Per Petterson: Paarden stelen (samenleesboek oktober 2007)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Nov 2007, 19:44

Dettie schreef:Nee maar door de ontmoeting met Lars had hij wel van alles kunnen vragen, toch?

En wat vonden jullie van die hond die de hele tijd maar zat te grommen? Ik verwachtte aldoor dat er iets vreselijks zou gebeuren.

Dettie


Ik vraag me af of Trond er na de ontmoeting met Lars nog behoefte aan had om meer te weten te komen. Ik had wel steeds de verwachting dat er nog van alles moest gaan gebeuren na die ontmoeting, alsof er naar een climax toegewerkt werd, misschien ook door die grommende hond. Toch bleef het allemaal aangenaam, rustig en gebeurde er niets schokkends (meer).
Net als met het bezoek dat zijn dochter aan Trond bracht; daarbij had ik ook steeds het idee dat er veel meer bedoeld werd dan er daadwerkelijk gezegd werd c.q. geschreven stond. Ik had het idee: toe dan, kom er nu maar mee... En weer bleef het kalm en rustig terwijl er op de achtergrond toch naar mijn idee veel duidelijk werd.
Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar ik was ondanks de vele vragen zeer tevreden met hoe het allemaal liep. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Joanazinha

Wandelaartje
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Jul 2007, 23:13

Berichtdoor Wandelaartje » 01 Nov 2007, 21:57

Dettie schreef:Ik denk ook dat moeder kwam helpen op het land omdat ze dan haar geliefde om zich heen had. Zijn aanwezigheid was waarschijnlijk genoeg om haar een gevoel van troost te geven, haar man had de hele weg naar huis immers gezwegen... hoe kan je dan nog door hem getroost worden?


Maar dat is dan ook meteen weer bijzonder egoïstisch van haar want ze laat wel de kleine Lars, die zijn eigen tweelingbroertje heeft doodgeschoten, de hele dag alleen thuis want pa en moe zijn op het land aan het werk en Jon is verdwenen. Ze gaat alleen in de middagrust even naar huis om hem wat te eten te geven. Onbegrijpelijk voor mij! Welke moeder laat haar kind nu alleen thuis na zo'n gebeurtenis..., dat kind heeft gewoon zijn moeder nodig.
Of wil ze gewoon niet thuis zijn omdat ze de kleine Lars de dood van zijn tweelingbroer verwijt? Springt ze daarom ook niet voor Lars in de bres als Jon terugkomt en gewoon de boerderij inpikt?

Ik blijf maar nadenken over dit boek. Daarom vind ik het ook zo'n geweldig boek, het laat je niet los. Het grappige vind ik ook dat iedereen hier op dit forum inmiddels zijn eigen achtergrondverhaal heeft bedacht. Wat er niet expliciet genoemd staat vullen we allemaal naar ons eigen idee in. Geweldig!
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 01 Nov 2007, 22:17

Het grappige vind ik ook dat iedereen hier op dit forum inmiddels zijn eigen achtergrondverhaal heeft bedacht. Wat er niet expliciet genoemd staat vullen we allemaal naar ons eigen idee in. Geweldig!


Ja dat is grappig he..daar schuilt denk ik ook een deel van de kracht van het boek in,

en het leuke is dat als ik voor mezelf spreek ik niet eens in de gaten had wat ik allemaal in aan het vullen was,
tót deze discussie.
Voor mij is dat ook meteen een van de reden dat ik de losse draadjes niet storend vond....ik heb er van alles bij bedacht zodat het klopte.

En doordat er zoveel suggestie gewekt word over van alles en nog wat was dat denk ik precies de bedoeling.

Wil

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Nov 2007, 22:54

WilV schreef:En doordat er zoveel suggestie gewekt word over van alles en nog wat was dat denk ik precies de bedoeling.

Wil


Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat! En dus: fantastisch boek, maar daar waren we het met zijn allen al over eens :) .

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2007, 18:09

wandelaartje schreef:Maar dat is dan ook meteen weer bijzonder egoïstisch van haar want ze laat wel de kleine Lars, die zijn eigen tweelingbroertje heeft doodgeschoten, de hele dag alleen thuis want pa en moe zijn op het land aan het werk en Jon is verdwenen

En Jon is verdwenen omdat hij zich ook al schuldig voelde...

WilV schreef:ik heb er van alles bij bedacht zodat het klopte.

Ja dat is het hem ook, ik denk dat iedereen dat deed. Je maakt zo je eigen verhaal. Inderdaad een fantastisch boek.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Nov 2007, 18:31

Joanazinha schreef:Ik vraag me af of Trond er na de ontmoeting met Lars nog behoefte aan had om meer te weten te komen.


Nee, dat denk ik niet, anders had hij het wel gevraagd. Het kwam op mij over alsof Trond er al lang genoeg over nagedacht had en voor zichzelf dingen ingevuld had.
Misschien wilde hij ook helemaal niets horen omdat dat misschien teveel zijn rustige leventje wat hij voor ogen had zou verstoren.

Blijkbaar hadden beide mannen geen behoefte eraan. Ze droegen elkaar klaarblijkelijk geen kwaad hart toe, hoewel Lars 'onrustiger' op me overkwam dan Trond.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 27 Dec 2007, 16:47

Ik heb het nu ook uit. Mooi geschreven boek! Ik had wel het gevoel dat het niet af was. Een deel van die losse draden had ik toch graag aan elkaar geknoopt gezien. Dat Trond de achtergronden en redenen van het gedrag van de mensen om hem heen niet kan weten, ok, maar de openstaande vragen die hemzelf betreffen, zoals: "Waarom voelt hij zich zo ongemakkelijk t.o.v. zijn dochter?" had hij best mogen beantwoorden.
In beide verslagen viel het mij op, dat er vanuit gegaan werd dat Trond in het oude huisje van zijn vader was gaan wonen. Dat kan niet zo zijn, want dan had Trond Jon als buurman gehad en niet Lars.
Je kunt inderdaad veel zelf invullen, wat niet expliciet wordt gezegd. Ik had op het einde toch iets meer afronding verwacht, het bloedde een beetje dood. Even goed wil ik toch nog wel eens iets anders van Petterson lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2007, 17:10

In beide verslagen viel het mij op, dat er vanuit gegaan werd dat Trond in het oude huisje van zijn vader was gaan wonen. Dat kan niet zo zijn, want dan had Trond Jon als buurman gehad en niet Lars.


Ik kreeg de indruk dat Trond wel in dat huisje was gaan wonen en Lars in een ander huis dan zijn ouderlijk huis (waar Jon was gaan wonen). Dat huis was, als ik het goed onthouden heb, toch een stuk verderop. Maar het kan ook zijn dat Jon helemaal niet meer leefde en Lars er in getrokken was. Maar ik heb het boek niet hier dus kan het niet nakijken.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 27 Dec 2007, 17:26

Trond had dan toch niet verbaasd kunnen zijn om Lars uitgerekend daar tegen het lijf te lopen? Als Lars daar vroeger al woonde, zou het toch niet gek zijn dat hij daar nog zou wonen? Verder kende Trond toch ook niemand in het dorp? Het was een soortgelijk huisje, maar echt ergens anders.
Ik vind het niet vreemd dat je dat dacht, ik heb het ook even gedacht. Te meer daar heden en verleden nogal door elkaar lopen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2007, 20:21

Het is toch wel een idee om dit boek nog eens te herlezen, met al deze vragen.. vaak vallen er dan dingen op hun plek.
Ik had een ander boek van Petterson gelezen, Berdine, over een broer en een zus, maar ik ben even de titel kwijt. Ook goed, dat boek, maar minder indrukwekkend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2007, 23:20

Dat was Heimwee naar Siberië marjo.

Ik weet alleen dat die Jon in het begin van het boek het meer op ging om naar huis te varen. Ik kreeg de indruk dat Trond en Lars nu heel dicht bij elkaar woonden. Maar misschien haal ik nu twee boeken door elkaar hoor. (Astrid en Veronica is dan dat andere boek)

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Dec 2007, 11:34

Ik heb dat andere boek niet uit gelezen, dus dat zit mij niet in de weg en ik had ook de indruk dat de twee vlak bij elkaar woonden..

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 28 Dec 2007, 11:57

Dettie schreef:Ik weet alleen dat die Jon in het begin van het boek het meer op ging om naar huis te varen. Ik kreeg de indruk dat Trond en Lars nu heel dicht bij elkaar woonden. Dettie


Dat idee had ik ook. Tijdens een nachtelijke wandeling komen ze elkaar tegen; dus volgens mij wonen ze niet ver bij elkaar uit de buurt. Jon kan de buurman niet zijn, want die was al dood. En voorzover ik het mij herinner is Trond inderdaad in het oude huis van zijn vader gaan wonen.
Grappig, hoe details toch in het geheugen omhoog komen door over de opmerkingen na te denken.....

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 28 Dec 2007, 16:10

Ja dat klopt wel, dat Trond en Lars als ze oud zijn, dicht bij elkaar wonen. Zeer tot de verbazing van Trond, want die had een woonstek uitgezocht zo ver mogelijk van zijn verleden vandaan. In deze omgeving is sprake van een meer, het huisje van de zomer van 1948 lag aan een rivier. Daar woonde Trond en Lars (en Jon) ook in elkaars buurt. Jon vertrok, Lars nam de boererij over tot Jon terugkwam en zijn recht opeiste. Lars vertrok toen en heeft als woonplaats uitgerekend dat gehucht uitgekozen waar Trond als oude man komt te wonen.
Wie zegt dat Jon dood is, Joanazinha? Voor zover ik weet is dat alleen een mogelijkheid die Dettie opperde.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 28 Dec 2007, 16:41

berdine schreef:Wie zegt dat Jon dood is, Joanazinha? Voor zover ik weet is dat alleen een mogelijkheid die Dettie opperde.


O, in mijn idee is hij dood, maar ik weet niet (meer) hoe ik daarbij kom. En ik heb het boek niet meer in huis om het na te kijken da's jammer.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 28 Dec 2007, 16:51

Haha! We hebben allemaal verschillende ideeën in ons hoofd gekregen van dit boek. Het wachten is op iemand die het gaat lezen nà deze discussie gezien te hebben. Die kan dan mooi op al onze vraagtekens gaan letten. Ik heb het boek ook al teruggebracht. :?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten