Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor berdine » 07 Mei 2016, 13:30

Achterflap: Vlak voor zijn dood in de jaren tachtig van de vorige eeuw gaf de grootvader van Stefan Hertmans zijn kleinzoon een paar volgeschreven oude cahiers. Jarenlang durfde Hertmans de schriften niet te openen tot hij het wél deed en onvermoede geheimen vond. Het leven van zijn grootvader bleek getekend door zijn armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, door gruwelijke ervaringen als frontsoldaat in de Eerste Wereldoorlog en door een jonggestorven grote liefde. In zijn verdere leven zette hij zijn verdriet om in stille schilderkunst. Stefan Hertmans jarenlange fascinatie voor zijn grootvaders leven bracht hem uiteindelijk tot het schrijven van deze aangrijpende roman.

Met moeite uitgelezen. Het boek bestaat uit drie delen, waarvan het het middelste het oorlogsverhaal van grootvader is. Dit deel leest als een trein en boeit van begin tot eind. De andere delen beschrijven zijn leven voor en na de Groote Oorlog en konden mij minder boeien. Het zijn veelal beschrijvingen van Gent, grootvaders ouders, zijn werk, zijn schilderkunst en muziekvoorkeuren. Op enkele anekdotes na, vond ik dat saai om te lezen, hoewel Hertmans goed kan schrijven.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor Annemarie » 07 Mei 2016, 16:08

Dat middelste deel lijkt ook mij het meest interessant. De andere delen lijken me vooral voor de nabestaanden heel boeiend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor Dettie » 07 Mei 2016, 16:41

Och wat zonde dat het tegenvalt. Ik dacht altijd dat het een enorm aangrijpend en mooi verhaal zou zijn.
Waarschijnlijk spreken deel 1 en 3 niet zo aan omdat je de man niet gekend hebt. Het is best leuk om over een andermans leven te lezen maar dit is natuurlijk wel een heel persoonlijk verhaal en de geschiedenis van Stefan Hertmans niet van ons.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor PetraO. » 19 Mei 2016, 17:21

Ik ben er ooit in begonnen, maar ik kon het niet uitlezen. De verteller is veel te veel aan het woord terwijl je iets zou willen weten over die opa in WOI. Het begin ging geloof ik (het is al een tijdje geleden) over de brieven en dagboeken die de verteller vond. En ik wil lezen over hoe het was om in die loopgraven te liggen.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2016, 17:30

Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig of ik er wel doorheen kom! Het onderwerp ligt me wel na aan het hart, dat scheelt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor berdine » 19 Mei 2016, 19:37

Dan moet je alleen het tweede deel lezen Petra. Dat gaat puur over de opa in de oorlog. Dat was erg boeiend. Deel 1 en 3 sla je dan gewoon over, dat gaat over van alles er omheen.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor PetraO. » 19 Mei 2016, 19:47

Goede tip. Ik ga het boek nog eens openslaan.
Ook dit gaat voorbij.

merel
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 Mar 2017, 21:55

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor merel » 14 Mar 2017, 21:59

In het begin leest het boek erg traag, maar eens je door deel 1 bent, leest het veel aangenamer. Gelukkig maakt het 2de deel het wat 'saaiere' eerste deel helemaal goed. Een aanrader!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor Marjo » 14 Mar 2017, 22:53

Moet er toch eens aan beginnen, het ligt hier al zo lang..

rubenpoppe
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 Mar 2017, 21:16

Re: Stefan Hertmans - Oorlog en terpentijn

Berichtdoor rubenpoppe » 15 Mar 2017, 21:21

Ik vond het een schitterend boek om te lezen. Vooral in het 'tweede' deel was de drang om verder te lezen zeer groot. Zeker een aanrader!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten