Manil Suri - Het trappenhuis

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Manil Suri - Het trappenhuis

Berichtdoor Roel » 03 Dec 2004, 09:55

Weer een bijzonder boek. Hoe een trappenhuis in Bombay en dan speciaal de persoon die daar ligt dood te gaan of toch niet?, hoe die meerdere families in de ban kan houden. Die families zijn de Asrani's, Patak's en Jalal's. Sura laat door middel van Vishnu, de man in het trappenhuis de verschillende culturen, hindoe en islam botsen. Lees het, geniet en huiver!
Laatst gewijzigd door Roel op 03 Dec 2004, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2004, 11:42

Klinkt interessant!!
Maar huiverig voor boeken over andere culturen, zou ik willen weten of het vooral gericht is op die cultuur, of dat het een Westers georienteerde roman is?
Rohinton Mistry vind ik heel leesbaar, maar dat geldt niet voor alle Indiase schrijvers.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Dec 2004, 11:59

Hallo Marjo,
Huiverig in de zin van hoe mensen elkaar gewoon op basis van religie elkaar naar het leven kunnen staan. Eigenlijk gaat het gewoon over de stompzinnige kortzichtigheid van mensen in het algemeen. En je weet over zulke trivialiteiten zijn complete oorlogen uitgebroken en breken nog uit!
Het is een van oorsprong indiase schrijver, die naar Amerika is verhuist waar hij doceert aan de universiteit in Maryland, Baltimore. Nee, dit is juist niet een westers georienteerde roman, maar een verhaal waar de hidoe en islamitische cultuur centraal staat. Nou, dit is een zeer leesbaar boek, vind ik. Het is wel complex van structuur, met afwisseling van scenes. Voor mij is dit een heel goed schrijver. Ik voelde ook, ondanks hun beperkte zienswijze's personages die heel menselijk zijn en gevoelens bij me opriepen.
Ik heb verder nog geen Indiase schrijvers gelezen, zoals Vikram Chandy.
Rohinton Mistry ken ik niet. Welke anderen heb jij dan gelezen en waarom vielen die tegen?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2004, 12:26

We hebben pas een samenleesboek gehad, ik ken de schrijver al niet meer, het boek is helemaal niet blijven hangen. Over die man die een hoop geld wint, hij heeft 12 vragen goed beantwoord, en hoe het komt dat hij de antwoorden kende wordt verteld in verhalen waarin de Indiase cultuur aan bod komt.
Ik heb Red poppies (Alai)geprobeerd, over Tibet, Ten little Indians (Sherman Alexie)en nog andere, en dat zijn geen boeken die ik graag lees. De mensen erin doen voor mij onbegrijpelijke dingen, ik begrijp hun achtergrond niet, hoe komen ze tot hun daden? Waarom is die cultuur zoals die is?
Mistry schreef een roman, die ik wel begrijp (Wankel evenwicht).
De personages worden ook in hun cultuur geplaatst natuurlijk, maar tegelijk worden ze pychologisch zo uitgediept dat ik ze kan begrijpen.
Ik vind het heel moeilijk om er de vinger op te leggen ewaaron het ene boek me wel aanspreekt en het andere niet. Ik heb dus geen idee of jij een beetje begrijpt wat ik bedoel..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2004, 13:00

Dat was De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel van Vikas Swarup marjo.
Ik vind het juist heel interessant hoe mensen in andere landen leven en te lezen hoe anders (of niet) zij met allerlei dingen omgaan. Dat maakt dat je meer begrijpt wat hun beweegredenen zijn om te handelen zoals zij doen. Wat een godsdienst kan betekenen bijvoorbeeld of hoe families met elkaar omgaan, ze hebben vaak een enorm respect voor ouderen. Ik vind doordat je daar kennis van neemt je ook breder over dingen gaat denken omdat je weet hoe in voor jou vreemde landen de gebruiken zijn.
Als ik zo'n boek gelezen heb raak ik juist nieuwsgierig en ga ik dingen opzoeken of meer erover lezen. Kijken wat de geschiedenis van dat land is of kijken wat de hoofdreligie is enz. enz. Kan ik erg van genieten.

Ik vond nog een recensie van het boek van rotor. Krijg alweer helemaal de kriebels.

Een appartementsgebouw in de miljoenenstad Bombay op een willekeurige dag. De klusjesman Vishnu, die in het trappenhuis woont, ligt bewusteloos – misschien wel stervende – op de overloop. Hoewel de bewoners elk op hun eigen eilandje trachten te leven, brengt Vishnu hen ongewild bij elkaar. Is Vishnu een incarnatie van de gelijknamige god die het universum instandhoudt? De dromen, herinneringen, visioenen en verhalen van Vishnu en de andere bewoners lopen kunstig door elkaar, net als heden en verleden. Zo is er de weduwnaar Vinod Taneja die al zeventien jaar treurt om zijn jonge vrouw. De ruziënde buurvrouwen Pathak en Asrani katten voortdurend op hun mannen terwijl Kavita ervan droomt geschaakt te worden om te ontsnappen aan een gearrangeerd huwelijk met een ingenieur. In een sfeer van zoete, sappige mango’s, Bollywoodfilms en naar komijn en uien ruikende monden, schildert Suri liefde, lust, dood en afgunst in de exuberante geuren en kleuren van India. Zintuiglijk, poëtisch en met een teder gevoel voor humor geschreven.

Bij hotel boekenlust staat ook een vrij uitgebreide recensie
http://www.hotel-boekenlust.nl/boekensu ... nhuis.html

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2004, 20:56

Ik zal zeker niet tegenspreken dat het interessant is hoe mensen in andere landen denken en doen, maar het gaat om de manier waarop ze dat brengen. Jij zou dat boek "Rode papavers" ook lezen, Bernadet? Er is eigenlijk niet over gemaild in die groep, dus ik denk dat het bij meer mensen niet beviel. Ik zou wel eens willen weten of jij dat wel kan lezen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2004, 21:27

Ik wil dat boek graag lezen marjo. het staat nog op mijn verlanglijstje en ik had het bij een bookcrosser aangevraagd maar nooit antwoord gehad.
Is trouwens de enige keer dat dit me overkomen is bij bookcross.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2006, 17:26

Afgelopen zondag ben ik naar de boekenmarkt geweest en heb voor een leuk prijsje dit boek aanschaft.
rotors enthousiasme over dit boek zat nog steeds in m'n achterhoofd, ben ook blij dat ik het nu eindelijk heb.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Mei 2006, 19:40

Kunnen wij alweer meegenieten van alle commentaren :D .

Groetjes. Tiba.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 01 Dec 2008, 13:07

Ik heb het geprobeerd met dit boek, maar het kon mij niet bekoren. Al dat geruzie tussen die buurvrouwen in het trappenhuis. Ik was er niet voor in de stemming. Tussendoor allerlei vage visioenen van Vishnu, die al dan niet dood lag te gaan. Na een bladzijde of 50/60 heb ik het opgegeven. Niet mijn boek.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 01 Dec 2008, 15:29

Oh wat jammer! Het is een van mijn lievelingsboeken! De schrijver laat de lezer op een prachtige manier in een mooie stijl kennis maken met totaal verschillende families in India. Door de stervende bedelaar zijn alle bewoners van het appartementencomplex gedwongen om contact met elkaar te hebben.

Ook in de Egyptische roman "Het Yacoubian" en in de Turkse roman "Het luizenpaleis" staan de bewoners van één appartementencomplex centraal.

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Dec 2008, 18:05

Ja ik vond het ook een prachtig boek, hoewel ik me ook steeds bezighield met die stervende bedelaar. Vrolijk werd je er niet van.
Maar toch mooi.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten