Carlos Ruiz Zafón - Het spel van de engel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Annemarie

Carlos Ruiz Zafón - Het spel van de engel

Bericht door Annemarie »

Prachtig boek! Ik vind deze auteur geweldig.

Lees meer: http://www.leestafel.info/carlos-ruiz-zafon
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: Carlos Ruiz Zafón - Het spel van de engel

Bericht door Dettie »

Wat kun je het toch altijd mooi brengen Annemarie.
Ik vond zijn eerste boek De schaduw van de wind ook heel erg goed en toch sta ik niet te trappelen om deel twee en drie te lezen, hoe dat kan weet ik niet. Want schrijven kan hij zeker.
Werkt hij volgens een vast patroon denk je? Ik herken wel een beetje de lijn van zijn eerste boek namelijk.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Hij schrijft de boeken zo dat ze op elke willekeurige volgorde te lezen zijn. Deel 1 vertelt bijvoorbeeld vooral het verhaal van Daniel terwijl deel 2 over David gaat maar ook over hoe de ouders van Daniel elkaar ontmoet hebben. Deel 3 is het verhaal van Fermin maar ook Daniel en David komen er in voor en leren we meer over het lot van Daniels moeder. Omdat ik eerst deel 3 las en toen deel 2 wist ik tijdens het lezen bepaalde dingen nog niet. Daardoor heb ik het weer heel anders beleefd dan iemand die het op de volgende van verschijning heeft gelezen. Toen ik na het lezen van deel 3 in deel 2 ben begonnen wist ik alweer meer over het lot van David waardoor ik bepaalde zaken opmerkte die een ander misschien is ontgaan. De boeken zijn allemaal in dezelfde stijl en de verhalen liggen dicht bij elkaar. Natuurlijk komt in alle boeken Het Kerkhof der Vergeten Boeken voor.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik bedoel eigenlijk wat anders.
In boek I heeft hij het over het Kerkhof der vergeten boeken, en er komt een schrijver in voor waar naar gezocht wordt, er is een mysterieus huis en mysterieuze man.
Ik krijg de indruk dat hij steeds hetzelfde patroon gebruikt, ik bedoel hiermee de opbouw van zijn verhaal, een snuifje van dit (Kerkhof) en snuifje van dat (mysterieuze) een snuifje van zus (over een schrijver) enz.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is. Ik vroeg me het alleen af toen ik jouw recensies las.

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ja, dat patroon zit er absoluut in. Ik vermoed dat dat een heel bewuste keuze is ook. Ook omdat de verhalen samen een reeks vormen en elkaar overlappen.
Plaats reactie