Winnaar Bob den Uyl Prijs 2018

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2018, 16:24

In de Amsterdamse Hortus is vanmiddag de VPRO Bob den Uyl Prijs uitgereikt aan Auke Hulst voor zijn boek Motel Songs (Ambo/Anthos). De prijs voor het beste Nederlandstalige reisboek uit het afgelopen kalenderjaar bestaat uit een geldbedrag van 7500 euro.

Auke Hulst ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter en hoofdredacteur VPRO Gids Hugo Blom. De jury koos dit jaar voor een verhaal dat de schrijver juist niet wilde vertellen, maar dat zich onderweg opdrong. Tijdens een klassieke Amerikaanse roadtrip overdenkt Auke Hulst de al dan niet zelfverkozen dood van zijn literaire en muzikale helden, waarbij hij telkens terugkeert naar de voortijdige dood van zijn vader. In elegant proza, vrij van clichés, voert hij de lezer mee langs de grenzen van het dodenrijk, en van het leven. In Motel Songs toont Hulst ons een blik in zijn ziel, maar heeft hij ook de vastberadenheid van de reiziger die zijn doel moet en zal bereiken.

De overige genomineerde titels waren:
Kader Abdolah – Het gordijn (Prometheus)
Karin Anema – Boegwater. Leven op de binnenvaart (Scriptum)
Stefan Brijs – Andalusisch logboek (AtlasContact)
Sarah de Mul – Retour San Sebastian. Opgroeien met een vaderland in de verte (De Bezige Bij)
Leendert van der Valk – Voudou. Van New Orleans naar Cotonou op het ritme van de goden (AtlasContact)

De jury werd dit jaar gevormd door Hugo Blom (voorzitter), Mathijs Deen (schrijver en radiomaker), Roman Helinski (schrijver), Alexander Reeuwijk (schrijver) en Nell Westerlaken (redacteur bij de Volkskrant).

Op zondag 24 juni is Auke Hulst te gast in VPRO Boeken.
Deze uitzending begint om 11.20 uur op NPO 1.

Renate

Re: Winnaar Bob den Uyl Prijs 2018

Berichtdoor Renate » 18 Jun 2018, 14:31

Nou, dat is dan weer iets om naar uit te kijken, hoewel ik er eigenlijk altijd wel naar kijk. VPRO Boeken is een van de weinige programma's die ik absoluut niet kan missen.
Op 29 oktober 2017 was Auke Hulst overigens ook al te gast.
https://www.vpro.nl/boeken/programmas/b ... tober.html

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2018, 14:37

Ik vergeet altijd te kijken en dat terwijl ik het een heel goed programma vind.

Ik ken van Auke Hulst, Kinderen van het ruige land (geen recensie over geschreven) erg goed boek.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Jun 2018, 15:30

Ik vergeet nooit te kijken. Dat doe ik altijd bij m'n vader, als we koffie (ik thee) drinken. Ik erger me altijd als er net tijdens het programma gebeld wordt. Alleen de herhalingen bekijk ik niet. Als het me echt niet kan boeien (komt echt wel eens een keertje voor) lees ik wat in de krant, maar de TV blijft aan staan.

Terug naar “Prozanieuws”