Daiënne Merkies winnares Hotze de Roosprijs 2014

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Marjo

Daiënne Merkies winnares Hotze de Roosprijs 2014

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 09:24

ZAANDAM - Daiënne Merkies is de winnares van de Hotze de Roosprijs. Zij debuteerde met het boek 'Een vampier van niks'. Wethouder Dick Emmer van cultuur reikte de prijs van 4500 euro zondagmiddag uit tijdens de Kinderboekenmarkt op de Zaanse Schans in Zaandam.

De andere twee genomineerden Emiel de Wild en Helma Camp wonnen 750 euro. De winnaar is gekozen door de jury die bestaat uit de kinderen uit groep zes en zeven van zestien Zaanse basisscholen.

De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan debuterende kinderboekenschrijvers en is genoemd naar de schrijver van de Kameleonreeks, Hotze de Roos.

Zoals ik al zei: kinderen lezen anders. 'De vampier van niks' is een zeer toegankelijk vlot verhaal. Het gaat wel over een vampier, maar dat is tegelijk een heel gewoon jongetje.
Ik ben blij dat Emiel de Wild ook nog wint. Als het gaat over het betere boek, tja, dan zijn Ellen van Velzen, Beatrijs Oerlemans en Emiel de Wild toch de betere.

Dettie
Site Admin

Re: Daiënne Merkies winnares Hotze de Roosprijs 2014

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2014, 09:50

Hè verdorie denk ik dan. Niet dat ik het Daiënne Merkies niet gun maar de andere boeken lijken me wel tien keer beter.
De vampier lijkt me een leuk grappig verhaaltje maar de andere boeken gingen echt ergens over en waren zo mooi...
*Zucht*
Gelukkig mochten de kinderen zelf kiezen en wij niet en zo zie je maar weer dat kinderen met een heel andere blik lezen.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Mei 2014, 10:14

En gelukkig zijn er dan ook prijzen die volwassenen kiezen.
In de lezing van Gideon Samson vorige week zei hij heel treffend: ja natuurlijk wil je dat kinderen je boeken mooi vinden, natuurlijk wil je dat zij bepalen welk boek het mooist is, maar ... gelukkig zijn er ook nog volwassenen die iets te vertellen hebben. En stiekem slaat hij die mening van de volwassenen toch hoger aan.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Mei 2014, 11:08

Ja gelukkig wel dat volwassenen iets te vertellen hebben, het zou anders veel plaatjes weinig lezen worden, (uitzonderingen daar gelaten) áls er al gelezen zou worden dan.
Maar soms is het wel leuk dat kinderen zelf kunnen kiezen zoals nu.

Dettie

Terug naar “Prozanieuws”