Rascha Peper - Verfhuid
Voor mij was het obsessie. Terwindus was geobsedeerd door kunstwerken en Arnold door 'Hirtenknabe'. De vader van Arnold waarschuwt daar ook voor.
Voor mij is de achterliggende boodschap dat een obsessie zo ver kan gaan dat je de realiteit niet meer kan zien, geen normaal leven meer kan leiden omdat alles in het teken staat van die obsessie.
En wat denk jij femmie?
Bernadet
Voor mij is de achterliggende boodschap dat een obsessie zo ver kan gaan dat je de realiteit niet meer kan zien, geen normaal leven meer kan leiden omdat alles in het teken staat van die obsessie.
En wat denk jij femmie?
Bernadet
Hallo Femke,
Een motief wat uit deze novelle te halen is, is het Stenhal syndroom.
Iemand kan zo onder de indruk raken van een kunstwerk dat hij zelfs het bewustzijn kan verliezen, dat kan leiden tot echte obsessie, m.a.w. dat het kunstwerk zijn dagelijkse bewustzijn mede gaat bepalen.
Er bestaat zelfs een kliniek in Zwitserland waar patienten met het Stendhal syndroom behandeld worden. Even voor de duidelijkheid, Stendhal was een Franse schrijver uit de 19de eeuw waarnaar dit syndroom is genoemd.
Andere motieven: vergankelijk-onvergankelijk
Deze motieven en het sterke sfeerbeeld maken deze novelle op en top romantisch.
Maar als je deze novelle prachtig vindt, dan kun je denk wel verheugen op haar volgende roman, die net zo romantisch wordt en gaat over een eigenaardige geneesheer in de tijd toen er verwoed gezameld werd voor de wetenschap.
groeten,
Roel
Een motief wat uit deze novelle te halen is, is het Stenhal syndroom.
Iemand kan zo onder de indruk raken van een kunstwerk dat hij zelfs het bewustzijn kan verliezen, dat kan leiden tot echte obsessie, m.a.w. dat het kunstwerk zijn dagelijkse bewustzijn mede gaat bepalen.
Er bestaat zelfs een kliniek in Zwitserland waar patienten met het Stendhal syndroom behandeld worden. Even voor de duidelijkheid, Stendhal was een Franse schrijver uit de 19de eeuw waarnaar dit syndroom is genoemd.
Andere motieven: vergankelijk-onvergankelijk
Deze motieven en het sterke sfeerbeeld maken deze novelle op en top romantisch.
Maar als je deze novelle prachtig vindt, dan kun je denk wel verheugen op haar volgende roman, die net zo romantisch wordt en gaat over een eigenaardige geneesheer in de tijd toen er verwoed gezameld werd voor de wetenschap.
groeten,
Roel
femmie schreef:Het eerste boek dat ik gelezen heb van Rascha Peper, prachtig vond ik het.
Als ik iedereen zo hoor, lijkt het erop dat de haar andere boeken nog beter zijn.
Ik wil graag wat dieper op het boek ingaan, de achterliggende boodschap eruit halen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook:
Welke motieven zitten er in dit boek volgens jullie?
Ik ben erg benieuwd
Groetjes Femke
Ik las dit in nrc. Daar is pasgeleden een kleine serie verschenen (O jee, dat was al weer op vrijdag 14 juli!), waar een blik geworpen wordt op het volgende boek waar schrijvers mee bezig zijn.
Rasha Peper zat ook in deze reeks. Ik heb het krantenknipsel weer te voorschijn gehaald.
"Fantasie gaat boven de feiten" Dat is de kop die er boven staat.
Ze vertelt in dit interview dat ze al een jaar onderzoek doet voor een boek over de 18de eeuwse anatomische collectie van wetenschapper Frederik Ruysch. Ze werd geinspireerd door het boek De doodskunstenaar van historiscus Luuc Kooijmans, dat deze dus over deze Ruysch en zijn collectie heeft geschreven.
Als de interviewer vraagt "Hoe ver mag uw fantasie gaan?", antwoordt Peper, zover als ik zelf vind. Het is een roman. Ik heb geen enkele wetenschappelijke pretentie.
Maar er zijn feiten waar ze niet om heen kan. Ze zal het huis van Ruysch in Amsterdam niet groter maken dan het in werkelijkheid is, hoe graag ze dat ook zo willen.
En mocht je je afvragen waar ik zo snel dat knipsel vandaan wist te halen? Dat steekt voorin in het catalogus over de tentoonstelling over de romantiek in Nederland die eerder in Kunsthal werd gehouden. Romantisch hoort bij romantisch, nietwaar.
Rasha Peper zat ook in deze reeks. Ik heb het krantenknipsel weer te voorschijn gehaald.
"Fantasie gaat boven de feiten" Dat is de kop die er boven staat.
Ze vertelt in dit interview dat ze al een jaar onderzoek doet voor een boek over de 18de eeuwse anatomische collectie van wetenschapper Frederik Ruysch. Ze werd geinspireerd door het boek De doodskunstenaar van historiscus Luuc Kooijmans, dat deze dus over deze Ruysch en zijn collectie heeft geschreven.
Als de interviewer vraagt "Hoe ver mag uw fantasie gaan?", antwoordt Peper, zover als ik zelf vind. Het is een roman. Ik heb geen enkele wetenschappelijke pretentie.
Maar er zijn feiten waar ze niet om heen kan. Ze zal het huis van Ruysch in Amsterdam niet groter maken dan het in werkelijkheid is, hoe graag ze dat ook zo willen.
En mocht je je afvragen waar ik zo snel dat knipsel vandaan wist te halen? Dat steekt voorin in het catalogus over de tentoonstelling over de romantiek in Nederland die eerder in Kunsthal werd gehouden. Romantisch hoort bij romantisch, nietwaar.
Marjo schreef:Zoo, Roel?? Jij weet meer dan wij? Vertel eens meer over dat volgende boek!! Wanneer, hoe dik, enz..
Ja en ik ben blij dat ik deze tentoonstelling heb bezocht, want dit wierp een mij de ogen opende blik op de schilderkunst in Nederland tijdens de 18de eeuw.
Hoewel een familielid van mij die kunsthistoricus is, erbij blijft dat hetgeen de exposeerde schilderijen toont en de beargumentering daarbij, niet voldoende is om hem te overtuigen dat Nederland een romantische periode heeft gekend.
Los daarvan, staat de catalogus vol met belangwekkende essays, die bij mijn weten voor het eerst een duidelijk beeld te scheppen wat nou die romantische gedachte en dat romantische gevoel nou eigenlijk is.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de bepaalde schilderijen die ik gezien heb, weldegelijk het begip romantisch verdienen. Dat je dit zou kunnen doortrekken naar het dagelijks leven van de 18de eeuwse Nederlander, nee daar zijn geen bewijzen voor te vinden. En deze voorbeelden blijven curiosa, het merendeel zijn de bekende realistische landschappen en idylles.
Hoewel een familielid van mij die kunsthistoricus is, erbij blijft dat hetgeen de exposeerde schilderijen toont en de beargumentering daarbij, niet voldoende is om hem te overtuigen dat Nederland een romantische periode heeft gekend.
Los daarvan, staat de catalogus vol met belangwekkende essays, die bij mijn weten voor het eerst een duidelijk beeld te scheppen wat nou die romantische gedachte en dat romantische gevoel nou eigenlijk is.
Ik blijf bij mijn standpunt dat de bepaalde schilderijen die ik gezien heb, weldegelijk het begip romantisch verdienen. Dat je dit zou kunnen doortrekken naar het dagelijks leven van de 18de eeuwse Nederlander, nee daar zijn geen bewijzen voor te vinden. En deze voorbeelden blijven curiosa, het merendeel zijn de bekende realistische landschappen en idylles.
Marjo schreef:Die tentoonstelling klinkt ook interessant.. Wat gebeurt er toch veel in Nederland.. Dank je wel, Roel..
Daar over val je mee. Ik wist ook haast niks van de 18de eeuwse schilders. Even kijken. Koekoek valt eronder en Israels. Van beide een schilderij. Tjee, die namen heb ik ook verder niet paraat, die moet ik in de catalogus thuis opzoeken.
Marjo schreef:Namen? Voorbeelden? Ik weet nauwelijks iets van kunst, ik heb geen idee over wie je het hebt!
Hier staat informatie over de tentoonstelling in De kunsthal
"Meesters van de romantiek 1800-1850" mét namen
http://www.galeries.nl/mnexpo.asp?exponr=19074 (url is inmiddels verlopen)
Groetjes
Bernadet
"Meesters van de romantiek 1800-1850" mét namen
http://www.galeries.nl/mnexpo.asp?exponr=19074 (url is inmiddels verlopen)
Groetjes
Bernadet
Hoi Marjo,
Ik luister haast nooit meer radio, vroeger, heel vroeger moet ik zeggen, begin jaren tachtig zelfs luisterde heel vaak naar de lp en later cd show van Wim van Putten (Tros). Als ik nu radio luister is het via internet, meestal een radioprogramma wat eerder is uitgezonden.
Dat nieuwe boek van Peper heb ik al in bestelling staan. Ze waren bij mijn boekhandel al door de eerste voorraad heen. Ik hoop dat het vandaag nog arriveert, kan ik het straks ophalen en meteen in het weekend eraan beginnen. Ik ben heel benieuwd of ze de stijgende lijn van haar novelle heeft weeten vast te houden en het teleurstellende "Wie scheep gaat" weet te overstijgen. Wat het verhaal aangaat heb ik goeie hoop. Het is intrigerend genoeg!
Groeten,
Roel
Ik luister haast nooit meer radio, vroeger, heel vroeger moet ik zeggen, begin jaren tachtig zelfs luisterde heel vaak naar de lp en later cd show van Wim van Putten (Tros). Als ik nu radio luister is het via internet, meestal een radioprogramma wat eerder is uitgezonden.
Dat nieuwe boek van Peper heb ik al in bestelling staan. Ze waren bij mijn boekhandel al door de eerste voorraad heen. Ik hoop dat het vandaag nog arriveert, kan ik het straks ophalen en meteen in het weekend eraan beginnen. Ik ben heel benieuwd of ze de stijgende lijn van haar novelle heeft weeten vast te houden en het teleurstellende "Wie scheep gaat" weet te overstijgen. Wat het verhaal aangaat heb ik goeie hoop. Het is intrigerend genoeg!
Groeten,
Roel
Marjo schreef:Ik luister nu naar Rascha Peper op de radio..er is een nieuw boek! Dat had ik al zien liggen gisteren. Laten liggen nog.
Maar nu kriebelt het wel erg natuurlijk..
Re: Rasha Peper - Verfhuid
Ik vond dit ook een heel mooi boek. Voor mij hoeven de hoofdpersonen niet verder uitgediept, ik vond ze helder genoeg. Terwindus is een geobsedeerde Caspar David Friedrich liefhebber en Kee is bezig verslaafd te raken aan de Hirtenknabe. Terwindus' huwelijk is er aan te gronde gegaan en de relatie van Arnold Kee zal ook wel aflopen. Ik vond er genoeg spanning in zitten om het snel uit te lezen.
Van Rascha Peper heb ik alleen ooit Dooi gelezen, maar dat is me niet zo bevallen.
Grappig dat Literair Nederland deze week een recensie had van een boek getiteld "Caspar David Friedrichstrasse" van Cécile Wajsbrot, een boek dat dit jaar bij Uitgeverij Vleugels is uitgekomen.
Van Rascha Peper heb ik alleen ooit Dooi gelezen, maar dat is me niet zo bevallen.
Grappig dat Literair Nederland deze week een recensie had van een boek getiteld "Caspar David Friedrichstrasse" van Cécile Wajsbrot, een boek dat dit jaar bij Uitgeverij Vleugels is uitgekomen.
Re: Rasha Peper - Verfhuid
'Dooi' is jou niet bevallen? Dat vind ik nog steeds haar beste boek! Maar deze, nu je het vertelt komt het weer terug. Deze was ook mooi.
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten