De winnaar van de Bronzen Uil 2014.

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

De winnaar van de Bronzen Uil 2014.

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2014, 09:53

Vakjury en lezers zijn unaniem, 'Woesten' van Kris Van Steenberge is de terechte winnaar van de Bronzen Uil 2014.

De jury van De Bronzen Uil (een prijs voor het beste Nederlandstalige romandebuut) maakte tijdens het literair festival Het Betere Boek de winnaar van De Bronzen Uil 2014 bekend. Kris Van Steenberge wint met zijn boek 'Woesten' (uitgeverij Vrijdag) 5.000 euro en het bronzen beeld van een uil. De jury, onder leiding van Jos Geysels en verder bestaande uit Anna Luyten, Marnix Verplancke, Sylvain Peeters en Dirk Verhofstadt, was unaniem: door de combinatie van een groot inlevingsvermogen, een historische precisie en de aandacht voor de manier waarop mensen spreken en zwijgen is Woesten een literaire voltreffer geworden. Jos Geysels verwoordde het als volgt: 'Woesten is een zorgvuldig opgebouwd verhaal waarin verschillende personages een eigen interpretatie geven van hun zoektocht naar hun lotsbestemming'.

De acht andere genomineerden waren:
Ceustermans Chris met ‘De boekhandelaar’ (Manteau)
Eekhout Anne met ‘Dogma’ (Arbeiderspers)
Michels Carmien met ‘We zijn water’ (De Bezige Bij)
Minne Feline met ‘Medea en ik’ (Houtekiet)
Taveirne Lara met ‘De kinderen van Calais’ (Manteau)
Thijssen Ann met ‘De vrouw die blijft’ (Prometheus)
Weijers Niña met ‘De consequenties’ (Atlas Contact)
Wesseling Onno met ‘De eeuw van Carlos Moreno Amador’ (De Geus)

Naast De Bronzen Uil werd ook de Lezersprijs De Bronzen Uil uitgereikt. De stemmen van de online voting werden samengeteld met de stemmen uitgebracht door de bezoekers van het festival. Ook hier kwam Kris Van Steenberge als winnaar uit de bus.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De winnaar van de Bronzen Uil 2014.

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2014, 12:27

Vind je het terecht marjo?

Ik ken geen enkel boek van deze lijst :oops:

Dettie

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De winnaar van de Bronzen Uil 2014.

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2014, 15:22

En ik kan ook niet zeggen of het terecht is als ik dat eigenlijk zou moeten vergelijken met de ander boeken. Ik heb 'de kinderen van Calais' en 'de eeuw van Carlos' gelezen, en dan zeg ik: ja, terecht! Maar de overige boeken ken ik niet, al heb ik er nog een paar van in huis.
'Woesten' is prachtig...

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: De winnaar van de Bronzen Uil 2014.

Berichtdoor librije » 14 Okt 2014, 20:31

Ook ik heb geen van de andere boeken gelezen, maar ik ben het helemaal met Marjo eens: prachtig! De rest moet wel erg uitblinken willen ze beter zijn. En zowel de jury als publieksprijs zegt toch ook wel wat. Een aanrader, lees hier maar: http://mijnboekenkast.blogspot.nl/2014/ ... esten.html
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)


Terug naar “Prozanieuws”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten