Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2021, 11:53

Kort: Wanneer Kayleigh in de financiële problemen raakt, solliciteert ze naar een baan als 'content moderator' voor een online platform waarvan ze de naam niet mag noemen. Haar taak: beoordelen welke aanstootgevende filmpjes, foto's en tirades moeten worden verwijderd.

Het boekenweekgeschenk heeft een akelig onderwerp. Over gestoorde mensen die met akelige, gruwelijke filmpjes een podium weten te vinden op het net. Ik wil dat helemaal niet lezen!
Maar begrijp wel dat het zien van al die filmpjes je kijk op de wereld, op je medemens verandert. De hoofdpersoon gaat dan ook rare dingen doen.
Voeg daarbij dat ze niet gelukkig is in de liefde, dat ze dus die geldproblemen heeft, tja. Beetje veel allemaal.
Dat is in een boek van normale afmetingen geen probleem, maar Bervoets was natuurlijk beperkt. En dat is jammer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Dettie » 22 Jun 2021, 16:07

Ik ben ooit begonnen in haar boek Welkom in het Rijk der zieken en dat was ook zo akelig.
Niet gestoord maar zo lamlendig. Ik geloof niet dat het 'mijn' schrijfster is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Marjo » 22 Jun 2021, 20:47

Nou begin je ook wel in dàt boek! Ik sla die juist over vanwege het onderwerp, maar ik heb van haar andere boeken wel genoten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2021, 09:45

Oh oké dan moet ik toch maar eens een ander boek van haar proberen.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Willeke » 23 Jun 2021, 16:43

Ik vond het wel een heftig boek, zou het niet iedereen aanraden, maar het zette me wel aan het denken over de wereld van de content moderators, en de gevolgen die zo'n baan onvermijdelijk op mensen moet hebben.
Ook al omdat veel van het boek op onderzoek en documentaires gebaseerd is.

( en geheel of topic, ik ben weer terug van heel lang weggeweest. Het zal nog niet altijd lukken, maar af en toe hoop ik toch wel weer te verschijnen hier)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor berdine » 23 Jun 2021, 17:07

Hé Willeke! Welkom terug!
Ik moet dit boek nog lezen, er komt steeds een ander boek tussen. Heb er eerlijk gezegd niet veel zin in.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Willeke » 23 Jun 2021, 17:36

berdine schreef:Hé Willeke! Welkom terug!
Ik moet dit boek nog lezen, er komt steeds een ander boek tussen. Heb er eerlijk gezegd niet veel zin in.


Ja fijn om weer terug te zijn!

En het is echt best een heftig boek., geen idee wat jij er van zult vinden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2021, 21:29

Fijn dat je er weer bent Willeke!
Ik heb me bij dit boek zitten afvragen of al die beschrijvingen van haar werk nodig waren. Maar uiteindelijk gong het daar juist om denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2021, 09:36

Ha Willeke!! Hoera! Ik hang de vlag (denkbeeldig) uit. Ik heb je zeer gemist! Maar soms loopt het leven zo.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Willeke » 24 Jun 2021, 10:06

Dettie schreef:Ha Willeke!! Hoera! Ik hang de vlag (denkbeeldig) uit. Ik heb je zeer gemist! Maar soms loopt het leven zo.

Dettie


Dank, ja soms is het even niet anders.
En ook nu zal het bij vlagen zijn.

Maar ik ben blij hier weer te zijn. Ik heb het ook gemist.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor berdine » 25 Jun 2021, 11:08

Inderdaad een naar onderwerp, maar wel de realiteit. Het eindigt wel erg abrupt. Dat vond ik toch wel zonde. Ik vroeg me ook af of het niet zonder dat laatste stuk had gekund. Voegt het nog iets toe?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2021, 11:33

De boekenweek was al om voor ik er erg in had dus ik heb het boekje niet. Zo te lezen mis ik er ook niet veel aan.
Of vond jij het wel goed Berdine?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor berdine » 25 Jun 2021, 12:51

O ja zeker. Maar niks voor jou met al die nare zinnetjes erin, waar jij dan meteen beelden bij hebt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2021, 13:09

haha ja, die beelden hè, ik heb een televisie in mijn hoofd.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Willeke » 30 Jun 2021, 15:08

berdine schreef:Inderdaad een naar onderwerp, maar wel de realiteit. Het eindigt wel erg abrupt. Dat vond ik toch wel zonde. Ik vroeg me ook af of het niet zonder dat laatste stuk had gekund. Voegt het nog iets toe?


Het laatste hoofdstuk gaf inderdaad nog een draai aan het verhaal die ik niet aan zag komen.
Maar onderstreepte voor mij dat ook de ik persoon niet onbeschadigd uit haar baan was gekomen.

( ik heb het boekje niet meer paraat, ik ga er hier van uit dat het tonen van de opgenomen beelden op de telefoon het laatste hoofdstuk was).

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor berdine » 30 Jun 2021, 18:49

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

In dat laatste hoofdstukje gaat ze de ouders van het zelfmoordmeisje opzoeken, breekt in in hun huis en dan komen de ouders thuis. Einde verhaal.
Haar bedoeling was die ouders iets te laten ondertekenen, waardoor Sigrid zich niet meer schuldig hoeft te voelen. Een soort terugbetalen van wat Sigrid voor haar eigen schuldgevoel t.o.v. de hamster heeft gedaan.
Gaat het verhaal nu ineens over schuldgevoel?
Dat filmpje, dat jij noemt, daaruit blijkt dat Kayleigh niet zo aardig en lief was als ze zich naar ons voordoet. Het lijkt erop dat ze behoorlijk dominant en bezitterig was. Zeker weten doen we dat niet. Je kunt het alleen uit Sigrids gedrag afleiden. Daar had het wat mij betreft wel mogen eindigen. Ik begrijp de bedoeling van dat laatste deel dus niet, waarvan de afloop ook nog eens in de lucht blijft hangen.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Hanna Bervoets - Wat wij zagen

Berichtdoor Willeke » 30 Jun 2021, 20:06

In dat laatste hoofdstukje gaat ze de ouders van het zelfmoordmeisje opzoeken, breekt in in hun huis en dan komen de ouders thuis. Einde verhaal.
Haar bedoeling was die ouders iets te laten ondertekenen, waardoor Sigrid zich niet meer schuldig hoeft te voelen. Een soort terugbetalen van wat Sigrid voor haar eigen schuldgevoel t.o.v. de hamster heeft gedaan.

O ja dat is waar. dat heb ik niet meer opgeslagen. Dat was inderdaad een raar eind.

In mijn hoofd was het einde inderdaad dat filmpje, en de omkeer dat Kayleigh niet zo lief was als ze leek. En, wellicht beschadigd door haar werk. ( dat was mijn interpretatie). Daar had het wel mogen eindigen inderdaad.
En in mijn hoofd deed het dat dus ook. :)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten