Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor berdine » 27 Mar 2019, 16:50

Samenvatting: Aan het begin van de vorige eeuw wordt de zesjarige Polly Flint achtergelaten bij haar twee vrome tantes, een norse weduwe en een onberekenbare dienstmeid. In hun gele huis aan de Engelse kust, met niets anders dan duinen en een uitgestrekt landschap om zich heen, zit er voor de eenzame wees niet veel anders op dan te lezen. Vooral Robinson Crusoe sluit ze in haar hart, ze delen immers hetzelfde lot: beiden achtergelaten op een verlaten stukje land en beiden de held van hun eigen verhaal.
Polly neemt het boek met zich mee wanneer de aristocratische Mr Thwaite, een mysterieuze kennis van de familie, haar uitnodigt voor een bezoek aan zijn landgoed op de vlaktes van York. Samen met zijn zus ontvangt hij verarmde schrijvers en artiesten. Daar wordt ze verliefd, eerst op een jonge dichter, later op een geheimzinnige Duitse jongen uit een gegoede Joodse familie.
Meer dan acht decennia leven we met Polly mee. We zien hoe de overzichtelijke Victoriaanse tijd geleidelijk plaatsmaakt voor de chaos en de onzekerheid van de twintigste eeuw en hoe het afgezonderde gele huis aan de kust omsloten wordt door de moderne wereld, door woonwijken en autowegen.
Deels gebaseerd op haar eigen jeugd en die van haar moeder in het eenzame Yorkshire, schetst Jane Gardam met het stilistisch vernuft dat we van haar kennen het portret van een jonge, onafhankelijke vrouw in het twintigste-eeuwse Engeland. Polly, eenzaam, eigenzinnig, gevoelig en ambitieus, blijkt een onvergetelijke hoofdpersoon.


Leuk boek over een onnavolgbaar, openhartig, fantasierijk meisje dat in eenzaamheid opgroeit met als afgod Robinson Crusoe. Polly krijgt haar hele leven te maken met mannen die haar teleurstellen en die telkens gebruik van haar maken. Eigenzinnig als ze is laat ze zich daar niet door teneerslaan. Ze heeft immers Crusoe als lichtend voorbeeld. Zelf kan ze bouwen op Mr Thwaite en het dienstmeisje Alice, die haar goedgezind zijn en die haar op cruciale momenten een helpende hand toesteken.
Tegen de achtergrond van een snel veranderende tijd schetst Gardam het leven van een bijzondere en sterke jonge vrouw.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor Dettie » 28 Mar 2019, 12:24

Dit boek staat genoteerd. De onberispelijke man (geen verslag van gemaakt) vond ik prachtig.
Een trouwe vrouw wil ik nog steeds lezen en nu dit boek ook. Het klinkt opnieuw erg mooi. Ze heeft een mooie stijl van schrijven, vind ik.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2021, 19:00

Die trilogie heb ik nog steeds niet gelezen, maar die zal mij vast wel aanstaan!

Lees meer: http://www.leestafel.info/jane-gardam

-
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Jul 2021, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jane Gardham - De dochter van Crusoe

Berichtdoor berdine » 25 Jul 2021, 19:23

Mooi verwoord, Marjo. De trilogie is wel anders, al heb ik alleen het eerste deel gelezen en kan het dus niet écht beoordelen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Gardham - De dochter van Crusoe

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2021, 20:00

Andere stijl? Dat zou wel typisch zijn!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2021, 20:02

Gemist, omdat ik de naam fout had...'Gardham' item moet hier bij dus.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor berdine » 25 Jul 2021, 20:47

Marjo schreef:Andere stijl? Dat zou wel typisch zijn!

Nee, maar vanuit een volwassene geschreven.
Laatst gewijzigd door berdine op 26 Jul 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jane Gardam - De dochter van Crusoe

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2021, 09:39

Hee Jane Gardam stond nog helemaal niet op de site!
Ik heb het eerste boek uit de trilogie gelezen, heerlijk boek vond ik dat.

Deze spreekt me ook erg aan en zal ik proberen te pakken te krijgen. Mooie recensie ook.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten