Fluiten in het donker
Serie literaire hoorspelen
Uitzending: elke vrijdag vanaf 6 maart 2015, 00.00-00.30 uur, NPO Radio 1
Bijna een jaar geleden kregen zes literaire auteurs de opdracht een hoorspel te schrijven voor de publieke omroep. De
schrijvers werden gekoppeld aan radioregisseurs en producenten. Het resultaat van deze samenwerking is vanaf 7 maart
wekelijks te beluisteren tijdens het HoorspelHalfuur op NPO Radio 1, elke vrijdag van 12 tot half 1 ’s nachts.
Om een kwaliteitsimpuls aan het Nederlandstalig radiodrama te geven besloten het Mediafonds, het Nederlands
Letterenfonds en de omroepen NTR, AVROTROS en VPRO tot een gezamenlijk project getiteld Fluiten in het donker. Het
Letterenfonds verstrekte de schrijfopdracht en het Mediafonds ondersteunde de productie van de hoorspelen. De reeks
kwam mede tot stand in het kader van de lancering in maart 2014 van Woord.nl, het online platform voor verhalende radio
van de publieke omroep. De zes hoorspelen, die na uitzending beschikbaar blijven via Woord.nl:
6 maart: Verhaal voor het slapen gaan
Elke avond voor het slapen gaan vraagt de kleine Suzie om een verhaaltje aan haar moeder. Het liefst over die man die
kwam praten over haar vader die ze niet meer zien en over het zeemonster... Horror in Amsterdam.
Schrijver: Esther Gerritsen, regisseur: Marlies Cordia (De HoorSpelFabriek, AVROTROS).
13 maart: De Jachtclub
Tom, een zelfgenoegzaam politicus van een kwijnende partij, wordt verraden. Door de beruchte columniste Mylène? Of door
zijn eigen partij?
Schrijver: Wanda Reisel, regisseur: Vibeke von Saher (De HoorSpelFabriek, AVROTROS).
20 maart: Probeer om te keren
Sylvia Hoeks en Maarten Heijmans in een radiodrama waarin een sollicitatiegesprek ontspoort in een geraffineerd machtsspel.
Schrijver: Christiaan Weijts, regisseur: Stef Visjager (Radiomakers Desmet, VPRO).
27 maart: Een lege plek
Pelle en zijn vader krijgen een ongeluk. Pelle sterft en probeert met zijn vader in contact te komen.
Schrijver: Maartje Wortel, regisseur: Aletta Becker (Aletta Becker Producties, VPRO).
3 april: Een soort van Middeleeuwen
Tirannieke regisseur bouwt om zijn maffiageld weg te sluizen een middeleeuws 'grid' en wordt door zijn slimme technicus
voor eeuwig daarnaartoe verbannen.
Schrijver: Ilja Leonard Pfeijffer, regisseur: Vibeke von Saher (De HoorSpelFabriek, NTR).
10 april: Vrouw zonder schaduw
Wanneer Tara op een avond een ongeluk krijgt met een tram vindt het ambulancepersoneel een pistool in haar tas. Op de
operatietafel wordt Tara achtervolgd door de spoken uit haar jeugd; ze zal moeten afrekenen met haar Iraanse familie.
Schrijver: Kaweh Modiri, regisseur: Jeroen Stout (Stout&Smits, NTR).
Bron: NTR Radio Persbericht
Fluiten in het donker Serie literaire hoorspelen
Re: Fluiten in het donker Serie literaire hoorspelen
Ik luister al heel vaak rond die tijd, maar het is en blijft een lastig tijdstip!!
Dat boek van Buwalda heb ik 'aangehoord', daar was het geen probleem om eens een aflevering te missen, omdat ik het boek kende. Maar de afgelopen maanden was er iets anders 'De hormoonfabriek'. Toen miste ik te veel, en kon het niet meer volgen.
Terugluisteren, tja...
Maar het blijft leuk, zo'n hoorspel!
Dat boek van Buwalda heb ik 'aangehoord', daar was het geen probleem om eens een aflevering te missen, omdat ik het boek kende. Maar de afgelopen maanden was er iets anders 'De hormoonfabriek'. Toen miste ik te veel, en kon het niet meer volgen.
Terugluisteren, tja...
Maar het blijft leuk, zo'n hoorspel!
Ik probeer rond die tijd te slapen.
ja, ik luister zeker niet rond die tijd, ik hoop dan ook lekker te slapen, maar het idee is wel erg leuk.
Dettie
Dettie
Het idee wel, maar ik zou het misschien liever om 7 uur 's morgens horen, tijdens het nadoezelen. Over het algemeen lees ik toch liever een boek, dan dat ik er op de een of andere manier naar luister. Lezen gaat sneller.
Je wordt op je wenken bediend, je kunt ze ook daarna nog beluisteren
De zes hoorspelen, blijven na uitzending beschikbaar via Woord.nl
http://www.woord.nl/start.html
Dettie
De zes hoorspelen, blijven na uitzending beschikbaar via Woord.nl
http://www.woord.nl/start.html
Dettie
Deze wel, dat zag ik ook. Maar helaas die andere niet. Dien heb ik tenminste nergens kunnen vinden,. Ik zou ze het liefst als mp3tje hebben..
http://www.radio1.nl/dehormoonfabriek
Als je de hormoonfabriek bedoelt, die zijn hier terug te luisteren, naast de grote artikelen daarover zie je rechts een
uitklapvenster waar je de data op kunt kiezen. Er staat ook een podcastknop bij.
(Ik wist niet wat podcast was maar wikipedia hielp me uit de brand http://nl.wikipedia.org/wiki/Podcast )
Dettie
Als je de hormoonfabriek bedoelt, die zijn hier terug te luisteren, naast de grote artikelen daarover zie je rechts een
uitklapvenster waar je de data op kunt kiezen. Er staat ook een podcastknop bij.
(Ik wist niet wat podcast was maar wikipedia hielp me uit de brand http://nl.wikipedia.org/wiki/Podcast )
Dettie
Dan moet ik nog eens kijken.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in die hormoonfabriek, maar eerder zocht ik wel eens naar mogelijkheden om die hoorspelen te luisteren in mijn eigen tijd en op mijn mp3speler en toen kon dat niet.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in die hormoonfabriek, maar eerder zocht ik wel eens naar mogelijkheden om die hoorspelen te luisteren in mijn eigen tijd en op mijn mp3speler en toen kon dat niet.