Per Petterson - Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/juli)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 30 Jun 2010, 19:07

Bedankt Dettie! Het boek is vandaag in de brievenbus gevallen. Het gaat volgende week mee op vakantie.

Joanazinha

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jul 2010, 23:41

Ik begon zo opgewekt, maar ik kom er bijna niet doorheen op het moment.

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Jul 2010, 12:41

Het boek toch uitgelezen.
Lang leve de lange warme avonden.


Het kan aan mij gelegen hebben maar zoals gezegd, ik kwam er bijna niet doorheen.
Het begin vond ik prachtig; die scene van die zwijgende ouders aan de keukentafel na een slechte diagnose, die dan langs elkaar moeten stappen en door een kleine aanraking misschien wel meer zeggen dan ze met woorden gezegd hebben vond ik prachtig.
De melancholieke toon vond ik ook mooi,
Maar daarna raakte ik de draad al snel kwijt, tot, opmerkelijk genoeg, het laatste hoofdstuk.
Een sterkt begin en einde dus wat mij betreft, maar wat er daartussen allemaal gebeurd is?
Ik begreep de link tussen het nu en het verleden niet zo goed,
En ik stoorde me, net als anderen aan het ongelofelijke zelfmedelijden van de hoofdpersoon. Ik zat me af en toe op te eten van ergernis; zijn moeder gaat wellicht wel dood en hij zwelgt in zijn eigen leed. Toen in het laatste hoofdstuk hij het ook nog eens in zijn hoofd haalde bij het gesprek tussen zijn moeder en Ingrid om aan de buurman te vragen of hij dacht of ze het misschien over hém hadden, zat ik bijna hardop te foeteren; wordt eens volwassen man, kom op.
Maar toen bedacht ik, omdat dit zó over de top was, dat het misschien wel bedoeld is als uiting van het nooit gezien worden door de moeder omdat die alleen oog had voor zijn overleden broer. Althans in zijn beleving.
Maar dat bedacht ik dan wel in een vlaag van mildheid, want verder heb ik dus vooral zitten foeteren.

We hebben het er al vaker over gehad dat een onsympathieke hoofdpersoon niets hoeft te zeggen over de kwaliteit van een boek en of het je pakt,
en ik denk als dit boek me had weten ‘te pakken”dat me dat niet uitgemaakt had,
Maar nu was dit dus niet het geval.

En Paarden stelen was nog wel zo mooi.

Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 08 Jul 2010, 13:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2010, 13:11

Ja hetzelfde had ik ook Wil. Ik heb me een tijd lopen afvragen waarom dit boek me niet aansprak en Paarden stelen wel. Daar kan ik de vinger niet op leggen. Ook vroeg ik me af waarom dit boek geschreven werd. Om te laten zien dat bijna iedereen toch eerst aan zichzelf denkt ook al heeft de ander een heel naar bericht gehad? Arvid gedraagt zich echt als een klein kind en de moeder laat dat ook goed voelen.

In zijn echte leven heeft Pettersons moeder ook gezegd na zijn eerste boek... en nu een volwassen boek schrijven... Misschien dat Petterson nu daarom zo'n dreinend kind neerzet? Het speelt ook vóór het ongeluk van zijn ouders en broer. Wil hij laten zien dat zijn moeder gelijk had en hij toentertijd inderdaad een dreinend kind was?

Autistisch kan ik hem niet vinden zoals Ellen opmerkte.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Jul 2010, 16:35

Ik heb in zoverre jullie commentaar gelezen dat ik niets weet van het boek, maar toch ook helemaal geen zin heb om dit te gaan lezen.
De bieb heeft het ook nog niet, dus ik kom niet in de 'verleiding'.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 08 Jul 2010, 18:17

Soms is het een aanbeveling voor jou als ik een boek niet goed vind,
maar ik vrees inderdaad dat dit in dit geval niet zo is.

Groetjes
Willeke

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Jul 2010, 09:26

Ik ga straks weer eens een kijkje nemen in de (nieuwe!!!) bieb, hopelijk staat dit boek nu wel in de rekken.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jul 2010, 19:29

Het lokt me niet, maar ja, het stond ineens bij de nieuwe boeken in de bieb. Dus toch maar eens proberen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2010, 20:12

Nou, nu ben ik toch wel heel benieuwd wat jij er over te zeggen hebt Marjo.

dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jul 2010, 18:17

Niemand meer op-en-of aanmerkingen over dit boek?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2010, 10:32

Er komt geen verslag Dettie. Dan weet je het wel!
Ik had het bij me in de trein niets anders te lezen en toch heb ik het dichtgeslagen na zo'n zestig pagina's. Bah..Naargeestig boek.
Inderdaad geen aardige hoofdpersoon, zijn zelfbeklag en gezeur hoef ik niet te lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2010, 10:40

Ja en Scandinavische schrijvers liggen je ook al niet zo. (dacht ik toch?)
Maar inderdaad dat gezeur van die man. Dat is het enige dat me bijgebleven is van het boek, dat enorme zelfmedelijden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2010, 10:49

Nee, een aantal liggen me niet, maar dat andere boek van deze schrijver vond ik wel mooi.
Ik denk dat ook wel meespeelt dat dit het zoveelste boek is over een man die het verleden van zijn moeder onderzoekt om zichzelf te vinden. Als het dan minder prettig geschreven is, dan irriteert mij dat. Weer een die zo nodig moet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2010, 13:00

Ik zit een beetje te hikken tegen het tijdstip waarop hij het laat spelen. Het speelt zich in een jaar af vóór het dodelijk ongeluk met de veerboot waarbij zijn ouders, broer en neef omkwamen.
Nadat Pettersons eerste boek gepubliceerd was zei zijn moeder, "wordt je volgende boek volwassener?" (of zoiets).
Misschien wilde Petterson bewust zo'n kinderachtige man neerzetten om te laten zien dat hij voor de dood van zijn ouders inderdaad erg onvolwassen was? Dat denk ik er namelijk de hele tijd bij, maar wie weet is dat pure fantasie van me.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2010, 16:02

Geen idee. Is het autobiografisch dan? Dat heb ik gemist.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2010, 16:07

Nee, niet autobiografisch maar Arvid wordt wel zijn alter ego genoemd.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2010, 22:11

Nog even, Petterson stopt wel veel autobiografische elementen in zijn boeken vandaar dat ik kom met die kinderachtige man en de opmerking van Pettersons moeder.

dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 08 Aug 2010, 20:42

Ik heb hem nog steeds hier liggen, maar de reacties maken me niet erg happig op het vlug pakken van het boek..... Ik zal hem zeker lezen, maar waarschijnlijk niet op al te korte termijn. Wellicht herkansing voor de kerstvakantie??

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Aug 2010, 20:27

joanazinha schreef:

, maar de reacties maken me niet erg happig op het vlug pakken van het boek..... Ik zal hem zeker lezen, maar waarschijnlijk niet op al te korte termijn


Ik wacht ook maar af; het boek staat nog steeds niet in de bibliotheek en gezien jullie meningen vind ik dit boek momenteel te duur om te kopen.

groetjes, irene

Renate

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Renate » 29 Apr 2014, 17:02

Ik heb het net uit de bibliotheek gehaald. Ik had Per Petterson op m'n lijstje staan, maar wist niet meer om welk boek het ging (inmiddels denk ik dat het Twee wegen was) en dit was het enige boek dat thuis was. Misschien ga ik als eerste in dit boek beginnen, al lokt de bespreking van Dettie me niet echt aan. Maar anderen leken het wel een leuk boek te vinden, dus ik ben benieuwd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Dettie » 30 Apr 2014, 08:32

Trek je van mij niets aan hoor. Ieder heeft zijn eigen smaak.

Dettie

Renate

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Renate » 30 Apr 2014, 20:37

Tot nu toe vind ik het boek niet onaardig.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Inge » 30 Apr 2014, 20:52

Ik kan mij niet herinneren of ik het boek ooit gelezen heb. Zelfs jullie beschrijvingen roepen niets bij me op.

Renate

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Renate » 01 Mei 2014, 11:27

Ik kan de hoofdpersoon nog niet erg onsympathiek vinden maar misschien komt dat nog.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: P. Petterson-Ik vervloek de rivier des tijds (slb juni/j

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2014, 16:42

Ben benieuwd Renate wat jouw eindconclusie wordt.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten