Dave Eggers – Het Alles

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Renate » 19 Jun 2022, 19:30

Het boek kent ook een aantal alternatieve titels: “Eindelijk orde op zaken”, of “De laatste dagen der vrije wil”, of “De wereld gaat aan onbeperkte keuze ten onder”. In de inhoudsopgave heeft ieder hoofdstuk een titel en daarna volgt een lijst, waarbij per hoofdstuk een soort fictieve leestijd wordt gegeven. Deze leestijd heeft overigens geen relatie met de lengte van het betreffende hoofstuk. Verder geeft deze lijst ook per hoofdstuk aan hoeveel procent match er is (waarmee is onduidelijk) en een soort fictieve waarderingsscore.
Het is eigenlijk het vervolg op De Cirkel en speelt zich in de nabije toekomst af, ergens in de jaren 30 van deze eeuw.

Lees verder http://www.leestafel.info/dave-eggers

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2022, 14:09

Heel eng zo'n maatschappij. Ik hoop niet dat wij naar zo'n gecontroleerde maatschappij gaan, maar het begint er wel op te lijken. Het lijkt me ook benauwend om te lezen. Alleen het idee al dat het mogelijk zo kan worden...

Jammer dat het boek je wat tegenviel Renate.

Detie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Renate » 20 Jun 2022, 14:40

Tja, echt tegenvallen vond ik het niet, maar ik was het wel eens met de recensent van De Volkskrant, dat het allemaal wel erg veel van hetzelfde werd. In vergelijking met De Cirkel viel het wel wat tegen.
Het wordt op een gegeven moment wel erg beangstigend en je vraagt je ook wel af of de mensen dit nu echt wel allemaal over hun kant zouden laten gaan. Je hoeft alleen maar de boerenprotesten te kijken. Er zitten ook wel grappige dingen in. Zo wonen er daklozen op het eiland waar het bedrijf gevestigd is en men besluit deze te helpen. Er wordt dus gevraagd wat ze nodig hebben en uiteindelijk besluit men ze van smartphones en smartwatches (althans een soort armband, waarmee men de gezondheidstoestand kan monitoren) te voorzien. De kosten komen natuurlijk voor rekening van de overheid, maar de Every, dat natuurlijk geen belasting betaalt, zal de apparatuur leveren tegen iets meer dan de kostprijs. De apparatuur wordt geleverd en aan de mensen gegeven en een tijdje later zal men dan een gelikt filmpje maken met de dankbare daklozen. Die zijn op dat moment echter al verdwenen en hebben de spullen verkocht.

De controle wordt goedgepraat, omdat het bedoeld is om misdrijven te voorkomen. Dus moeten mensen een smartspeaker in huis hebben, zeker als ze kinderen hebben, zodat er ingegrepen kan worden, zodra de zaken uit de hand dreigen te lopen. Signalen zijn dan scheldpartijen, of met stemverheffing praten. Als dat gebeurt, wordt de politie naar het betreffende adres gestuurd, zodat men kan zien of er iets aan de hand is.
Zo moet het dus ook mogelijk te zijn dat iedereen weet of iemand ooit een misdrijf heeft gepleegd, of verdacht is geweest van een misdrijf.

Het is ook wel een boek dat je aan het denken zet.

Ergens is het natuurlijk ook bizar dat men meent kunst objectief te kunnen beoordelen met behulp van een computer. Zelfs als men daarbij dus kijkt naar wat de meeste mensen mooi vinden. Ik denk dat ik heel veel muziek heb, waarmee ik de gemiddelde bezoeker subiet het huis uit zou jagen, maar die ik prachtig vind. Aan de andere kant is een van mijn bezwaren tegen georganiseerde reizen de muziek die tijdens de reis vaak te horen is. Dan gaat het misschien om muziek die de meerderheid van de passagiers als aangenaam ervaart, maar die mij onmiddellijk gillend naar m'n oordopjes doet grijpen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Marjo » 26 Jun 2022, 14:22

Nu kwam ik het boek tegen in de ramsj. Voor twintig euro heb ik 1000 pagina's (3 boeken) leesvoer...
Maar wanneer ik deze dikke pil zal lezen?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2022, 15:03

Tja, dat moet je zelf weten. Het is een boek waarover veel te praten valt. Regelmatig lees ik dingen waardoor ik toch weer aan dit boek moet denken.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor berdine » 26 Jun 2022, 17:46

Marjo schreef:Nu kwam ik het boek tegen in de ramsj. Voor twintig euro heb ik 1000 pagina's (3 boeken) leesvoer...
Maar wanneer ik deze dikke pil zal lezen?

O, ik begreep je niet helemaal. Ik dacht drie boeken van Dave Eggers, maar die is slechts een van de drie (natuurlijk nieuwsgierig naar die andere twee :roll: ). Ik vond Het Alles het niet halen bij De Cirkel. Daar kon je nog denken dat het inderdaad die kant op zou gaan (en deels al gaat). Maar dit boek is een beetje "over the top", niet helemaal consequent en soms ongeloofwaardig.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Renate » 26 Jun 2022, 19:56

Dat ben ik wel met je eens. Toch vond ik het geen slecht boek, maar inderdaad te veel van het goede en inderdaad niet al te consequent. Er zitten misschien wel dingen in, waarvan je kunt denken dat het die kant op zou kunnen gaan, maar dat zijn dan veelal de dingen die je ook al in De Cirkel tegen bent gekomen. Ik vond De Cirkel ook een stuk beter. Bij Het Alles kreeg ik toch iets te vaak het gevoel dat de mensen echt wel in opstand zouden komen als bepaalde dingen uit het boek doorgevoerd zouden worden. terwijl het in het boek allemaal gewoon geaccepteerd lijkt te worden.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: # Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor berdine » 26 Jun 2022, 20:41

Ja precies.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Dettie » 27 Jun 2022, 15:44

Even tussendoor.. Het # teken hoeft niet meer voor het bericht geplaatst te worden Renate.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers – Het Alles

Berichtdoor Renate » 27 Jun 2022, 19:32

Goed, dat weten we dan ook weer.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten