De Gouden Schrijfmachine

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo

De Gouden Schrijfmachine

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2014, 20:37

Remco Campert wint Gouden Schrijfmachine

http://www.boekenkrant.com/remco-camper ... ijfmachine

Prima natuurlijk, maar als promotor van debutanten had ik liever gezien dat er geïnvesteerd was in de debutantenprijs.
Aan de andere kant: waarom zou die Prijs van de Literatuur zoveel geld moeten kosten? Het kan stukken minder...
Alleen een kunstwerk, zouden ze het daarvoor niet doen?

Dettie
Site Admin

Re: De Gouden Schrijfmachine

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2014, 23:27

Er staat hier nog een leuk verslag over deze uitreiking, die tamelijk onverwacht blijkt te zijn geweest.

http://www.boekenkrant.com/jonge-schrij ... ntknoping/

Welke prijs voor de literatuur bedoel je Marjo? Er zijn er zoveel bijvoorbeeld de Libris of de Ako of de Gouden Uil literatuurprijs.

Bij Libris krijgt de winnaar € 50.000 en de overige vijf genomineerden 2500 euro.
Bij Ako ook voor de winnaar € 50 000 en een sculptuur
De Gouden boekenuil winnaar ontvangt € 25 000 en een trofee. de overige genomineerden krijgen 1500 euro
En er zijn nog veel meer prijzen te winnen zag ik bij wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... uurprijzen (er zijn een stel al opgeheven)

Zou het niet zo zijn dat schrijvers zo'n bedrag goed kunnen gebruiken? Er gaat toch enorm veel tijd in het schrijven van een
boek zitten. Met zo'n bedrag kunnen ze een tijdje zonder geldzorgen zich helemaal richten op het schrijven. De dwang, de
druk om wat te moeten verdienen is dan tijdelijk weg.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2014, 10:05

Ik doelde -natuurlijk - op de debutantenprijs. Deze uitreiking was op een avond voor jonge niet altijd debuterende schrijvers.
Daar kan best een prijs voor een beste debuut, en niet een voor zoals deze 'iemand die veel betekend heeft', want zulke prijzen zijn er al.
Het is zo dat het voor schrijvers geen vetpot is, ik gin ze een geldbedrag, maar een beetje meer spreiding?

Meen ik dat trouwens: bij de Libris prijs krijgen de andere genomineerden zomaar 25 euro?????

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2014, 10:52

Het is 2500 euro ik was twee nullen vergeten (nu verbeterd). Dat zal een aanmoedigingspremie zijn denk ik.

Nu snap ik wat je bedoelt. Wat ik lees in het verslag van de Jonge Schrijversavond is dat 4 mensen daarvan debutanten zijn, alleen Jamal Ouariachi heeft meerdere boeken geschreven. Op deze avond kregen de schrijvers geen prijs. Maar het zou wel een goed idee zijn als er een debutantenprijs aan verbonden werd!
Remco Campert kreeg verder ook geen geldprijs, alleen een gouden schrijfmachine. "Deze prijs wordt toegekend aan een persoon of organisatie die zich in de breedste zin des woords heeft ingezet voor nieuwe literatuur. "
Zonder zulke cracks zou er misschien zelfs wel minder goeds verschijnen. Ze dienen als voorbeeld.

Dat de debutantenprijs moet blijven ben ik helemaal met je eens. Ik pieker me al suf hoe je dat kunt bereiken. Voor veel instanties moet er natuurlijk voor hen ook iets aantrekkelijks in zitten willen ze het sponsoren, dat is het probleem denk ik.

Dettie

Terug naar “Prozanieuws”