Nominaties Hotze de Roosprijs 2014

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin

Nominaties Hotze de Roosprijs 2014

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 14:39

De Hotze de Roosprijs is een Zaanse publieksprijs voor het beste kinderboek van een debuterend schrijver.
De Hotze de Roosprijs bestaat uit een geldbedrag van € 4.500,-.
Voor de twee runners-up is er een geldbedrag beschikbaar van € 750,-.

In de periode van februari tot mei krijgen de leerlingen van groep 6/7 van zestien Zaanse basisscholen de kans om de genomineerde boeken te lezen. De Hotze de Roosprijs wordt uitgereikt tijdens de Zaanse Kinderboekenmarkt op de Zaanse Schans.

Hotze de Roos

Hotze de Roos (1909 – 1991) is de schrijver van De Kameleonreeks. Hij woonde en werkte in Krommenie. In 1948 verscheen zijn eerste boek ‘De Schippers van de Kameleon’ bij uitgeverij Kluitman. In totaal schreef hij zestig delen van deze populaire kinderboekenserie.

Genomineerde schrijvers 2014

De kinderen kiezen hun favoriet uit de volgende genomineerde schrijvers.

Isabelle Quinn - Operatie Boze Barbie (uitgeverij Clavis)
Bouwien Jansen - Komt een dier bij de dokter (uitgeverij Moon)
Anton Wolvenkamp - Lotgenoten (uitgeverij Zilverspoor)
Daiënne Merkies - Een vampier van niks (uitgeverij De vier windstreken)
Beatrijs Oerlemans - De sterrenkijker (uitgeverij Lemniscaat)
Emiel de Wild - Broer Geheim (uitgeverij Leopold)
Helma Camp - Het Comavirus (uitgeverij Leopold)
Michael Reefs - De legende van de Hemelrijders (uitgeverij Zilverspoor)
Ellen van Velzen - Jonge Vlieger (uitgeverij Lemniscaat)
Dennis Barten - Konings kind (uitgeverij Zilverspoor)
Ilse Bos - Troep (uitgeverij Lemniscaat)

Winnaar 2013

Jozua Douglas is de winnaar van de Hotze de Roosprijs 2013. Hij nam de prijs afgelopen zondag in ontvangst voor zijn boek ‘De verschrikkelijke badmeester’.

Dettie
Site Admin

Re: Nominaties Hotze de Roosprijs 2014

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2014, 14:48

Zowaar vier boeken gelezen hiervan

Bouwien Jansen - Komt een dier bij de dokter
Beatrijs Oerlemans - De sterrenkijker
Ellen van Velzen - Jonge Vlieger
Ilse Bos - Troep

Troep is ook érg leuk, de sterrenkijker is ook een prachtig invoelend verhaal maar Jonge vlieger vind ik zelf toch het meest origineel en fantasievolste. Voor mij is dat, van de vier, de winnaar, maar als de andere boeken winnen kan ik me dat ook goed voorstellen.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2014, 16:57

Twee er van wist ik, maar die andere twee staan dus ook al op de site.
Krijgen ze dubbel aandacht!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 24 Mei 2014, 22:50

Ik heb ze niet allemaal kunnen lezen, maar heb op de valreep nog een boek te pakken gekregen, 'De sterrenkijker'. Ik lees je verslag een andere keer, Dettie, maar wat een mooi boek! Dat is best een kanshebber.
'Jonge vlieger' is mooi, maar als ik kinderen een beetje ken zouden ze eerder voor Beatrijs Oerlemans kiezen bij een keuze tussen deze twee. Maar ik vlak Emiel de Wild absoluut niet uit, dat vinden ze ook mooi.
Nou ja, ik wacht maar af.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2014, 10:27

Jonge Vlieger vind ik toch mooier en aparter dan De sterrenkijker.
Maar inderdaad weet ik niet wat kinderen mooier zullen vinden.
Troep is ook erg, vooral met die grappige afbeeldingen erbij.
Ben benieuwd welk boek het gaat worden.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 09:21

Met de winnaar in mijn hoofd : natuurlijk vinden wij volwassen 'de vlieger' mooier. Maar het is voor de meeste kinderen van 9-11 jaar een 'moeilijk' boek. Zij halen er niet uit wat wij erin lezen. Voor hen is het zelfs een taai, om niet te zeggen saai boek.
Het is voor de échte lezers, en die zijn steeds dunner gezaaid.
Dan is 'de sterrenkijker' toegankelijker, omdat er veel meer gebeurt. En die diepe lagen daar lezen ze wel overheen. Diem komen dan pas als ze het boek herlezen.
Ik denk dat dit zo'n boek geweest zou zijn voor de jongere ik.

Maar..ja..zie ander item. Het verbaast me niet...

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2014, 09:57

Ja Jonge vlieger is niet eenvoudig en ook niet echt vrolijk maar wel prachtig...Zouden ze het saai vinden Marjo? Het is toch ook wel heel spectaculair, al die vliegers en die kreten uit het bos en soms ook erg ontroerend als de oudere vlieger ziek wordt.
Troep was grappig en toch ook wel met een serieuze ondergrond, al die instanties die weten wat goed is voor een kind.
Sterrenkijker was ook een mooi en bijzonder verhaal met de Boodschap geef nooit op, er is meer mogelijk dan je denkt.
Komt een dier bij de dokter was wel leuk om te lezen maar ik verwachtte het niet als winnaar. Waarom kan ik niet goed zeggen. Naast de andere boeken stak dit boek er een beetje magertjes bij af hoewel dit ook ene heel goed boek was.

Opvallend dat al deze bovenstaande boeken een vrij sociaal onderwerp hebben en het enige boek dat dát (denkelijk) niet had wint!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 10:11

Uitgezonderd die enkeling vinden ze dit saai. Helaas ja. Er gebeurt te weinig. De dingen die je noemt zijn momenten, en ze zijn ook niet geschreven op een 'bombastische' manier. Dat vinden wij volwassenen juist goed, maar kinderen willen spektakel.

Eh, ik denk dat die vampier ook een sociaal onderwerp heeft. Het gaat om een jongen die zo graag er bij wil horen, maar daar moeite mee heeft. En zoals dat dan in een goed kinderboek hoort (niet mijn woorden!!) vindt hij de manier.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2014, 11:06

Er gebeurt niet echt weinig in de vlieger, integendeel zelfs, vooral op het einde is het spannend, maar spektakel is het inderdaad niet, hooguit het einde.
De jongen die erbij wil horen is niet echt nieuw of apart, dat gebeurt in heel veel kinderboeken. Het enige aparte kun je die vampierenfamilie noemen en dat is nu juist wat ik zelf niet erg sociaal vind, die nekkenbijterij en zo. :redhotevil:

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 11:35

Probeer het zo te zien: dat vampierengedoe is de achtergrond van het verhaal, en just hetgeen dat kinderen trekt. Dat heeft Merkies goed gezien. Daarnaast heeft ze de jongen een 'probleem' gegeven dat heel universeel is, en dus aanspreekt.

Dat is bij de vlieger heel anders. Je hebt daar verbeeldingskracht bij nodig om in te zien dat er veel gebeurt. Eigenlijk is de achtergrond niet aantrekkelijk genoeg. Een jongen die bij oude mannen zit en vliegers bouwt. Wat is daar nou aan?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2014, 11:53

ja maar dat die vliegers een heel dorp omhoog houden en dat die vliegers dat dorp beschermen tegen die enge wezens uit het bos dat is toch wel spannend? Maar je hebt wel gelijk dat je dat voor je moet kunnen zien, wat ik altijd zie zoals je weet. Als ik ook aan het boek terugdenk zie ik het jongetje en de twee mannen voor me, werkend aan de vliegers. Ik denk dat het vliegerboek voor beeldgevoelige kinderen erg mooi is, maar als je puur alleen maar letters leest en er niets bij 'ziet' dan zal het taaiere kost zijn.

Ik snap wel dat kinderen dat vampiergedoe leuk vinden hoor, de kaft ziet er ook grappig uit en wat ik begrepen heb is het ook een vrij komisch, luchtig verhaal. De andere boeken zijn toch wat zwaardere kost.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 14:09

Dat zou best wel eens zo kunnen zijn, een verschil tussen beeldlezen en letterlezen!
Ik doe het alle twee, maar ben minder van de beelden dan jij.
Ik zou het wel eens willen weten of dit iets is dat aangeboren is, of dat je het kunt ontwikkelen.

Terug naar “Prozanieuws”