Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor berdine » 24 Aug 2019, 17:37

Samenvatting: De Eerste Wereldoorlog heeft van Frankrijk een ruïne gemaakt. Te midden van de verwoesting proberen Albert en Édouard, soldaten die de verschrikkingen van de loopgraven meemaakten, de draad van het gewone leven weer op te pakken. Beiden zijn ze alles kwijtgeraakt en ze voelen zich bedrogen en verstoten door de maatschappij. Met een bedrieglijk plan besluiten ze het Franse volk een lesje te leren én zelf fortuin te maken. Precies datgene wat Édouard en Albert voor ogen hadden gebeurt: het geld stroomt binnen. Tegen de tijd dat het bedrog aan het licht komt, hebben Édouard en Albert al plannen gemaakt om uit Parijs te vertrekken. Maar zal het de vrienden lukken om het verleden ook echt achter zich te laten?
Tot ziens daarboven is een aangrijpende roman over de gevolgen van de Grote Oorlog en hoe een land de doden herdenkt, maar de overlevende soldaten lijkt te vergeten. Pierre Lemaitre won de Prix Goncourt met Tot ziens daarboven.

Dit is echt een lekker leesboek. Zo eentje waarin je je laat wegzakken, waarin je almaar verder wilt gaan en dat zo is opgebouwd dat de spanning maar gerekt en gerekt wordt. Het komt maar heel langzaam tot een ontknoping. Je moet zo ongeveer tot de laatste pagina wachten. Er valt niets op af te dingen. De samenvatting is wel een beetje dubieus. Albert en Édouard zijn min of meer tot elkaar veroordeeld omdat Édouard Albert het leven heeft gered en daarbij zeer ernstig gewond is geraakt, waardoor Albert zich genoodzaakt voelt hem in het burgerleven bij te staan. Aan het bedrieglijke plan van Édouard wil hij alleen maar met de grootste tegenzin meewerken.
Waarschuwing: hierna zul je de oorlogsgraven van WOI nooit meer zonder scepsis bezien!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2019, 19:27

Nu staat dit boek nog steeds ongelezen op de plank, maar ik ben benieuwd of hij iets weet te vertellen dat ik nog niet wist.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor berdine » 24 Aug 2019, 19:38

Ha nee, jij als deskundige zult het wel weten! Maar ga het lezen. Het is een goed boek en het leest als en trein.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Marjo » 24 Aug 2019, 20:41

Dat zal wel kloppen, ik heb eerder iets van hem gelezen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Marjo » 04 Sep 2021, 19:57

Het viel een beetje tegen, maar ja dat heb je als je al zo veel over de eerste wereldoorlog gelezen hebt, is er weinig nieuws onder de zon. En het is ook een feit dat de stijl van Lemaitre nogal babbelig is. Daar ben ik niet dol op.

Lees meer: http://www.leestafel.info/pierre-lemaitre

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2021, 11:53

He jammer dat het niet helemaal was wat je verwachtte.
Het klinkt toch wel als een bijzonder verhaal, zeker zo'n idiote luitenant is heftig.
Bizarre mensen zijn er toch op de wereld...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2021, 13:35

Natuurlijk is dat heftig, maar ik heb zoiets al eerder gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 08:21

Ja maar jij hebt al zoveel gelezen over WOI, dat heeft haast niemand.
Als je niet al die boeken al gelezen had, zou je dan anders oordelen denk je?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor berdine » 08 Sep 2021, 08:41

Waarschijnlijk wel. Ik vond het een mooi boek. Mijn reactie stond al op het forum. Wist ik ook niet meer, anders had ik meteen gereageerd. :oops:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Pierre Lemaitre - Tot ziens daarboven

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 16:30

Ik heb de berichten samengevoegd

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten