Philippe Claudel: Grijze zielen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2007, 22:04

Je gaat al echt een rasleestafelaar worden..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2007, 13:02

Hup librije, je kan het, je kan het! :D

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 23 Feb 2007, 13:21

Ja lezen wel, nu nog leren kiezen en boeken na 50 blz. wegleggen die me niet liggen........... Pfffffffffffffff, dat wordt pas moeilijk!
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 23 Feb 2007, 18:32

librije schreef:Goed zo Kim, doe jij ook maar een duit in het zakje! Mijn lijstje blijft maar groeien.....


Sorry Librije ;)
Maar "Grijze Zielen" is dan ook echt wel de moeite!

Groetjes, kim

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Mar 2007, 12:11

Nou dan heb ik het nu ook echt gelezen. Ik had het meegenomen in de trein naar Amsterdam afgelopen zaterdag, waar ik de ledenvergadering van de Vestdijkkring en aansluitende lezing ging bijwonen. In de trein was ik al gekomen tot pagina 140. De dag erna 's morgens de rest uitgelezen.

Algauw, toen ik aan dit boek begon kreeg ik het idee met een verhaal van Guy de Mauppassant van doen te hebben: over het algemeen korte zinnen en beeldspraak die niet door metaforen wordt opgeroepen, maar door een bepaalde keuze en volgorde van woorden.
Het was een verhaal dat me meteen in de ban had en hield, maar dat ook meteen alles grijs kleurde, alsof de werkelijkheid vertroebeld was door een vage mist.

Het verhaal werd steeds tragischer, er zaten zelfs huiveringwekkende momenten in en daarbij was de vondst van het vermoorde kind niet het huiveringswekkendste. Claudel beschijft de moord op een heel subtiele wijze, zodanig dat je als lezer het idee krijgt alsof je naar een schilderij staart. Het is een verhaal wat de tijd enorm uitrekt, het leven van de mensen, de eerste WO, het lijkt nooit op te houden, het gaat maar door op zijn eigen trage manier. Net zoals de zoektocht van de politieman naar de waarheid. Hij kan het niet loslaten. Hij wil het weten. En als hij het eenmaal te weten komt, is het een grote schok.

Het heeft een detective plot, maar dat vormt alleen maar het vertrekpunt voor bespiegelingen over het leven, de mens en oorlog en wat dit met mensen doet.

Prachtig boek dus, dat herlezen verlangt.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 29 Mar 2007, 21:00

Mooi indrukken...krijg gelijk zin om het boek nog eens te lezen!

Kim

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 06 Okt 2008, 22:26

Heel goed boek. Dit boek ga ik zeker herlezen, om de lagen nog eens goed te doorgronden. Het decor is ook zo mooi: kleiner drama met op de achtergrond het niet te bevatten drama van WOI.
Ook dit gaat voorbij.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Philippe Claudel: Grijze zielen

Berichtdoor librije » 20 Sep 2014, 12:07

En nu is het er dan toch eindelijk van gekomen. Na een valse start met het debuut van Claudels Rivier van vergetelheid nu dan wel enorm genoten van de Grijze zielen Jullie hadden allemaal gelijk! Als je nieuwsgierig bent naar mijn reactie kun je die vinden op mijn weblog.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philippe Claudel: Grijze zielen

Berichtdoor Dettie » 20 Sep 2014, 15:20

jaaa prachtig, prachtig, prachtig boek.
Naast Het kleine van meneer Linh is dit echt zijn beste boek.

Enne, je mag best een link plaatsen naar je weblog hoor, je schrijft prachtige recensies waar ik altijd erg van geniet.
Ik zal het nu zelf wel even doen.

Tromgeroffel.... Leest allen de mooie recensie van... Librije!:-D

http://mijnboekenkast.blogspot.nl

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Philippe Claudel: Grijze zielen

Berichtdoor Willeke » 20 Sep 2014, 19:22

Een prachtige recensie inderdaad.

Ik krijg meteen weer zin in herlezen. Prachtig boek met preachtige zinnen.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Re: Philippe Claudel: Grijze zielen

Berichtdoor librije » 20 Sep 2014, 21:06

Dank je wel Dettie. Maar je kunt er zelf ook wat van. Dus ik begrijp dat ik ook nog De kleine van meneer Linh zal moeten lezen?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Philippe Claudel: Grijze zielen

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2014, 09:30

Ja de titel is Het kleine meisje van meneer Linh (ik had het verkeerd opgeschreven)
Het is héél anders dan Grijze zielen maar wel een prachtig verhaal.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten