Rascha Peper - Russisch Blauw (samenleesboek juli 2004)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2004, 15:08

Maar het was ook mijn kennismaking met het werk van Peper, dus verplicht mij dat om zeker te herlezen.


Hoi Roel, dit bovenstaande begrijp ik niet. Omdat het je kennismaking was ga je het herlezen? Waarom?

Kan je vertellen waarom je het Peper's beste boek vindt?
Ik vond echt dat de ontknoping te lang duurde, het sleepte zich maar voort. De fantasie van de jongen was goed bedacht/gedaan maar in je achterhoofd denk je al, dat zal wel ERG toevallig zijn. Je verwacht dat het niet zo zal zijn en dat is dan ook zo. Weinig interessante ontknoping dus in mijn ogen. Ook de ontknoping zelf werd een beetje vreemd afgehandeld. Het lijkt mij nogal schokkend als je dit te horen krijgt maar er wordt een beetje overheen geschreven.
Wat was volgens jou de functie van het meisje in het zwembad?
Ik kom daar niet zo goed uit.

Groet
bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 07 Aug 2004, 16:20

Dat had ik met dat meisje ook Bernadet :? Hij was zo op zijn "eigen" zwembad, hij wilde niet dat iemand het "bezoedelde" en opeens denk hij een nakomeling van de tsaar te zijn, koopt hij een duur jasje, komt toevallig dat meisje tegen nodigt haar uit om te komen zwemmen en plots is zij op het einde zijn "alles????????"
Ik heb het al gezegd dat ik dacht, terwijl ik het boek nog aan het lezen was, het al uitgemaakt was dat hij geen nakomeling kon zijn, maar ik had een ietwat dramatischer einde verwacht. Iets in de trant van zijn medicamenten die verkeerd werken omdat hij al gezegd had dat hij niet alleen in een kamer mocht zijn als hij ze nam,...... Maar alles komt "goed" met die indringster en ze leefden nog lang en gelukkig???????? daar had ik niet aan gedacht.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Aug 2004, 18:34

Hallo Bernadet, ik zal het uitleggen. Omdat ik voorheen dus nog niet kennisgemaakt had met de schrijfstijl van Peper, had ik dus nog geen routine in het lezen van Peper's boeken. Dan kun je dus nog niet ergens je vinger op leggen. Hebt nog niet door hoe de schrijver te werk gaat. Daarom moet ik het echt herlezen, om te zien of mijn mening overeind blijft als ik het herlees.
Wat me bij gebleven is, zijn een aantal fragmenten. Ik weet nog dat ik het verhaal steeds spannender begon te vinden, gaandeweg meer de complexiteit van het verhaal begon te zien. Maar zoals gezegd, ik moet het herlezen, om de vragen die hier gesteld worden te lezen, want ik heb dat echt niet meer paraat. Ik denk dat ik het zo'n jaar over 8 geleden gelezen heb.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Aug 2004, 18:49

Hallo Marjo, o je bedoelt de huidige schrijversgeneratie. Sommige wel, anderen niet. Er zijn top schrijvers van nu die nauwelijks bijhouden wat er naast hun werk nog allemaal wereldwijd verschijnt, terwijl anderen de meeste getalenteerden eruit lezen, om zo te zeggen. En zeker natuurlijk degene die in PEN hebben plaatstgenomen, om de schrijver in moeilijke landen te steunen.
Aan de andere kant, als je kijkt hoeveel schrijvers er tegenwoordig zijn, die literatuur schrijven, dan weet je ook de schier onmogelijke opgave om dat allemaal te lezen. De kunst is om de beste (volgens je eigen smaak natuurlijk) schrijvers te ontdekken. Als ik kijk wat er hier allemaal aan schrijvers de laatste tijd langs komen, dan zie ik dat ik ook nog maar van een fraktie van hen hebt gehoord, laat staan gelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2004, 21:21

Roel als ik je een tip mag geven dan zou ik 'Over het water' van H.M. van den Brink eens lezen. Ongelooflijk mooi geschreven.
Ben eigenlijk ook heel benieuwd wat jij van dat boek vindt.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2005, 18:47

Heerlijk boek en eigenlijk ook heel spannend. Soms een beetje detective-achtig. Aanrader

Spannend plot en ik vond het erg goed hoe de verhaallijnen doorelkaar liepen. Hulde!

Een heerlijk boek met een grappige wending aan het eind. Ook een leuke manier om meer te weten te komen over de tsaren en Rusland. Voor zover alles waar is wat er in staat, maar daar ga ik dan maar even van uit

Dit zijn reacties van bookcrossers die na mij het boek gelezen hebben.
laaiend enthousiast dus.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Aug 2005, 01:15

Een wel heel late reactie. Heb het boek nu pas gelezen. Vind het echt knap!

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2005, 08:11

Ja? Vond jij niet dat het einde een beetje als een domper kwam Tiba? Het wordt allemaal mooi opgebouwd maar ik vond het eind een anti-climax.
Het tsarenverhaal vond ik wel erg goed.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Aug 2005, 13:01

Ik vond de ommezwaai helemaal niet slecht gevonden. Wat onverwacht.
Maar daarom niet verkeerd.

De wat eigenaardige houding tegenover zijn moeder vond ik niet leuk, maar best mogelijk, denk ik. Laat een wat bittere nasmaak na.

Groetjes. Tiba.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 07 Aug 2005, 20:15

hey, wat leuk, dit onderwerp. van rascha peper las ik enkel nog maar "rico's vleugels", dat ik voor géén geld op de kop tikte bij boekenvoordeel. (ik koop graag pocketjes, en af en toe ligt er daar eens een boek waarvan de achterflap me boeit).

lijkt me alsof ik ook eens ander werk van peper moet gaan lezen...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Aug 2005, 20:24

Zelf had ik nog nooit wat van Rascha Peper gelezen. En dat viel ontzettend mee. Goed geschreven, knap in elkaargestoken, boeiend onderwerp (die tsarenfamilie), wat geheimzinnig....


Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2005, 21:13

Ik vond "dooi" het mooiste, simpel maar heel duidelijk, en een tikje magisch-realistisch..
Maar Ricco's vleugels is een goede tweede!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Aug 2005, 23:53

Staat genoteerd, Marjo.

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Aug 2005, 12:19

Russisch Blauw is haar beste boek, van degene die ik heb gelezen. Toen schreef ze echt zeer knap. Ik ben het eens met Marjo Dooi vond ik ook heel goed. Daarna Een spaans hondje. Maar na het laatste boek Wie scheep gaat gelezen te hebben, vrees ik dat we weer een goeie schrijver verloren hebben. Haar overstap van Veen naar Contact, was ook een overstap van diepgaandere boeken, naar makkelijk voor een groot publiek te verhapstukken boeken (ondanks de dikte!). Dat laatste boek vond ik echt slecht. Daarmee staat ze verder af dan ooit van een boek als Russisch Blauw.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 09 Aug 2005, 16:18

Veel schrijvers lezen helemaal niet en als ze lezen, dan lezen ze altijd analytisch. Ze kunnen niet zomaar in een verhaal wegzinken.
Ook dit gaat voorbij.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 09 Aug 2005, 16:20

Ik heb dit boek jaren geleden gelezen en het is me helemaal niet opgevallen dat het een rare wending had. Ik weet nog wel dat ik bijna ook ging geloven dat de hoofdpersoon een afstammeling was van de Tsarenfamilie, terwijl ik aan de andere kant wist dat dat helemaal niet kon.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25922
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 10 Aug 2005, 20:53

Dat ga je geloven, ja, dus is het des te meer een anticlimax, dat einde..te abrupt ook herinner ik me.

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 08 Jul 2006, 07:18

Ik heb met plezier gelezen wat jullie ervan vinden. Ik laat het nog weten wat ik ervan vind als ik het boek gelezen heb.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 08 Jul 2006, 08:22

Russisch Blauw is een mooi boek. Het smaakt naar meer. Daarna ben ik wat biografieën etc. gaan lezen om me in de Romanovs te verdiepen. Het is erg leuk als een roman zoiets teweeg kan brengen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2006, 08:44

Hee gordana, dat is een tijd geleden! Leuk je weer te zien.
Ja die Romanovs dat is ook bijzonder.
Welke boeken heb je daarover gelezen?

Bernadet

gordana
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 Apr 2006, 12:26

Berichtdoor gordana » 14 Jul 2006, 09:39

Diverse biografieën en fotoboeken. Het boek 'Tsar' van Peter Kurth is vooral erg mooi. Een roman die alleen over de Romanovs zou ik nog wel eens mooi vinden om te lezen. Zou er zo'n boek bestaan?

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 16 Jul 2006, 15:52

Ik heb me na 119 bladzijde uit het boek gerukt :lol: Ik moest nog wat andere dingen doen. Ik heb inmiddels ook bij de bieb een historische thriller gereserveerd die over Romanov gaat(Steve Berry - De Romanov voorspelling)
Mijn website over bookcrossing

http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2006, 16:57

Oh wat goed Bianca, naar dat boek van Berry ben ik erg benieuwd. hij schreef ook De Amberzaal, die je een hele tijd terug eens geleend heb van me. (Ik heb hem allang terug) Ik weet alleen niet meer hoe jij dat boek toen vond.

vertel je nog hoe je Russisch blauw verder vond?
(en daarna hoe je het boek van berry vond?)

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 17 Jul 2006, 08:52

Wat een boek, zo goed. Ademloos zitten lezen. Ik kan niet zo goed omschrijven waarom ik het zo goed vind. Het is meeslepend geschreven.

Bernadet, de Amberzaal vond ik ook een goed boek.
Mijn website over bookcrossing

http://www.bi-sa.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2006, 09:58

He wat leuk bianca dat je het zo mooi vond. Ik was erg benieuwd omdat je Dooi een beetje tegen vond vallen na dat 'vreemde' eind.

Groet
bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten