John Meilink - In Barbarije

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 13 Sep 2022, 19:19

Een boek naar mijn hart: gefictionaliseerde - maar niet te veel - geschiedenis. Interactief lezen voor volwassenen, want wil je meer weten, dan ga je opzoeken. Deels in het boek zelf, deels buiten het boek om.
En: NieuwerAmstel is de plek waar Thomas Hees zijn oude dag doorbrengt, en waar hij zijn journaal schrijft, dat door Meilink gebruikt is.

Lees meer: http://www.leestafel.info/john-meilink

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Renate » 15 Sep 2022, 12:03

Ik weet niet of het zo onbekend was dat ook blanken in slavernij konden belanden (overigens hebben die ervaringen ze er kennelijk niet van weerhouden om anderen als slaaf te verhandelen, het idee 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' was kennelijk onbekend). Ik meen me te herinneren dat verhalen over slavernij aan de Barbarijse kust wel opdoken in oude jongensboeken. Ik kan me iets uit Paddeltje herinneren en het zou kunnen dat er ook iets in een paar andere boeken over voorkomt, zoals de 3 boeken van K. Norel over Scheepsmaat Woeltje, Stuurman Aart en Kapitein Wesssels.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 15 Sep 2022, 17:09

Toch is er nooit zoveel aandacht aan geschonken. En nu met al die al of niet gemeende excuses slaat ook niemand dit zijpaadje in.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2022, 15:30

Misschien is ook wel een verschil tussen de slavernij van blanken in Barbarije en het op grote schaal transporteren van mensen naar een ander land, om daar als slaaf gebruikt te worden. We horen uiteindelijk ook maar weinig over lijfeigenschap in het verleden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 16 Sep 2022, 17:50

En slavernij is 'zo oud als Rome' Nog ouder waarschijnlijk. Maar excuses daarvoor? Welnee.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Renate » 16 Sep 2022, 19:54

Ik denk dat het verschil zit in het verplaatsen van mensen naar een compleet ander continent, dat de latere slavernij uitzonderlijk maakte. Nog maar afgezien van het daarmee gepaard gaande racisme, racisme dat niet verdween na het afschaffen van de slavernij. Zelfs sommige mensen die tegen slavernij waren, wilden liever niet dat de voormalige slaven gelijke rechten kregen. Zie dit stuk over David Meredith Reese https://skepticalinquirer.org/exclusive ... he-slaves/ die weliswaar wel voor het afschaffen van de slavernij was, maar deze mensen bij voorkeur terug naar Afrika wilde sturen. Dus misschien zijn excuses toch wel op hun plaats.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2022, 10:23

Daar verschillen we van mening, maar ik vind meer dat wat er in het verleden gebeurde ook echt verleden tijd is. Ik vind het hypocriet om excuses aan te bieden en tegelijk discriminatie te laten voortbestaan.
Het draait allemaal om macht en geld. De Afrikaanse bevolking had geen enkele kans tegen die invasieve exoten...
Ik vraag me wel eens af of huidskleur echt aan de basis ligt van dit hele probleem.
Bij blanke slavernij draait het ook hier om: macht over de zwakkere.
Anders zijn, en macht kunnen uitoefenen over die zwakkere.
Stel nou eens dat Afrikaanse volkeren niet zo makkelijk te overheersen was geweest?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2022, 10:40

Misschien is het ook wel zo geweest dat Afrikaners zulke andere omgangs- en cultuurvormen hadden dat het niet in ze opkwam dat blanke mensen hen zouden gaan gebruiken. Blanke mensen zagen de Afrikaners als handelswaar, omgekeerd was dat niet zo. Blanke mensen hadden ook wapens...
Welke keus maak je dan?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2022, 18:34

Dat is precies wat ik bedoel. De sterke overwon de zwakkere. Het ging in eerste instantie misschien niet eens om de kleur.
De slavernij waar het in dit boek over gaat is houdt ook in: mensen gevangen nemen, en laten werken. Zoals heden ten dage nog steeds gebeurt. Heeft ook niets met kleur te maken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2022, 11:25

Ah ik dacht dat je bedoelde dat Afrikaanse volkeren zich te weinig verdedigden.
Ja inderdaad het heeft in feite niets met kleur te maken. Als je het heel ver doorvoert kun je zelfs zeggen dat gewoon werken een vorm van slavernij is, je maakt het bedrijf rijker, alleen jij wordt nu ook beloond voor je werk, wat slaven niet werden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: John Meilink - In Barbarije

Berichtdoor Marjo » 18 Sep 2022, 12:49

Ja, dat klopt. Hoewel er nog steeds onbetaald werk bestaat en dan bedoel ik niet vrijwilligerswerk!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten