Hanny Alders - De volmaakte ketter

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Hanny Alders - De volmaakte ketter

Berichtdoor Hermine » 29 Sep 2006, 17:55

Afbeelding

Achterflap:
Wanneer de paus in het jaar 1209 de gelovigen oproept tot een kruistocht tegen de ketters in het zuiden van Frankrijk, trekken drie broers en een neef van het geslacht Poissy ten strijde.
Volgens de kronieken sneuvelen twee van hen een paar maanden later tijdens een belegering. Wat de overgebleven Poissy's niet weten is dat de jongste broer Amaury niet is omgekomen, maar verzeild is geraakt tussen de aanhangers van het ketterse geloof. Hij leert Colomba kennen, een jonge Kathaarse die hem de geheimen van haar geloof onthult. Hun prille liefde wordt wreed verstoord door de steeds verder oprukkende kruisvaarders. Ze slaan op de vlucht en worden daarbij geholpen door een raadselachtige Fries.
Is hij een vriend of vijand?
En wat heeft Colomba zelf te verbergen?

De tragedie van deze twee jonge mensen wordt afgeschilderd tegen de achtergrond van de geschiedenis: de kruistocht tegen de Katharen, van de eerste roerige maanden van de invasie in de Languedoc tot en met de belegering van het legendarische bastion op de Montségur.

Mijn mening:
Na het lezen van 'In het spoor van de Katharen' van dezelfde schrijfster en 'Het verloren labyrinth' van Kate Moss bleef het onderwerp mij nog steeds boeien.
Door een toeval ontdekte ik dat de Katharen gebruik maakten van een oud Keltisch (mijn passie) symbool, de Vesica Pisces. Ik wil achterhalen op welke manier zij die gebruikten en zo vond ik dit boek in de bib.

Het boek is vlot te lezen en zelfs ontspannend. Dit laatste kan te wijten zijn aan het feit dat ik wat thriller-moe ben.
De personages, hoewel er vrij is omgegaan met de leeftijd, de locaties en de veldslagen zijn historisch juist.
De liefde tussen de hoofdpersonen, Amaury de Poissy, een kruisvaarder en Colomba de Limousis, een Kathaarse, is de rode draad in het verhaal.


Wat de Vesica Pisces betreft moet ik verdere dokumentatie zoeken ;
Ik weet waarvoor het staat maar ik wil weten waar het gebruiksverschil
tussen de Kelten en de Katharen ligt.

Vesica Pisces.
Dit symbool, wat o.a. te vinden is in Glastonbury, Engeland, waar het
de put van de Chalicebron afsluit, werd al in de 12e eeuw gebruikt
door de Katharen, die het op hun beurt overnamen van de Druïden.
De buitencirkel stelt het Universum voor, waarbinnen alles besloten ligt.
De bovenste cirkel is de spirituele, de onderste cirkel de materiele
wereld. Door de overlapping kunnen ze niet los van elkaar worden gezien. Door deze samenvoeging ontstaat er een tussenruimte die Pisces (vis) genoemd wordt. De loodrechte lijn in het midden staat voor het zwaard en symboliseert de wil en het verstand.

Afbeelding

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Sep 2006, 18:59

Ik vond dit saai geschreven en heb erna nooit meer een boek van Hanny Alders gelezen. Het lag niet aan het onderwerp, want dat interesseert me wel..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Sep 2006, 19:53

Heel interessant wat je vertelt over dat symbool, Hermine.
Ik had er nog nooit van gehoord.

Groetjes. Tiba.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 30 Sep 2006, 08:26

Marjo schreef:Ik vond dit saai geschreven en heb erna nooit meer een boek van Hanny Alders gelezen. Het lag niet aan het onderwerp, want dat interesseert me wel..


Tips:
René Weis: De laatste Katharen
Claude Lebedel: Tragedie van de Katharen
John Van Schalk: Unde Malum
Karel Wellinghoff: Montségur
Stephen O'Shea: De volmaakte ketterij
Valère De Pauw: Op weg naar Montségur

Ik moet deze allen zélf nog lezen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2006, 09:25

Ik vind het ook een heel interessant onderwerp en de boeken van Hanny Alders staan nog steeds op m'n nog-te-lezen lijst.
Ik ken haar boeken dus nog niet.

Bijzonder je uitleg Hermine over Vesica Pisces, ik hou daar wel van, van die symbolen én uitleg.

Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2006, 12:56

Ik zal ze eens opschrijven, Hermine. Misschien dat daar boeken tussen zitten die ik beter kan waarderen. Heb je die titels wel thuis liggen, dat je ze zo oplepelt? Kun je me dan ook vertellen of dit non-fictie titels zijn of romans?
Ik heb al jaren twee titels in mijn boekje staan die ik nooit vind: Otto Rahn - kruistocht tegen de graal en Maurice Magre - terugkeer van de magiers..

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 01 Okt 2006, 08:37

René Weis: De laatste Katharen (Geschiedenis)
Claude Lebedel: Tragedie van de Katharen (Geschiedenis)
John Van Schalk: Unde Malum (Geschiedenis)
Karel Wellinghoff: Montségur (roman)
Stephen O'Shea: De volmaakte ketterij (Geschiedenis)
Valère De Pauw: Op weg naar Montségur (roman)

Meer uitleg: http://www.amerigo.nl/ow/katharen/katharen.html

Nee, ik heb de boeken niet, ik leen uit de bib.
Ik ga de jouwe ook noteren en zoeken...

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Okt 2006, 21:59

Bedankt Hermine!!

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 12 Okt 2006, 14:46

Ik ben net te weten gekomen dat de 'Vesica Pisces' niets van doen heeft met de Katharen.
Otto Rahn, een nazi, probeerde met de nodige kronkels de Germanen, de Kelten en de Katharen op één hoop te gooien.
Trouwens, kijk eens:

http://www.katharen.be/


klik op 'enter site' en dan op '4de Internationaal Colloquium'

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Okt 2006, 19:10

Otto Rahn, dat is die dat boek geschreven heeft dat ik nooit ergens gevonden heb??!

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 13 Okt 2006, 07:21

Het is één grote propaganda voor 'Das dritte Reich'. Je kunt het boek misschien wel vinden in extreem rechtse kringen. :roll:
Op de site over de Katharen , is een apart hoofdstuk aan Otto Rahn 'gewijd'.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2006, 16:18

Nou, dan denk ik dat ik die titel maar doorstreep! Ik heb geen flauw idee meer hoe ik eraan kom, aan die tip. Maar ik dacht dat het wel serieus bedoeld was..nou ja..scheelt weer.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 31 Okt 2006, 08:48

Ik heb ondertussen 'Montségur. De Katharen en de val van Montségur' uit van Bram Moerlandt. Zeer goed geschreven. De gnostiek (algemeen), het ontstaan en de historiek van de Katharen, wat hun geloof precies inhield, het ploitieke/religieuze gekonkel uit die tijd worden nuchter gebracht. mythen en fabeltjes worden grondig ontkracht.
Een aanrader.
Als je daartegenover 'Montaillou' van Emmanuel Le Roy Ledurie legt, met daarin vooral de verslagen, foute interpretaties en leugens van de Inquisitie, wordt duidelijk waarom er nog zoveel misvattingen over de Katharen bestaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2006, 13:46

Oei dat klinkt heel interessant Hermine.
Ik heb een tijd geleden het boek De goede Catharen van Germaine Graig gelezen. Viel erg tegen. Het was meer een roman dan echt over de Catharen.

Bernadet

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 01 Nov 2006, 20:18

De romans lezen beter als je de historische achtergrond redelijk goed kent. Zo ga ik 'Het verloren Labyrinth' van Kate Mosse eens opnieuw lezen na het colloquium van 12 november. Benieuwd wat ik dan ga ontdekken.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 12 Nov 2006, 20:10

Het was enorm interessant!
Ik heb een boek gekocht en een cd met Occitaanse liederen. Ik vertel later wel verder.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2006, 21:30

:oops: Wat zijn Occitaanse liederen? :oops:

we kregen een aanbiedingskrantje van uitgeverij Veen in de bus en daar stond het boek Montaillou bij van Emmanuel Le Roy Laudrie
ondertitel: Een ketterdorp in de pyreneeën 1294-1324

Beschrijving:
Op basis van het uitzonderlijk gedocumenteerde Inquisitiedossier brengt historicus Le Roy Laudrie de katharenvervolging in het Zuidfranse bergdopje met huiveringwekkende realisme tot leven. Een klassieker.
500 pagina's nu voor € 5,95

Ja dat moesten we bestellen natuurlijk!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2006, 15:50

Op bijna iedere tweedehandsmarkt kom je dit boek tegen..zegt dat iets?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 10:40

He ben blij dat je zo enthousiast bent. :D

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2006, 14:44

Ach, misschien vind jij het mooi, maar het vergt een bepaalde vaardigheid om door de boeken van Le Roy Ledurie heen te komen. Je moet niet ieder woord willen snappen, niet willen bijhouden wie wie allemaal is..want dan kom je er niet doorheen! Vind ik..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 15:07

Ach we zien het wel marjo, als het niets is dan hebben we pech gehad.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2006, 15:18

Ha ha , dan gaat ook deze de kringloop in.
Al moet ik zeggen dat ik dat met mijn exemplaren (nog) niet heb gedaan..

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 17 Nov 2006, 10:37

Er zijn mensen die radeloos naar dat boek zoeken ;) ja, écht!
Het zijn verslagen van de Inquisitie en uiteraard is dat sterk negatief gekleurd! Uniek is-ie wel.

Trouwens ik heb nog boeken ontdekt. Romans wel te verstaan.
Ik ga vanmiddag naar de bib om ze te zoeken. (En ook strips over de Katharen maar dat past hier niet :lol: )

Ik laat het nog weten.

Occitaanse liederen zijn liederen uit de Middeleeuwen, toen het Occitaans nog niet verdrongen was door het Frans.
De cd die ik kocht heet 'Les Tisserands' van Ammoroma/Traces/Zehro Torna.
Ik moet 'm nog beluistern :oops:

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2007, 19:55

Met dank aan Bernadet, want ik wist niet meer waar ik dit vinden kon..Hermine, afgelopen zaterdag was Martin Ross weer op de radio (Tros Nieuwsshow) en hij noemde twee boeken over katharen.

http://www.nieuwsshow.nl

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 26 Jan 2007, 20:01

Ik vind Hanny Alders wel goed, maar haar boeken mochten van mij wat ingekort worden. En wat meer roman en wat minder geschiedenisboek worden. Maar dat neemt niet weg dat ik haar zeker een vakvrouw vind!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten