zijn de zes kanshebbers in willekeurige volgorde: https://www.hebban.nl/artikelen/shortli ... prijs-2016
Shortlist Hebban Thriller Debuutprijs 2016 bekend
Re: Shortlist Hebban Thriller Debuutprijs 2016 bekend
Hugo Borst krijgt voor zijn boek Ma een Hebban-award in de categorie beste non-fictie. Zolang er leven is van Hendrik Groen werd uitgeroepen tot beste roman en De doodsvogel van Samuel Bjørk kreeg de prijs voor beste thriller. Carry Slee sleepte een award voor haar jeugdboek Kapot in de wacht.
Tja, zal ik hier nu van zeggen...
Tja, zal ik hier nu van zeggen...
Lize Spit wint Hebban Debuutprijs 2016
‘Het smelt’ van de Vlaamse schrijfster Lize Spit is door de vijftienkoppige jury, bestaande uit de Hebban-redactie, recensenten en boekverkopers, overtuigend verkozen tot winnaar van de Hebban Debuutprijs 2016. Spit kreeg de award gisteravond uitgereikt in een bomvolle Buiksloterkerk tijdens het lezersevent Hebban Live! De Hebban Debuutprijs is de eerste juryprijs van de populaire lezerssite Hebban.nl.
Over het winnende boek zegt de jury:
Lize Spit laat zien hoe de omgeving en levensgebeurtenissen vormgeven aan de identiteit van een jonge vrouw. Soms nuchter en onderkoeld, af en toe lekkere plaagstootjes uitdelend waardoor de schrijfstijl smeuïg wordt. De plot wordt met een grote subtiliteit uitgesponnen en het hoofdpersonage reikt de lezer langzaam maar zeker de puzzelstukjes van haar leven aan, die als tactisch opgeworpen hints een mysterieuze sfeer oproepen. Als de waarheid eenmaal aan de lezer is geopenbaard, is er geen weg meer terug. Een droomdebuut dat soms aanvoelt als een ijskoud bad. De auteur laat de lezer letterlijk in haar roman ‘spitten’ om de waarheid achter de vele gebeurtenissen te achterhalen. Deze debutant is een zegen voor het literaire landschap.
Het smelt van Lize Spit verscheen begin dit jaar bij de jonge uitgeverij Das Mag. De Hebban Debuutprijs werd uitgereikt door boekverkoper van het jaar Remco Houtepen. De publieksprijzen gingen naar Hugo Borst (beste non-fictie), Hendrik Groen (beste roman), Samuel Bjørk (beste thriller) en Carry Slee (beste young adult).
De Hebban Debuutprijs werd voor het eerst uitgereikt. De andere genomineerden waren Kim van Kooten (Lieveling),Sandra Bernart (Ik zag Menno), Inge van der Krabben (Tot waar we kijken kunnen) en Eric Rozing (De psychiater en het meisje). De nominaties kwamen tot stand door een publieksverkiezing.
‘Het smelt’ van de Vlaamse schrijfster Lize Spit is door de vijftienkoppige jury, bestaande uit de Hebban-redactie, recensenten en boekverkopers, overtuigend verkozen tot winnaar van de Hebban Debuutprijs 2016. Spit kreeg de award gisteravond uitgereikt in een bomvolle Buiksloterkerk tijdens het lezersevent Hebban Live! De Hebban Debuutprijs is de eerste juryprijs van de populaire lezerssite Hebban.nl.
Over het winnende boek zegt de jury:
Lize Spit laat zien hoe de omgeving en levensgebeurtenissen vormgeven aan de identiteit van een jonge vrouw. Soms nuchter en onderkoeld, af en toe lekkere plaagstootjes uitdelend waardoor de schrijfstijl smeuïg wordt. De plot wordt met een grote subtiliteit uitgesponnen en het hoofdpersonage reikt de lezer langzaam maar zeker de puzzelstukjes van haar leven aan, die als tactisch opgeworpen hints een mysterieuze sfeer oproepen. Als de waarheid eenmaal aan de lezer is geopenbaard, is er geen weg meer terug. Een droomdebuut dat soms aanvoelt als een ijskoud bad. De auteur laat de lezer letterlijk in haar roman ‘spitten’ om de waarheid achter de vele gebeurtenissen te achterhalen. Deze debutant is een zegen voor het literaire landschap.
Het smelt van Lize Spit verscheen begin dit jaar bij de jonge uitgeverij Das Mag. De Hebban Debuutprijs werd uitgereikt door boekverkoper van het jaar Remco Houtepen. De publieksprijzen gingen naar Hugo Borst (beste non-fictie), Hendrik Groen (beste roman), Samuel Bjørk (beste thriller) en Carry Slee (beste young adult).
De Hebban Debuutprijs werd voor het eerst uitgereikt. De andere genomineerden waren Kim van Kooten (Lieveling),Sandra Bernart (Ik zag Menno), Inge van der Krabben (Tot waar we kijken kunnen) en Eric Rozing (De psychiater en het meisje). De nominaties kwamen tot stand door een publieksverkiezing.
Ik vind het heel jammer dat deze prijs de andere overschaduwt. Maar ja, hij is groot en 'ik' ben klein...
Ja zo gaat het hè. De wet van de remmende voorsprong. Eén begint 21 jaar geleden met de debutanten in de schijnwerpers te zetten en dan worden ze op gegeven moment ingehaald. Leestafel was ooit ook een van de eerste boekensites samen met Literair Nederland en Literatuurplein, en moet je nu eens zien hoeveel sites en blogs er zijn.
maar voorlopig houden we nog stand!
Dettie
maar voorlopig houden we nog stand!
Dettie
Houden zo!! Wat is een leven zonder Leestafel!