Paolo Cognetti - De acht bergen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor berdine » 30 Mar 2018, 11:53

Samenvatting: Pietro is een stadsjongen uit Milaan. Zijn vader is scheikundige, en gefrustreerd door zijn werk in een fabriek. Zijn ouders delen een liefde voor de bergen, dat is waar ze elkaar ontmoetten, waar ze verliefd werden en waar ze trouwden in een kerkje aan de voet van de berg. Door deze gedeelde passie kan hun relatie voortbestaan, zelfs wanneer tragische gebeurtenissen plaatsvinden. Het stadsleven vervult hun vaak met gevoelens van spijt dat ze niet voor een ander leven hebben gekozen. Dan ontdekken ze een dorpje in het Noord-Italiaanse Valle d'Aosta waar het gezin vanaf dat moment iedere zomer zal doorbrengen. De elfjarige Pietro raakt er bevriend met de even oude Bruno, die voor de koeien zorgt. Hun zomers vullen zich met eindeloze wandelingen door de bergen en zoektochten door verlaten huizen en oude molens en er bloeit een ogenschijnlijk onverwoestbare vriendschap op.

Het verhaal van een onverwoestbare vriendschap; "ogenschijnlijk" zou ik er niet aan toe voegen. De twee leven hun tegengestelde levens, maar worden verbonden door hun liefde voor de bergen, waar Bruno nooit weggaat en Pietro steeds naar terugkeert. Geen grote gebeurtenissen maar een fijnzinnig uitgesponnen psychologisch verhaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44192
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2018, 17:03

Dat klinkt erg mooi Berdine, je weet de boeken altijd wel uit te zoeken. Deze klinkt ook al weer zo bijzonder.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor berdine » 30 Mar 2018, 17:18

Dit is wel een boek voor jou. Er gebeurt niet zo veel, maar de sfeer is heel mooi, heel sereen. Eigenlijk is er alleen die vriendschap, en de bergen natuurlijk.

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Willeke » 31 Mar 2018, 16:22

Zo prachtig dit boek! Een van mijn recente favorieten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44192
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2018, 16:01

Er is weer een nieuw boek van hem uit Berdine. De buitenjongen

Dettie

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Willeke » 16 Aug 2018, 08:57

Jaaaaa.... afgelopen week gelezen, ook erg mooi! Het is een eerder boek dan de acht bergen, nog meer autobiografisch en beschrijft de periode rond zijn dertigste dat zijn leven vast liep en hij de bergen introk. Het is meer een verslag dan een echte roman, en eigenlijk ook wel een soort voorstudie voor de acht bergen, personages en gebeurtenissen komen daarin terug.
De man schrijft echt mooi!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44192
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2018, 09:19

Ik heb het nu in pdf... Ik hoop dat ik het niet vergeet want als ik een boek niet zie dan vergeet ik dat ik het heb.
Ben benieuwd!
Jouw enthousiasme werkt wel aanstekelijk moet ik zeggen.

Dettie

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Willeke » 16 Aug 2018, 09:31

De acht bergen vond ik mooier, dat is echt meer een roman, dit is meer een persoonlijk verslag. Maar vol mooie citaten, en zijn natuurbeschrijvingen zijn prachtig. En de processen die hij doormaakt zijn mooi beschreven. Ik kreeg ook meteen zin om de acht bergen weer te herlezen. :)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor berdine » 16 Aug 2018, 09:54

Dat had ik begrepen Willeke, dat De acht bergen mooier is. Daarom heb ik ook niet zo'n haast met De buitenjongen. Als er nu niks meer te lezen was....
Maar mogelijk komt het als e-book bij de bibliotheek. Die hebben niet zo'n uitgebreide collectie. Zo'n boek is dan niet mijn eerste keus, maar soms heb ik niets meer op mijn e-reader en dan kies ik beter iets van een schrijver die ik goed vind, dan iets willekeurigs.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44192
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2018, 09:59

De acht bergen heb ik nog niet gelezen dus ik ga er onbevooroordeeld in.
Jullie horen van mij ;-)

Dettie

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Paolo Cognetti - De acht bergen

Berichtdoor Willeke » 16 Aug 2018, 10:57

O die ga je zéker mooi vinden!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten