Jane Austen - Trots en vooroordeel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor berdine » 06 Mar 2015, 23:21

Korte inhoud : Voor de vijf dochters van de familie Bennet bestaat er maar één carrière: het huwelijk. De komst van twee rijke, knappe en huwbare jongemannen veroorzaakt dan ook de nodige opwinding in de familie en sociale omgeving. Voordat het verhaal tot een gelukkig einde kan worden gebracht moet de slimme en levendige Elizabeth haar vooroordelen tegenover mijnheer Darcy overwinnen, die op zijn beurt zijn overweldigende trots naast zich neer moet leggen.

Mooi boek. Enthousiast begonnen aan de Engelse versie, maar het taalgebruik was me te moeilijk. Teveel woorden die ik niet kon vertalen, al bleek ik alles perfect begrepen te hebben. Het las niet lekker op die manier, dus over naar de vertaling.
Ondanks de omslachtige manier van vertellen las het vlot. Het is handig om de oorspronkelijke versie ernaast te houden zodat je de kronkels in het verhaal glad kunt strijken. Alle ongerijmdheden zijn terug te voeren op een foutieve vertaling en het ontbreken van zinnen en/of hele alinea's. Op de bieb nog gezocht naar een andere vertaling. Die was er wel, maar die vertaler had blijkbaar gewoon de tekst van H.E. van Praag-van Praag overgenomen, dus dat schoot niet op. Desondanks heb ik van dit boek genoten!

Wat ik me wel de hele tijd ben blijven afvragen: Waarom voert Austen vijf zussen op, terwijl de middelste zuster totaal onderbelicht blijft? Deze Mary wordt amper genoemd en als ze 10 regels tekst heeft is het veel. Haar karakter wordt in een paar zinnen uitgelegd, maar dat is het, er zit verder geen ontwikkeling in. Dus waarom geen vier zussen?

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Annemarie » 07 Mar 2015, 09:21

Prachtig verhaal! Elke keer als ik de boekverfilming kijk, huil ik tranen met tuiten. Mijn man zucht heel diep als de naam van dit boek genoemd wordt. ;)

Het antwoord op jouw vraag over het aantal zussen moet ik je helaas schuldig blijven.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor berdine » 07 Mar 2015, 10:29

Ja ik denk niet dat daar nog een antwoord op te krijgen is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2015, 11:29

Misschien was haar rol wel als tegenwicht tegen de knappe, charmante zussen.

Zij was het niet knappe, stille meisje dat liever leest en muziek speelt. Ondanks dat ze er niet echt goed in is, is ze wel trots op haar 'kunsten'. Ze werkt hard aan het vergaren van kennis maar is niet echt intelligent en heeft ook al geen verfijnde smaak. Mr. Bennet noemt haar dom/onbenullig.
En dan komt het... Als Elizabeth het aanzoek van Mr. Collins weigert dan hoopt Mrs Bennet dat Mary dan de man van Mr. Collins zal worden. Misschien was dit wel nodig om het verhaal verder te kunnen laten gaan.

Dit bovenstaande is vrij vertaald naar onderstaande tekst van Wikipedia
Mary Bennet is the only plain (not pretty) Bennet sister, and rather than join in some of the family activities, she mostly reads and practises music, although she is often impatient to display her accomplishments and is rather vain about them. She works hard for knowledge and accomplishment, but she has neither genius nor taste. Like her two younger sisters, Kitty and Lydia, she is seen as being silly by Mr Bennet. Mary is not very intelligent but thinks of herself as being wise. When Mr Collins is refused by Elizabeth, Mrs Bennet hopes Mary may be prevailed upon to accept him and we are led to believe that Mary has some hopes in this direction but neither of them know that he is already engaged to Charlotte Lucas by this time. Mary does not appear often in the novel.

Er is ook een boek en een audioboek getiteld The Forgotten Sister: Mary Bennet's Pride and Prejudice

http://www.goodreads.com/book/show/1824 ... ten-sister

http://www.amazon.com/The-Forgotten-Sis ... 1480567221

Hier staat nog een stukje over Mary

http://janeausten.wikia.com/wiki/Mary_Bennet

Dettie

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor berdine » 07 Mar 2015, 12:12

Ha, je hebt je flink uitgesloofd, Dettie! Dank je wel!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Annemarie » 07 Mar 2015, 14:30

Zooooo Dettie, wat boeiend! Dank je wel.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Marjo » 07 Mar 2015, 21:26

Zo herinner ik me dat uit film en tvserie: zij was degene tegen wie de domme jongere zusjes zich konden afzetten, terwijl ze daarmee zichzelf juist als twee onbenullige tieners presenteerden.
Dat klopt dus wel.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Joanazinha » 20 Mar 2015, 21:57

Mijn lievelingsboek aller tijden! Die openingszin alleen al (in het Engels, fantastisch) en de verfilming met natuurlijk Colin Firth. Rillingen. :-).

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Lezer100 » 21 Mar 2015, 11:18

Ik geef de voorkeur voor de versie met Matthew MacFadyen als Mr. Darcy. Die heb ik al een aantal keer gezien. Het boek is trouwens ook een van mijn lievelingsboeken.
Lezer100

SerenaMeert
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 Mar 2017, 02:56

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor SerenaMeert » 08 Mar 2017, 03:02

Dit is ook één van mijn favoriete boeken. Ik hou van liefdesverhalen en het drama in dit boek maakt het alleen maar een mooier verhaal.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor irene » 09 Mar 2017, 00:02

Grappig dat dit boek nu weer aandacht krijgt. Nog grappiger dat vele "lezers" verwijzen naar een film, serie of tv-opname...

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Jane Austen - Trots en vooroordeel

Berichtdoor Willeke » 19 Mar 2017, 20:53

Ik krijg meteen weer zin in herlezen. Eens even boven op de stapel leggen voor een mooie lente-week.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten