Lars-Henrik Olsen - De dwerg van Normandië

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lars-Henrik Olsen - De dwerg van Normandië

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2004, 13:28

De dwerg van Normandie

Voor liefhebbers van historische boeken:

Het wandtapijt, de ontstaansgeschiedenis van de beroemde tapijten van Bayeux.

Het speelt in de elfde eeuw, Engeland gaat gebukt onder de heerschappij van Willem van Normandië, die bij Hastings de koning van Harold heeft verslagen.
In een klooster in Canterbury zitten vier naaistertjes onder leiding van de dwerg Turold jarenlang te werken aan een wandtapijt, dat het hele verhaal van de nederlaag van Engeland vertelt.
Turold is de tekenaar, in dienst van bisschop Odo. Odo is de plaatsvervanger van Willem van Normandië als die in Frankrijk verblijft. De belangrijkste helper is Ligulf, een Viking en soldaat in het leger van koning Harold. Hij vertelt het verhaal van de strijd.

Het boek leest traag, maar ik vond dat geen probleem. Terwijl je leest over de geschiedenis van Engeland, werken de meisjes aan het tapijt dat in gedeeltes ook in het boek te zien is. Ik zat steeds de plaatjes te vergelijken met wat ik las, heel leuk!
Om het verhaal te verlevendigen krijg je ook nog verhalen mee rondom de meisjes, hetgeen ook geschiedenis is natuurlijk.
Dit is dus een heel ander boek dan dat van Kylie Fitzpatrick. Ik denk dat het boek van Olsen waarheidsgetrouwer is, minder geromantiseerd. Het is een boek dat je mee zou moeten nemen als je het wandtapijt in Bayeux gaat bekijken, maar het is wel een flink boek!

Marjo
Laatst gewijzigd door Dettie op 26 Apr 2008, 17:22, 5 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44132
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2004, 13:47

Hoi marjo,

Ja dit wordt weer een boek op mijn verlanglijstje. Wat leuk dat er afbeeldingen bij staan, dat gaat het veel meer leven lijkt me.
Een erg leuk verslag vind ik het. Ik ben net begonnen in De jonkvrouw en de eenhoorn dus loop nu al weer twee boeken achter! Het wandtapijt en De dwerg van Normandie komen zeker aan de beurt, eerst De jonkvrouw en Hrabal lezen.
bernadet

Marjo
Berichten: 25868
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2004, 21:19

Als je die twee boeken over het wandtapijt gaat lezen, zou ik je aanraden eerst dat van Lars-Henrik Olsen te nemen. Omdat die historisch gezien meer waarheid bevat kun je de geromantiseerde versie van Fitzpatrick er tegen af zetten. En dan een vergelijkend verslag! Dat zou ik graag lezen..
aan je huiswerk dus!
Marjo


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten