Dave Eggers - De cirkel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 29 Mar 2014, 12:07

Beschrijving: Mae Holland kan haar geluk niet op als ze wordt aangenomen bij de Cirkel, het machtigste internetbedrijf ter wereld. De persoonlijke e-mails van de gebruikers, hun sociale media, betalingsverkeer en aankopen zijn met elkaar verbonden door een universeel besturingsprogramma. Het resultaat: iedereen heeft slechts één online identiteit. Een nieuw tijdperk van openheid en gemeenschapszin is aangebroken.
Mae laat zich meeslepen door de energie van het bedrijf, de groepsactiviteiten en de feestjes, de oneindige mogelijkheden – zelfs als ze het leven buiten de campus langzaam uit het oog verliest, een ontmoeting met een collega haar in verwarring brengt, en haar bijdrage aan de Cirkel steeds meer openbaar wordt.


Heftig hoor, dit boek. Natuurlijk is de situatie zoals geschetst uitvergroot, maar daardoor een duidelijke waarschuwing: Hoe ver gaan we in het controleren van elkaar en wat accepteren we nog? Je reinste horrorverhaal met een vreselijk einde: we kunnen nooit meer terug......

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2014, 15:37

De trein was ook een monster en een vliegtuig helemaal.
En zo is er op alle nieuwe dingen commentaar. Het kan natuurlijk altijd dat het de verkeerde kant op gaat maar het kan ook dat we uiteindelijk vooral het enorme voordeel gaan zien van het internet en dat we dat uiteindelijk goed weten te gebruiken.
Wie weet komt juist door het internet en niet overal geregistreerd of gezien willen worden de persoonlijke, menselijke communicatie weer meer op gang. Elke nadeel heeft zijn voordeel :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 29 Mar 2014, 15:47

Lieve Dettie, ik zou zeggen : Lees dit boek en huiver, alle voordelen ten spijt. Als zoiets doorslaat, dan berg je maar. Dit is niet zomaar een nadeeltje van internet. Dit is de ondergang van de vrije mens.
Natuurlijk is het een parodie, een uitvergroot thema en hoogstwaarschijnlijk zullen er bijtijds voldoende intelligente mensen opstaan die van al die maatregelen de nadelige consequenties zullen doorzien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2014, 15:58

Nee, ik lees het niet, ik wil het boek ook helemaal niet lezen.
Ik wilde er alleen een positieve bemoedigende draai aan geven, je 'klonk' zo geschokt.

Natuurlijk heeft internet (en electriciteit) een enorme invloed op ons leven. Ik vind het ook idioot en griezelig dat je momenteel bijna iedereen letterlijk kunt volgen. In bepaalde landen wordt nu al het internet gecensureerd. Het is te hopen dat we vrij blijven in ons doen en laten maar ik wil niet gaan doemdenken en blijven geloven in die intelligente mensen die er denkelijk nu al mee bezig zijn.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 29 Mar 2014, 16:10

De auteur wil alleen maar aangeven waartoe het te ver doorvoeren van technische snufjes en internet kan leiden. Het is natuurlijk heel handig dat je kind nooit meer kwijt kan raken omdat het een chip ingeplant krijgt, het is ook heel handig dat je alle informatie over wat dat kind doet en ziet kunt volgen omdat ie een cameraatje om zijn nek heeft, nog afgezien van de miljoenen piepkleine camera's op straat. De misdaad is zó opgelost. De techniek herkent onmiddellijk iedereen. Binnen 10 minuten heb je een voortvluchtige crimineel opgespoord of ook een gewone burger. Als die gewone burger probeert te ontsnappen stuur je er gewoon een aantal drones achteraan. En die burger maar rijden.... Nog beter is het iedereen te verplichten een soort Facebook-account te nemen en een chip. Gemakkelijk voor het innen van belastingen en om hem te verplichten te stemmen. Als ie niet gaat stemmen blokkeer je gewoon zijn account. Kan ie niks meer doen totdat ie is gaan stemmen. Iedereen is volledig transparant en kan helemaal niets meer doen of zeggen zonder dat de hele wereld meekijkt en luistert. Mooie, veilige, totaal geregelde toekomst.
Er valt helaas geen positieve draai aan te geven.

Maar een geweldig boek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Dettie » 29 Mar 2014, 17:05

Ik zwijg :D

dettie

Renate

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 29 Mar 2014, 17:18

Ik wil het boek wel lezen.

Ik moet ergens denken aan 1984 van George Orwell en het liedje Orwell spinnt van Ulla Meinecke. Helaas kan ik de tekst van het nummer nergens vinden. Dat gaat namelijk over een vergelijking van de maatschappij van het moment waarop het lied geschreven is en de wereld die Orwell beschrijft.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 29 Mar 2014, 17:19

Dettie schreef:Ik zwijg :D

dettie
Mooi zo! :mrgreen:

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor WilV » 30 Mar 2014, 21:48

Ik heb het in huis, dat wil zeggen, ik heb het even uitgeleend, maar als het terug is ga ik het zeker snel lezen. Ik ben heel benieuwd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Annemarie » 31 Mar 2014, 11:15

Klinkt interessant. Dave Eggers is ook een goede schrijver. Ik ga deze titel onthouden.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor WilV » 31 Mar 2014, 20:05

Hij schrijft hele verschillende boeken, dat vind ik erg interessant aan hem.
Wat is de Wat behoort nog steeds tot een van de meest indrukwekkende boeken die ik ooit las.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Annemarie » 31 Mar 2014, 20:45

Wat is de Wat vond ik ook heel indrukwekkend. Het verhaal staat me nog steeds heel goed bij.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 03 Apr 2015, 13:41

Nou ik kan mijn mening en misschien een bespreking hier geven. Ik ben er inmiddels in begonnen en het kost me moeite om het weg te leggen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2015, 08:11

Het is een indrukwekkend boek en eerlijk gezegd is de realiteit die beschreven wordt en de angst die daarmee opgeroepen wordt, niet te vergelijken met de angst voor de trein, het vliegtuig en andere uitvindingen. Het gaat namelijk niet om de angst voor internet, maar om de consequenties die bepaalde zaken kunnen hebben. Waar we ons namelijk druk maakten over totalitaire staten, als de Sovjet Unie en de DDR, waar iedereen in feite in de gaten werd gehouden, wordt iets vergelijkbaars in dit boek gecreëerd, maar dan door een bedrijf. Het verschil is dat de mensen hier vrijwillig aan meewerken. Dat zorgt er in zekere zin voor dat het bedrijf zelf de gevangenis wordt.
Het wordt allemaal heel mooi gepresenteerd, maar ik krijg er steeds meer de kriebels van. En over de vraag of het al dan niet zo ver zal komen? Kijk naar de steeds veranderende privacy-regels bij Facebook. En was het Google niet dat vrouwelijk personeel aanbood om eicellen in te vriezen, zodat ze het krijgen van kinderen uit konden stellen?

De vraag bij De Cirkel is in feite ook hoe transparant het bedrijf zelf eigenlijk is. Men wil wel alles van anderen weten, maar het omgekeerde is zeker niet het geval.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 04 Apr 2015, 10:19

En het meest angstaanjagende vond ik wel het feit dat er geen weg terug bestaat. In de werkelijkheid die dit boek creëert dan. Ik moest erg denken aan een kort verhaal van een van de oude science-fiction schrijvers (was het Asimov?), waarin de mens een geavanceerde zelfdenkende computer maakt. Die computer kan en weet echt alles en het moment supreme is aangebroken. De vraag der vragen wordt gesteld: Bestaat er een God? Waarop de computer antwoordt: Ja, vanaf nu bestaat er een God. Vervolgens kan niemand het apparaat meer aanraken, laat staan uitschakelen.....

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 04 Apr 2015, 10:41

De spreuken op de achterflap:
Privacy is diefstal
en
Geheimen zijn leugens
doen me denken aan een verhaal van Bordewijk, ik meen 'Blokken', waarin de uitspraak "Eigendom is diefstal", zo ver wordt doorgevoerd, dat mensen geen naam meer hebben, omdat een naam ook eigendom is.

Ik denk ook dat het moeilijk is om een weg terug te nemen, als men op een bepaald moment al zo ver is. Iedereen continu in de gaten houden en volgen, mag misschien dingen voorkomen, maar het zorgt vooral voor veel problemen. Het punt is, dat als het eenmaal geïmplementeerd is, je niet meer terug kan, omdat men de 'voordelen' niet wil missen, ook al zitten er zoveel nadelen aan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2015, 11:01

Nog steeds zeer onder de indruk van dit boek. Ik vertrouw De Cirkel helemaal niet. Het is toch wel vreemd dat alle politici die iets aan de macht van De Cirkel willen doen ineens in opspraak raken. Mae laat zich langzaam steeds verder inkapselen en krijgt steeds meer taken op haar bordje. Ze levert zich bijna helemaal uit aan De Cirkel, als een soort vrijwillig gekozen gevangenis. Alles moet worden gedeeld en bovendien moeten mensen worden overgehaald om alles te kopen. Het wordt steeds meer een bedelen om hogere waarderingen en druk uitoefenen op mensen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 06 Apr 2015, 16:54

Het boek blijft me fascineren. Wat ik zo goed vind is dat de hoofdpersoon volledig meegaat in de redeneringen van De Cirkel. Bij boeken als 'Brave new world' en '1984' zijn de hoofdpersonen mensen die in verzet komen tegen het bestaande systeem en hier zie je eigenlijk hoe iemand zich mee laat zuigen in het nieuwe systeem en alle kritiek van de hand wijst. Boeken als 'Brave new world' en '1984' geven vooral aan wat er mis is met de samenlevingen die ze schetsen. Hier word je eigenlijk zelf aan het denken gezet. Je leest de argumentaties waarmee de ideeën verdedigd worden en waar het soms moeilijk is om iets tegenin te brengen, juist omdat de dingen zo worden gebracht, dat een weerwoord niet mogelijk is, zonder egoïstisch over te komen. Zie bijvoorbeeld de redenering waarom alles moet worden vastgelegd op foto's en video's en dat alles dan ook met iedereen gedeeld moet worden, want: "Er zijn mensen die deze dingen niet zelf kunnen ervaren en door de beelden van mensen die allerlei dingen ondernemen, zoals zeezeilen, bergen beklimmen, of andere dingen, toch het gevoel kunnen hebben dat ze er bij zijn en het zelf meemaken. Dat wil je die mensen toch niet ontzeggen?" En als je het zo ziet, lijkt het misschien wel erg egoïstisch om je ervaringen niet met anderen te delen. En toch klopt er iets niet in de redenering.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor berdine » 06 Apr 2015, 17:02

Haha, ja inderdaad, zo worden de mensen ingepakt. En ook die politici die transparant moeten zijn, want ze hebben toch niks te verbergen? Achterkamertjespolitiek bestaat toch niet? Jij doet niet mee? Denk aan de partij. Niemand gaat er op jou stemmen als je niet transparant bent, want jij hebt blijkbaar iets te verbergen. Dus hup: cameraatje om je nek. Allemaal heel logisch toch?
Dat wordt heel goed uitgewerkt in dit boek.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 06 Apr 2015, 18:55

Dat vind ik ergens het mooie van het boek. Het laat zien hoe mensen zich in laten pakken en de nadelen van het een en ander vergeten. Bij andere boeken is direct duidelijk dat er sprake is van onderdrukking. Hier zie je de mensen zelf in de val lopen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 07 Apr 2015, 11:22

Inmiddels bij Boek II aangeland. Vreemd genoeg is er geen Boek I.
Het is niet meer leven om te werken, of werken om te leven, maar leven is werken geworden. Alles moet worden gedeeld en op alle reacties moet gereageerd worden. Zoals de moeder van Mae zegt: "Er is gewoon niet genoeg tijd om alle e-mails te beantwoorden."

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 08 Apr 2015, 15:03

Ik schiet aardig op in het boek en ik raak er niet over uitgepraat, tot groot ongenoegen van m'n vader. Mae wordt er niet echt sympathieker op. Soms is het zelfs een echte drama-queen, als blijkt dat op de vraag: "Vinden jullie Mae allemaal geweldig" 97% van de mensen "ja" heeft gezegd. Dat betekent dus dat 3% haar kennelijk niet aardig vindt, hetgeen Mae niet begrijpt. Ze maakt er van dat 3% haar haat en dat 3% haar dood wil hebben. Natuurlijk is ook bekend wie er allemaal "nee" hebben gestemd en dat betekent dus dat Mae ze kan benaderen om te vragen of ze hun mening willen voorzien.
Tot zo ver dus de transparantie en de eerlijkheid. Geheimen mogen dan wel leugens zijn (in de ogen van De Cirkel), maar op deze manier werk je de leugens ook in de hand. Als iedereen je aardig moet vinden, dan zullen er ook mensen zijn, die dat zeggen om van het gezeur af te zijn.

(kleine spellingscorrectie)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De Cirkel

Berichtdoor Renate » 09 Apr 2015, 16:14

En dan ga ik nu maar beginnen aan m'n bespreking.

In tegenstelling tot boeken als '1984' en 'Brave new world', waarin de utopie al werkelijkheid is geworden en een dystopie blijkt te zijn, laat de dit boek juist zien hoe een dergelijke utopie kan ontstaan, min of meer onder het motto: "het leek in het begin een goed idee". Het verhaal begint als Mae Holland een baan krijgt bij de Cirkel, een internetbedrijf, dat je kan zien als een combinatie van Google, Facebook en Twitter. Ze heeft deze baan te danken aan haar vriendin Annie, met wie ze ooit op de universiteit een kamer heeft gedeeld en terwijl Mae van de ene studierichting naar de andere zwalkte, haalde Annie haar master bedrijfskunde, waarna ze bij de Cirkel terecht komt. Nu komt Mae hier ook werken en als ze de campus van het bedrijf betreedt heeft ze het gevoel in het paradijs terecht te zijn gekomen. Ze heeft hiervoor 18 maanden bij een nutsbedrijf gewerkt, waar ze het absoluut niet naar haar zin heeft. Bij de Cirkel wordt ze opgevangen door Renata, die de opdracht heeft, haar naar haar bureau te brengen, waar Annie haar later op zal komen halen. Tot haar grote verbazing komt Mae terecht in een kantoortje, dat een exacte kopie lijkt van het bedrijf waar ze anderhalf jaar van haar leven verspild heeft. Als Annie later komt en het allemaal een grote grap blijkt te zijn, om Mae een beetje op stang te jagen, heb ik al het gevoel dat het paradijs in werkelijkheid de hel is.
Annie geeft Mae een rondleiding door het bedrijf, waar letterlijk alles te vinden is. Het is bijna een stad op zichzelf, met sportgelegenheden, ruimtes waar optredens zijn, een ruimte waar alles geleend kan worden en zelfs kamers waar je kunt verblijven, als je geen zin hebt om naar huis te gaan. Alles is transparant, met veel glas. Mae zal gaan werken bij Customer Experience, wat eigenlijk een soort helpdesk is, maar dit is gewoon een opstapje voor een verdere carrière.
De Cirkel is ooit opgericht door Tyler Alexander Gospodonov, kortweg Ty genoemd en daar hij sociaal nogal onhandig is, haalt hij zes maanden voor de beursgang Eamon Bailey en Tom Stenton bij het bedrijf. Samen vormen ze de Drie Wijzen en met beide anderen aan boord heeft Ty de gelegenheid om onder te duiken en zich terug te trekken. Ty is de bedenker van Het Universele Systeem, waarin alles is samengebracht, sociale mediaprofielen, betaalsystemen, wachtwoorden, e-mailaccounts, gebruikersnamen, voorkeuren, kortom alles wat nodig is op internet. Hiervoor is het systeem TruYou gekomen, waarbij iedereen één account, één identiteit, één wachtwoord en één betalingssysteem heeft. Dit zorgt er voor dat er geen gehannes meer is met wachtwoorden en verschillende identiteiten, maar één identiteit, de onveranderlijke, niet te maskeren TruYou. Om hier gebruik van te mogen maken, moest je jezelf zijn, je ware zelf, dus geen valse identiteiten meer, geen idetiteitsdiefstal en meerdere gebruikersnamen meer. Dat klinkt natuurlijk aantrekkelijk en internet verandert. Alle fora worden beschaafd en trollen verdwijnen, omdat iedereen aangesproken kan worden, op wat hij of zij op internet plaatst. Natuurlijk is er kritiek, maar alle tegenstand wordt de kop ingedrukt.
Zo komt Mae bij het bedrijf te werken en er wordt steeds bijgehouden hoe tevreden de klanten met de afhandeling van hun vragen zijn. Ze kunnen punten geven op een schaal van 1 tot 100, maar alles onder de 95 wordt eigenlijk als onvoldoende beschouwd, hetgeen betekent dat er weer een vragenlijstje naar de klant gaat. Het doel is dat de klant 100 punten geeft. Naast het scherm waarop ze haar werk doet, komt er ook nog een tweede scherm, waarop de mensen binnen het bedrijf hun waardering uit kunnen spreken en allerlei mededelingen kunnen sturen. Je zou dat misschien kunnen vergelijken met Facebook. Gaandeweg komen er natuurlijk meer schermen bij en alles lijkt er steeds meer om te draaien, om zo veel mogelijk mee te doen.
En zo krijgt de maatschappij, die in een nachtmerrie verandert, langzaam vorm. Het bedrijf heeft kleine camera's ontwikkeld, die overal geplaatst kunnen worden, zodat je op internet kan zien wat er gebeurt.



(In lijn met dit boek, is het maakproces van deze bespreking te zien en dan maar hopen dat iemand het leuk vind.)
Dit is het toch niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Renate » 13 Apr 2015, 12:12

Ik heb m'n bespreking uiteindelijk maar gewoon naar Dettie gestuurd. Het blijft een indrukwekkend boek en ik hoop dat ik niet te veel een samenvatting heb geschreven. Iedere keer kreeg ik namelijk de neiging om het verhaal na te willen vertellen. Het boek maakt heel inzichtelijk hoe iemand zich min of meer met huid en haar aan het systeem over kan leveren, door een combinatie van druk en complimenten. Als waardering steeds belangrijker wordt voor je zelfbeeld, kun je je daar helemaal aan uitleveren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Dave Eggers - De cirkel

Berichtdoor Dettie » 16 Apr 2015, 14:10

De bespreking van Renate staat nu op de site

http://www.leestafel.info/dave-eggers

Het lijkt me een heftig boek, je moet er niet aan denken in zulke onvrijheid te moeten leven.
Big Brother is watching you! Vreselijk!
En hoe gaat het dan met verliefde stellen, hebben ze nog enige privacy in de slaapkamer of mag daar ook iedereen
van meegenieten?

je schrijft:
Hiervoor is het systeem TruYou gekomen, waarbij iedereen één account, één identiteit, één wachtwoord en één betalingssysteem heeft.

Je bedoelt hiermee dat iedereen hetzelfde wachtwoord heeft, dus dat iedereen bij elkaar kan inloggen en op ieders rekening kan kijken, ieders mail kan lezen enz?

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten