Ik wist niet dat dit bestond...
Twee Debutantenprijzen (voor verhalen, begrijp ik)
Zo begint het verhaal ‘IJs’ van Alec van der Horst dat is bekroond met de eci Debutantenprijs 2016. De Debutantenschrijfwedstrijd, een initiatief van EDITIO, NRC Handelsblad, CPNB en SLAA (Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam), is bedoeld voor alle schrijvers en dichters die nog niet eerder een boek hebben gepubliceerd bij een uitgeverij. Er zijn twee ECI- Debutantenprijzen te winnen: de vakjuryprijs en de publieksprijs. Er kan worden ingezonden in drie categorieën: fictie, non-fictie en Poetry slam.
Strakke vertelling
De prijs van de vakjury is afgelopen zaterdag tijdens het Debutantenbal in De Balie in Amsterdam aan Alec van der Horst uitgereikt. De winnaar van de publieksprijs was al eerder bekend: Rudy Hafkenscheid met de Poetry Slam ‘Mijn hart!’. Ook hij ontving zaterdag zijn prijs. De vakjury bestond uit Arjen Fortuin (NRC Handelsblad), Thomas Verbogt (EDITIO tutor Fictie), Auke Kok (EDITIO tutor Non Fictie), Daphne de Heer (SLAA), Ellen Deckwitz (dichter, winnaar C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut van het jaar) en Shira Keller (winnaar Academica Literatuurprijs voor het beste debuut). Zij typeerde het verhaal van Van der Horst als een moderne versie van de verhalen van Marcellus Emants: ‘Een strakke vertelling, waarin de lezer met vaste hand naar het onvermijdelijk tragische eind wordt geleid’.
Alec van der Horst wint eci Debutantenprijs 2016
Re: Alec van der Horst wint eci Debutantenprijs 2016
De ECI (vroeger Boek en Plaat) deed altijd al veel voor debutanten.
Frans Pointl met zijn boek De kip die over de soep vloog (1989) was een van hun ontdekkingen. (uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar later werd ECI Vianan als uitgever genoemd)
Ze gaven heel veel debuten uit, het waren mooie hardcoverboeken te herkennen aan hun witte omslag.

Vorig jaar was de eerste uitreiking van de ECI debutantenprijs, ik vond dit daarover:
5 januari 2015
ECI wordt partner van de debutantenschrijfwedstrijd, een initiatief van EDITIO en NRC Handelsblad, SLAA, De Balie, met medewerking van de CPNB. De ECI Debutantenprijs wordt op 7 februari voor het eerst uitgereikt tijdens het Debutantenbal in de Balie in Amsterdam. Dat maakten de partijen bekend in een persbericht.
Je kunt hier al de verhalen lezen die op de longlist stonden
http://www.editio.nl/de-kanshebbers-voo ... rijs-2016/
Dettie
Frans Pointl met zijn boek De kip die over de soep vloog (1989) was een van hun ontdekkingen. (uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar later werd ECI Vianan als uitgever genoemd)
Ze gaven heel veel debuten uit, het waren mooie hardcoverboeken te herkennen aan hun witte omslag.

Vorig jaar was de eerste uitreiking van de ECI debutantenprijs, ik vond dit daarover:
5 januari 2015
ECI wordt partner van de debutantenschrijfwedstrijd, een initiatief van EDITIO en NRC Handelsblad, SLAA, De Balie, met medewerking van de CPNB. De ECI Debutantenprijs wordt op 7 februari voor het eerst uitgereikt tijdens het Debutantenbal in de Balie in Amsterdam. Dat maakten de partijen bekend in een persbericht.
Je kunt hier al de verhalen lezen die op de longlist stonden
http://www.editio.nl/de-kanshebbers-voo ... rijs-2016/
Dettie
Je weet het hè, ik ben niet zo van de verhalen..
nee maar we van de debuten 
Dettie

Dettie