Wilfred Scholten heeft de M.J. Brusseprijs 2013 gewonnen

nieuws over literatuur, taal, schrijvers enz.
(geen reclame voor nieuwe boeken plaatsen)
Dettie
Site Admin

Wilfred Scholten heeft de M.J. Brusseprijs 2013 gewonnen

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2013, 09:53

Winnaar 2013 Wilfred Scholten

Wilfred Scholten heeft de M.J. Brusseprijs 2013 gewonnen met ‘Mooie Barend, biografie van B.W. Biesheuvel 1920-2001’ (uitgeverij Bert Bakker).

Uit het juryrapport: ‘…een onthullende politieke biografie van een mislukt premier. De kabinetscrisis in de zomer van 1972 wordt wel de meest onbegrijpelijke van ons land genoemd en wordt heel minutieus beschreven. Mooie Barend is een prachtig tijdsbeeld van de jaren zestig en begin jaren zeventig van de vorige eeuw. Aan de orde komen de Irene-kwestie, het huwelijk van prinses Beatrix met een Duitser, Pieter van Vollenhoven die wel of geen prins mag worden, de Drie van Breda, de interne verwikkelingen bij de ARP en ook de andere christelijke partijen(…) Alle elementen leveren een buitengewoon boeiend boek op.’

Het boek werd gekozen uit 129 inzendingen.
De andere genomineerden:

• Ingrid van der Chijs - ‘Luchtmeisjes. Verzet en collaboratie van twee stewardessen.’
• Geert Mak – ‘Reizen zonder John. Op zoek naar Amerika.’
• Tom-Jan Meeus – ‘De Grote Amerika-show. Populisme en wantrouwen in een gespleten land.’
• Wilfred Scholten – ‘Mooie Barend. Biografie van B.W. Biesheuvel.’
• Fred de Vries – ‘Afrikaners. Een volk op drift.’

Bron: http://www.fondsbjp.nl/index.php/mj-brusse.html

Dettie
Site Admin

Re: Wilfred Scholten heeft de M.J. Brusseprijs 2013 gewonnen

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2013, 10:08

Ik heb zowel Afrikaners als Luchtmeisjes gelezen en die twee vind ik al erg goed, dan moet het winnend boek helemaal wat zijn.
Krijg gelijk zin om Mooie Barend te gaan lezen... ik heb nog een boekenbon... hmmm

Dettie

Terug naar “Prozanieuws”