Amélie Nothomb - Bloedlijn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2022, 19:59

Mooi, heel mooi. Het verhaal, maar ook de taal, ondanks de moeilijke woorden die Nothomb gebruikt. 'ik ciseleerde een epistolaire camee.'
Eén zo’n woord zet zelfs de vertaalster voor raadsels:

‘De jongedames van de Nothomb-clan, die de ruwe opvoeding van hun familie hadden overleefd, leken meer op pasionaria’s dan op mijn idee van een jong meisje: een etherisch, dromerig wezen dat niet helemaal van deze wereld was.’

Maar wat wordt dan bedoeld met een ‘pasionaria’? Letterlijk: passsiebloem. Maar in deze context?

Lees meer: https://www.leestafel.info/amelie-nothomb

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2022, 10:34

In de Volkskrant staat ook een uitgebreid verhaal over dit boek

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b5eb70c5/

Daarin wordt gezegd dat dit een van haar betere boeken is. De recensent is verder kennelijk niet echt kapot van haar boeken. Maar gezien haar succes lijkt me dat heel veel mensen die mening niet delen!

Heel aparte vrouw die Amélie overigens.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2022, 13:24

De eerdere boeken, die welke over haar Japanse leven gaan, hebben iets magisch. Dat heeft deze absoluut niet.
Misschien houdt die recensent daar niet van.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2022, 11:34

Marjo schreef:Mooi, heel mooi. Het verhaal, maar ook de taal, ondanks de moeilijke woorden die Nothomb gebruikt. 'ik ciseleerde een epistolaire camee.'
Eén zo’n woord zet zelfs de vertaalster voor raadsels:

‘De jongedames van de Nothomb-clan, die de ruwe opvoeding van hun familie hadden overleefd, leken meer op pasionaria’s dan op mijn idee van een jong meisje: een etherisch, dromerig wezen dat niet helemaal van deze wereld was.’

Maar wat wordt dan bedoeld met een ‘pasionaria’? Letterlijk: passsiebloem. Maar in deze context?-


Pasionaria betekent ook activiste. Dat klopt misschien meer in het verhaal.

Ciseleren is zeer fijn bewerken, figuren uitbeitelen, ingraveren etc,
epistolaire camee... epsitolair is brieven. Een epistolair verhaal etc. Dus wat die camee er mee te maken heeft? Ben wel benieuwd hoe het in het Frans stond.

Dettie
die dat gepuzzel leuk vindt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2022, 11:48

Pasionara kon ik niet gevonden krijgen, dus dank je wel! Maar waarom het dan niet vertaald is? Of tenminste een noot erbij?
Die andere zin bood geen raadsels...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2022, 11:52

ik ciseleerde een epistolaire camee.

Kun je mij dan helpen en zeggen wat ze met deze zin bedoelt? Daar ben ik na mijn gepuzzel nu wel benieuwd naar.

ja vreemd dat pasionaria niet vertaald is. Om eerlijk te zijn twijfel ik vaak aan de kunde van de vertaalster als zulke vreemde woorden gebruikt worden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2022, 12:00

Jij had de context natuurlijk niet, dan was het wel duidelijk: een jongeman schrijft voor zijn vriend de brieven die de vriend aan het meisje van zijn dromen geeft. Want zelf kan hij niet zulke fraaie 'geciseleerde' brieven schrijven.
De jongeman in kwestie doet dus erg zijn best om een prachtige brief te schrijven, een sieraad van een brief.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Amélie Nothomb - Bloedlijn

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2022, 15:16

Aah dankjewel! Nu snap ik het.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten