Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor Marjo » 12 Mar 2021, 20:18

Twee verhalen, als ode aan een vader.

Lees meer: http://www.leestafel.info/frans-lopulalan

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 12:59

Vond je het een goed boek? Met andere woorden: zou je het aanraden?

Apart dat leven met de mensen die er niet meer zijn, dat die aanwijzingen geven en het soms duidelijk er niet mee eens zijn zoals bij de scheiding.
Soms best eng, soms mooi.

Mooi ook zo'n filosofische vader met al zijn wijsheden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor Marjo » 15 Mar 2021, 13:30

Het is goed geschreven. Maar je moet wel enige affiniteit hebben met Molukkers of minstens met mensen die van elders komen.
In dit boek zijn de geesten van toegevoegde waarde. Het is mooi toch dat je de overledenen niet vergeet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2021, 14:26

Ja zeker is dat mooi!
Tijdens de treinkapingen had ik een Molukse collega, een ontzettende fijne en lieve jongman, het was bizar hoe raar mensen ineens met hem omgingen, alsof hij opeens ook een actievoerder was en een geweer in zijn bureaula had, bij wijze van spreken. Sommigen reageerden heel angstig als hij binnenkwam! Dat zal ik nooit vergeten.

En ja ik houd er wel van te lezen over mensen die van elders komen, maar dat wist je al! :-)

Dettie

NelDr
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 Apr 2021, 21:22

Re: Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor NelDr » 22 Apr 2021, 21:50

Ik heb dit boek gelezen omdat ik Frans Lopulalan les gegeven heb in de HBS bezemklas begin jaren '70 en benieuwd was naar wat hij te vertellen had. Hij kon destijds behoorlijk fel uit de hoek komen zonder naar mijn idee enige aanleiding. Ik heb dit nooit in verband gebracht met zijn Molukse achtergrond. En tsjonge wat moet hij een hekel gehad hebben aan onze christelijke school en de leraren als je zijn boek zo leest. Mijn mond zakte er van open van de hekel aan de blanda's van de familie en de rest van de Molukse groep. Dit alles was voor de treinkaping in Wijster, een actie waar hij helemaal achter stond volgens het tweede verhaal maar verder part nog deel aan had. Hij vertelt over het anders zijn en anders behandeld worden vanwege zijn afkomst. En hoe hij daar hard tegen in gaat net als zijn vader dat ook deed bij de slager in Leerdam. Het verbaasde me overigens niet dat zijn relatie met een Nederlandse geen stand hield. Er zijn na hem nog meer leerlingen uit de Lopulalan clan op school geweest en een huwelijk later met een een leerling van buiten de Molukse gemeenschap stuitte op veel weerstand. Ik heb nu wel begrip gekregen voor Frans en de zijnen maar dat zou hij wel als neerbuigend ervaren hebben.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Frans Lopulalan - Onder de sneeuw een Indisch graf

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2021, 08:26

Dank je wel voor deze toevoegingen. Net zoals jij andere inzichten kreeg door het boek, heb ik dat door jouw verhaal.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten