Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2014, 08:43

Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

Gisteravond, 26 september 2014, heeft Job Cohen, voorzitter van de jury van de AKO Literatuurprijs, in de uitzending van Nieuwsuur de zes genomineerden voor de AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt. Deze Toplijst van 6 titels is door de jury vanmiddag tijdens een vergadering in Den Haag geselecteerd uit de Tiplijst van 25 boeken die eerder deze maand bekend werd gemaakt.

De Toplijst van de AKO Literatuurprijs 2014 bevat de volgende boeken:

- Wessel te Gussinklo – Zeer helder licht (Koppernik)
- Stefan Hertmans – Oorlog en terpentijn (De Bezige Bij)
- Guus Kuijer – De Bijbel voor ongelovigen (2) (Athenaeum-Polak & Van Gennep)
- Tom Lanoye – Gelukkige slaven (Prometheus)
- K. Schippers – Voor jou (Querido)
- Frank Westerman – Stikvallei (De Bezige Bij)


Op donderdag 13 november 2014 wordt bekendgemaakt welk van de bovenstaande boeken wordt bekroond met de AKO Literatuurprijs 2014. De uitreiking van de prijs vindt plaats tijdens een speciale Crossing Border-avond waarin de genomineerde auteurs geïnterviewd zullen worden door journalist Wim Brands. De bekendmaking zal rechtstreeks worden uitgezonden in Nieuwsuur.

De schrijver van het winnende boek ontvangt naast een sculptuur van Eugène Peters een bedrag van € 50.000. Dit bedrag wordt ter beschikking gesteld door de Stichting Jacques de Leeuw.

De AKO Literatuurprijs 2013 ging naar Joke van Leeuwen voor haar boek Feest van het begin.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

Berichtdoor librije » 28 Sep 2014, 11:23

Gewoon even nieuwsgierig: wie heeft al deze kanshebbers gelezen? En welke vind je daarvan zelf het meest geslaagd? Dus niet: wie heeft de meeste kans om te winnen.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2014, 11:58

Ik heb er helemaal geen een gelezen Librije.
Heb jij er wat van gelezen?

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Nominaties AKO Literatuurprijs 2014 bekendgemaakt

Berichtdoor librije » 28 Sep 2014, 12:49

Ook geen een Dettie. Maar Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans staat wel in de kast, mijn echtgenoot vond hem prachtig. Ik had gehoopt dat andere leestafelaars mij konden vertellen welke ik echt nog zou moeten lezen van dit zestal en waarom. Vond het wel jammer dat Jan van Mersbergen er niet bij was. De laatste ontsnapping heb ik wel gelezen en vond ik erg mooi. Enkele andere boeken die het niet haalden trouwens ook, maar die had ik ook niet in de top 6 verwacht.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten